A Necessary Revolution: For the Effective Presence of the Theater of the Oppressed in the Theater’s Bachelor’s Degrees
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101432022e0201Keywords:
Theater of the Oppressed, Degree in Theater, Teacher Training, Augusto BoalAbstract
This article maps the presence or absence of the Theater of the Oppressed in the Bachelor’s Degrees in Theater of Public Universities in the Southeast of Brazil, making use of the analysis of Pedagogical Political Projects and the curriculum summary of such institutions, in addition to semi-structured interviews with artist-teachers, researchers, scholars of the subject. From this study, it shows the impacts and contributions that the method created by Augusto Boal can offer to the training of theater teachers, as well as to basic education. Finally, it proposes the curricular design of a discipline centrally dedicated to the Theater of the Oppressed as a possible and necessary revolution.
Downloads
References
AUGUSTO Boal e o Teatro do Oprimido. [Documentário]. Direção: Zelito Viana. Produção: Mapa Filmes do Brasil e Canal Brasil. Rio de Janeiro, 2010.
BALESTRERI, Sílvia. Atravessamentos: experiências com teatro do oprimido em dois cursos de graduação no Brasil. In: LEAL, Dodi Tavares (Org.). Teatra da Oprimida: últimas fronteiras cênicas da pré-transição de gênero. Porto Seguro: UFSB, 2019.p. 107-125.
BALESTRERI, Sílvia. [Entrevista aos autores]. 23 de fevereiro de 2021. (Por videoconferência)
BOAL, Augusto. Teatro do oprimido e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.
BOAL, Augusto. Hamlet e o filho do padeiro – memórias imaginadas. Rio de Janeiro: Record, 2000.
BOAL, Augusto. O arco-íris do desejo: método Boal de teatro e terapia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
BOAL, Augusto. Jogos para atores e não-atores. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.
BOAL, Augusto. A estética do oprimido. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.
BOAL, Julian. Sob antigas formas em novos tempos: o Teatro do Oprimido entre “ensaio para a revolução” e adestramento interativo das vítimas. 2017. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2017.
BOMFIM, Carloman. [Entrevista aos autores]. 31 de outubro de 2020. (Por videoconferência)
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília, MEC/SEB/DICEI, 2013.
BRASIL. Lei n.º 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o § 6.º do art. 26 da Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que fixa as diretrizes e bases da educação nacional, referente ao ensino da arte. Brasília: Presidência da República, 2016. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/l13278.htm>. Acesso em: 08 jun. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília: MEC/Consed/Undime, 2018.
CARVALHO, Sérgio de. [Entrevista aos autores]. 28 de outubro de 2020. (Por videoconferência)
GUSMÃO, Rita. [Entrevista aos autores]. 12 de outubro de 2020. (Por videoconferência)
LALANDE, André. Vocabulário técnico e crítico da filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
ROCCO, Marcelo. [Entrevista aos autores]. 26 de outubro de 2020. (Por videoconferência)
TURLE, Licko [Entrevista aos autores]. 13 de novembro de 2020. (Por videoconferência)
UNIVERSIDADE De São Paulo – USP. Escola de Comunicações e Artes. Grade curricular. Disponível em:
<https://uspdigital.usp.br/jupiterweb/listarGradeCurricular?-codcg=27&codcur=27212&codhab=1-&tipo=N>. Acesso em: 08 jun. 2021.
UNIVERSIDADE Estadual de Montes Claros – UniMontes. Pró-reitora de Ensino. Projeto Pedagógico do curso de Teatro (Licenciatura). Montes Claros, 2020. Disponível em:
<https://unimontes.br/wp-content/uploads/2021/05/PPC_CURSO_DE_-TEATRO_2020___Unimontes_24_09_2020.pdf>. Acesso em: 08 jun. 2021.
UNIVERSIDADE Federal de Minas Gerais – UFMG. Escola de Belas Artes. Curso de graduação em Teatro. Disponível em:
<https://www.eba.ufmg.br/graduacao/teatro/?-page_id=20>. Acesso em: 08 jun. 2021.
UNIVERSIDADE de São João Del-Rei – UFSJ. Pró-Reitoria de Ensino de Graduação. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Teatro. São João del-Rei: UFSJ, 2013. Disponível em: <https://www.ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/teatro/PPC_Licenciatura-_novo.pdf>. Acesso em: 08 jun. 2021.
UNIVERSIDADE Federal de São João Del-Rei – UFSJ. Resolução n.º 001, de 15 de fevereiro de 2019.Aprova o Projeto Pedagógico do Curso de Teatro – Grau Acadêmico Licenciatura. São João del-Rei: Conep – UFSJ, 2019. Disponível em: <https://ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/teatro/Res001Conep2019_PPC_Teatro_-Licenciatura.pdf>. Acesso em: 08 jun. 2021.
UNIVERSIDADE Federal de Uberlândia – UFU. Instituto de Artes. Teatro – Fichas dos Componentes Curriculares – Licenciatura 2018. Disponível em: <http://www.iarte.ufu.br/conteudo/2018/11/teatro-fichas-dos-componentes-curriculares-licenciatura-2018>. Acesso em: 08 jun. 2021.
UNIVERSIDADE Federal do Estado do Rio de Janeiro – Unirio. Currículo do curso: Licenciatura em Teatro. Disponível em: <http://www.unirio.br/cla/escoladeteatro/-licenciatura/curriculo-do-curso>. Acesso em: 08 jun. 2021.
VIANA, Dimir. Teatro do Oprimido na Educação de Jovens e Adultos. Curitiba: Appris, 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.