What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101402021e0206

Keywords:

Education, Art, BNCC, Competences, Abilities

Abstract

This article proposes a discussion regarding the Highschool BNCC (National Common Curricular Base) structure, in order to analyze the general competence that sustain the documentation, based on the Philippe Perrenoud's theory. This text is the result of the author's post-doctorate degree research that has been used by Art teachers (Drama, Dance, Visual Arts or Music), with the main purpose being to help elaborate critical and strategic thinking as to deal with the BNCC, which is being implemented in all Brazilian states. The theory on which is currently being proposed towards a more in-depth reflection about the future of the Art discipline within the current political context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tiago Cruvinel, Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG)

Professor do Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG). Formado em Interpretação Teatral (2010) e licenciatura em Artes Cênicas (2015) pela Universidade de Brasília (UnB). Realizou intercâmbio durante a primeira graduação na Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugal. É mestre (2013) e doutor (2017) em Artes pela UnB, com Pós-Doutorado na Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (2019), sob supervisão da professora Mariana Lima Muniz, e Pós-Doutorado em Artes Cênicas na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo - USP (2020), sob supervisão da professora Maria Lúcia Pupo. Ganhador do prêmio de melhor Tese na área de Linguística, Letras e Artes junto ao Prêmio UnB Tese do ano de 2017. Autor do livro Criança em cena: Análise da atuação e de processos criativos com crianças-atores (Editora CRV, 2015) e um dos organizadores dos livros Pedagogia das Artes Cênicas (Volume 1, 2, 3 e 4). 

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

BRASIL. Guia de implementação do novo Ensino Médio. Brasília: MEC/Conselho Nacional dos Secretários estaduais de Educação, 2019.

CHAMPY, Philippe. Vers une nouvelle guerre scolaire. Quand les technocrates et les neuroscientifiques mettent la main sur l’Éducation nationale. Paris : Éditions La Découverte, 2019.

CRUVINEL, Tiago. A avaliação qualitativa do ensino de Arte no Ensino Médio. Urdimento, Florianópolis, v. 1, n. 34, p. 77-95, 2019a.

CRUVINEL, Tiago. Estudos do corpo na Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio. In: Revista Científica do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI. (No prelo).

CURY, CARLOS ROBERTO; REIS, M.; ZANARDI, T. Base Nacional Comum Curricular: dilemas e perspectivas. 1a. ed. São Paulo: Cortez, 2018. v. 1. 141p .

FERREIRA, Paula. Maioria dos alunos do ensino técnico não trabalha em sua área. O Globo. 2019. Disponível em: https://oglobo.globo.com/sociedade/educacao/maioria-dos-alunos-do-ensino-tecnico-nao-trabalha-em-sua-area-23479583. Acesso em: 23 jan. 2020.

GONZALEZ, Amelia. Organizações preparam protesto contra Objetivos da ONU para Desenvolvimento Sustentável. G1.globo.com. Rio de Janeiro, 03 de out. 2015. Disponível em: http://g1.globo.com/natureza/blog/nova-etica-social/post/organizacoes-preparam-protesto-contra-objetivos-da-onu-para-desenvolvimento-sustentavel.html. Acesso em: 15 jan. 2020.

IDOETA, Paula. Trabalhos dos sonhos de hoje correm risco de não existir no futuro, diz OCDE. BBC News Brasil em São Paulo. 2020. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/internacional-51198292. Acesso em: 23 abr. 2020.

LAVAL, Christian; WEBER, Louis (orgs.). Le Nouvel Ordre éducatif mondial. Paris, Syllepse, 2002. Disponível em: http://institut.fsu.fr/IMG/pdf/Le_nouvel_ordre_educatif_mondial.pdf. Acesso em: 30 jan. 2020.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Tradução Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2019.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, Jan./Fev./Mar./Abr. 2002.

MORTATTI, Maria do Rosário. 'Essa' Base Nacional Comum Curricular: mais uma tragédia brasileira?. Revista brasileira de alfabetização, v. 2, p. 191-2015, 2015.

OLIVEIRA, Margarida. O PCN de História e a ANPUH: embate acadêmico e político. Saeculum (UFPB), João Pessoa - PB, n.10, p. 163-183, 2004.

PERONI, Vera Maria Vidal; CAETENO, Maria Raquel. O público e o privado na educação-Projetos em disputa?. Retratos da Escola, v. 9, n. 17, 2015.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

RICARDO, Elio. Discussão acerca do ensino por competências: problemas e alternativas. Cadernos de Pesquisa, v.40, n.140, p. 605-628, maio/ago. 2010.

Published

2021-04-28

How to Cite

CRUVINEL, Tiago. What is the future of the Art discipline from the Highschool’s BNCC?. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 40, p. 1–23, 2021. DOI: 10.5965/1414573101402021e0206. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18970. Acesso em: 21 nov. 2024.