Apps for remote theater teaching: Avatar, deepfake, padlet and other experiments
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573102412021e0115Keywords:
Theater, Pandemic, Remote study, TechnologyAbstract
This text deals with the practices of a theater teacher, carried out in State Schools of Minas Gerais in an emergency remote teaching regime, imposed by the Covid-19 sanitary crisis. A brief discussion on the use of technologies applied to education will be presented, as well as reflections on the role of theater in school and on what theater can do in this context of remote classes. The report accompanies an critical reflection, and demonstrations through images, texts and videos. Applications became a real possibility, and were used in various practices as something capable of integrating aspects of the theatrical experience itself.
Downloads
References
BASTOS, Márcio. A pandemia revelou o poder do convívio. Entrevista de Jorge Dubatti concedida para a Revista Continente. Revista Continente, Recife, dez. 2020, Ed. 245. Disponível em: https://revistacontinente.com.br/edicoes/240/ra-pandemia-revelou-o-poder-do-convivior. Acesso em: 01 jun.2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 jun.2021.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: arte. Brasília: MEC /
SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/arte.pdf.
Acesso em: 12 jun.2021.
BRASIL. Lei no 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm#art266.
Acesso em: 28 mai. 2021.
BRASIL. Pesquisa DataSenado: educação na pandemia. Brasília/ Senado Federal, 2020. Disponível em:
https://www12.senado.leg.br/institucional/datasenado/arquivos/cerca-de-20-milhoes-de-brasileiros-tiveram-aulas-suspensas-em-julho-de-2020. Acesso em: 25 mai.2021.
BORBA, Marcelo de Carvalho; PENTEADO, Miriam Godoy. Informática e Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
DESGRANGES, Flávio. Pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Editora HUCITEC, 2006.
DUBATTI, Jorge. Convivio y Tecnovivio: el teatro entre infancia y babelismo. Revista Colombiana de las Artes Escénicas. Colômbia, v. 9. p. 44-54. dec. 2015.
DUBATTI, Jorge. O teatro dos mortos: introdução a uma filosofia do teatro. Tradução de Sérgio Molina. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2016.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da Informação. Editora Papirus. Campinas, SP, 8º edição, 2011.
JAPIASSU, Ricardo. Metodologia do ensino do teatro. 8. ed. São Paulo: Papirus, 2001.
MORAES, Daniel (organizador). Globalização, Mídia e Cultura Contemporânea. São Paulo: Letra Livre, 1ª edição, 1997.
MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: Novos desafios e como chegar lá. 4.ed. Campinas: Papirus, 2007.
NISKIER, Arnaldo. Tecnologia Educacional: Uma visão política. Petrópolis: Petrópolis, 1993.
TORI, Romero. Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distância em ensino e aprendizagem. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.