The actor as a director of himself
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102442022e0105Keywords:
presentación teatral, theatrical performance, theatrical conventionAbstract
When we write about the actor’s work, we tend to focus on what he does or how he does what he does. I’d like here to put the focus on where the actor does what he does. By this I am affirming that the perception of where I am constitutes what I do and how I do. This where can be the physical space of the stage, the light, the architecture, as much as the conception of mise-en-scene, the conventions, the poetic universe where I enter to find the way and the tone of the work. Thinking on the where blurs the limits between the actors and the directors work, because it impels the actor to assume the choices of what is around him, choices that historically are made exclusively by the director.
Downloads
References
BARTHES, Roland. Escritos sobre Teatro. Trad. Mário Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
BARBA, Eugenio. Queimar a casa: origens de um diretor. Tradução Patrícia Furtado de Mendonça. São Paulo: Perspectiva, 2014.
CORNAGO, Óscar. Y después de la performance qué? Público y teatralidad a comienzos del siglo XXI. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 26, p. 20-41, 2016. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/issue/view/465
COPEAU, Jacques. Apelos. Trad. Jorge Ronaldo Faleiro. São Paulo: Perspectiva, 2013.
EINES, Jorge. Hacer Actuar, Stanislavski contra Strasberg. Barcelona: Ed. Gedisa, 2012.
GROTOWSKI, Jerzy. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969. Trad. Berenice Raulino. São Paulo: Perspectiva; SESC, 2007.
FORTES, Tiago. A condição do ator em formação: por uma fenomenologia da aprendizagem e uma politização do debate. Tese (Doutorado em Artes da Cena) – Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP): Campinas [SP], 2018.
FORTES, Tiago. A fronteira entre o olhar e o agir. Areté – International Journal of Philosophy, Human and Social Sciences, v. 6, p. 233-243, 2021. Disponível em: https://arete.unimarconi.it/wp-content/uploads/2021/05/Arete_6_2021_FullWeb.pdf
MOTTA LIMA, Tatiana. A noção de escuta: afetos, exemplos e reflexões. ILINX, Revista do LUME nº 2, 2012. Disponível em: https://gongo.nics.unicamp.br/revistadigital/index.php/lume/issue/view/14
NIETZSCHE, Friedrich. Além do bem e do mal: prelúdio a uma filosofia do futuro. Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
NIETZSCHE, Friedrich. O Livro do Filósofo. Trad. Rubens Eduardo Ferreira Frias. São Paulo: Editora Moraes, 1987.
PICON-VALLIN, Béatrice. Meyerhold. Trad. Fátima Saadi, Isa Kopelman, J. Gunsburg e Marcio Honorio de Godoy. São Paulo: Perspectiva, 2013.
SCHINO, Mirella. Alquimistas do palco: os laboratórios teatrais na Europa. Tradução Anita K. Guimarães e Maria Clara Cescato. São Paulo: Perspectiva, 2012.
SERRANO, Raul. Nuevas tesis sobre Stanislavski: fundamentos para una teoría pedagógica. Buenos Aires: Atuel, 2004.
STANISLAVSKI, Constantin. A criação de um papel. Trad. Pontes de Paula Lima. Rio de Janeiro : Civilização Brasileira, 1995.
STANISLAVSKI, Constantin. A Preparação do ator. Trad. Pontes de Paula Lima. Rio de Janeiro : Civilização Brasileira, 1999.
STANISLAVSKI, Constantin. A Construção da Personagem. Trad. Pontes de Paulo Lima. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1996.
THAIS, Maria. Na cena do Dr. Dapertutto: poética e pedagogia em V. E. Meierhold: 1911 a 1916. São Paulo: Perspectiva, 2009.
TOPORKOV, Vasilii Osipovich. Stanislavski in rehearsal. New York : Routledge, 1998.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.