What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC?
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573101402021e0206Keywords:
Education, Art, BNCC, Competences, AbilitiesAbstract
This article proposes a discussion regarding the Highschool BNCC (National Common Curricular Base) structure, in order to analyze the general competence that sustain the documentation, based on the Philippe Perrenoud's theory. This text is the result of the author's post-doctorate degree research that has been used by Art teachers (Drama, Dance, Visual Arts or Music), with the main purpose being to help elaborate critical and strategic thinking as to deal with the BNCC, which is being implemented in all Brazilian states. The theory on which is currently being proposed towards a more in-depth reflection about the future of the Art discipline within the current political context.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
BRASIL. Guia de implementação do novo Ensino Médio. Brasília: MEC/Conselho Nacional dos Secretários estaduais de Educação, 2019.
CHAMPY, Philippe. Vers une nouvelle guerre scolaire. Quand les technocrates et les neuroscientifiques mettent la main sur l’Éducation nationale. Paris : Éditions La Découverte, 2019.
CRUVINEL, Tiago. A avaliação qualitativa do ensino de Arte no Ensino Médio. Urdimento, Florianópolis, v. 1, n. 34, p. 77-95, 2019a.
CRUVINEL, Tiago. Estudos do corpo na Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio. In: Revista Científica do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI. (No prelo).
CURY, CARLOS ROBERTO; REIS, M.; ZANARDI, T. Base Nacional Comum Curricular: dilemas e perspectivas. 1a. ed. São Paulo: Cortez, 2018. v. 1. 141p .
FERREIRA, Paula. Maioria dos alunos do ensino técnico não trabalha em sua área. O Globo. 2019. Disponível em: https://oglobo.globo.com/sociedade/educacao/maioria-dos-alunos-do-ensino-tecnico-nao-trabalha-em-sua-area-23479583. Acesso em: 23 jan. 2020.
GONZALEZ, Amelia. Organizações preparam protesto contra Objetivos da ONU para Desenvolvimento Sustentável. G1.globo.com. Rio de Janeiro, 03 de out. 2015. Disponível em: http://g1.globo.com/natureza/blog/nova-etica-social/post/organizacoes-preparam-protesto-contra-objetivos-da-onu-para-desenvolvimento-sustentavel.html. Acesso em: 15 jan. 2020.
IDOETA, Paula. Trabalhos dos sonhos de hoje correm risco de não existir no futuro, diz OCDE. BBC News Brasil em São Paulo. 2020. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/internacional-51198292. Acesso em: 23 abr. 2020.
LAVAL, Christian; WEBER, Louis (orgs.). Le Nouvel Ordre éducatif mondial. Paris, Syllepse, 2002. Disponível em: http://institut.fsu.fr/IMG/pdf/Le_nouvel_ordre_educatif_mondial.pdf. Acesso em: 30 jan. 2020.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Tradução Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2019.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, Jan./Fev./Mar./Abr. 2002.
MORTATTI, Maria do Rosário. 'Essa' Base Nacional Comum Curricular: mais uma tragédia brasileira?. Revista brasileira de alfabetização, v. 2, p. 191-2015, 2015.
OLIVEIRA, Margarida. O PCN de História e a ANPUH: embate acadêmico e político. Saeculum (UFPB), João Pessoa - PB, n.10, p. 163-183, 2004.
PERONI, Vera Maria Vidal; CAETENO, Maria Raquel. O público e o privado na educação-Projetos em disputa?. Retratos da Escola, v. 9, n. 17, 2015.
PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.
RICARDO, Elio. Discussão acerca do ensino por competências: problemas e alternativas. Cadernos de Pesquisa, v.40, n.140, p. 605-628, maio/ago. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.