About understanding, knowing, writing (and living) a dissertation

Authors

  • Airton Jordani Jardim Filho Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234608162016080

Keywords:

Aloisio Magalhães , cartemas , visual arts education , research , doctorate

Abstract

This paper presents issues related to writing my doctoral dissertation. From the basic requirements to write until the main focus of the research, through the exercise of analyzing the work of other researchers and the possible links with my dissertation project. It also brings a brief presentation of Aloisio Magalhães

- graphic design precursor in Brazil - addressing one of its facets less known (recognized): visual artist. Through its Cartemas, Aloisio appropriated the pos- tcard to create an art accessible to all and which invite the public to interaction and engagement. Finally, how I intend to work with the Aloisio’s Cartemas in order to contribute to the daily practice of the visual arts’ teacher, through the instru- ments generated by this research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Airton Jordani Jardim Filho, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Doutorando em Artes Visuais pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais (PPGAV), Centro de Artes (CEART), da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Mestre em Design pelo Programa de Pós-Graduação em Design/UDESC (PPGDesign/CEART/UDESC). Especialista em User Experience Design pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e em Artes Visuais: Cultura e Criação (SENAC/RS). Graduado em Licenciatura em Educação Artística: Artes Visuais, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Membro do Núcleo de Estudos Semióticos e Transdisciplinares (NEST/CEART/UDESC). Diretor de Tecnologia da Associação dos Designers Gráficos - ADG Brasil (Gestão 2016-2018). Experiência na área de Artes Visuais e Desenho Industrial, com ênfase em Programação Visual.

References

ANJOS, M. Coleções de sentidos. In: CHIARELLI, T. apropriações | coleções: catálogo da exposição. Porto Alegre: Santander Cultural. 2002.

BARBOSA, Ana Mae. A Imagem no ensino da arte: anos 1980 e novos tempos. São Paulo: Perspectiva, 2009.

CHILVENS, I. Dicionário Oxford de Arte. 2a. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001. DURAS, M. Escrever. Trad. de Rubens Figueiredo. São Paulo: Ed. Rocco, 1994.

FREITAS, M. E. Viver a tese é preciso! In: Bianchetti, L.; Machado, A. M. N. A bússola do escrever. Florianópolis: Ed. Cortez & Editoria Vozes, 2005.

FUNARTE. Cartemas: A Fotografia como Suporte de Criação. Rio de Janeiro: Funda- ção Nacional de Arte/Núcleo de Fotografia, 1982.

GALEANO, E. As palavras andantes. 5. ed. Porto Alegre: L&PM, 2007.

HERNÁNDEZ, F. Cultura visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Porto Ale- gre: Ed. Artmed, 2000.

LIMA, G. C. O Gráfico Amador. Rio de Janeiro: Verso Brasil Ed, 2014.

MAZZOTTI, A. J. A. A “revisão da bibliografia em teses e dissertações: meus tipos ines- quecíveis – o retorno. In: Bianchetti, L.; Machado, A. M. N. A bússola do escrever. Florianópolis: Ed. Cortez & Editoria Vozes, 2005.

OLIVEIRA. Título: subtítulo. Ano da defesa. Número de folhas. Categoria (Nível e área de concentração) - Instituição da defesa, Cidade da defesa.

PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Decreto de 19 de outubro de 1998. Disponível em:

< http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/dnn/Anterior%20a%202000/1998/Dnn7508. htm >. Acesso em: abr. 2016.

RAMALHO E OLIVEIRA, S. R. Sentidos dos hiatos na intertextualidade (Manuscrito não publicado). In: Encontro da Anpap – “Ecossistemas Artísticos”, 23., 2014, Belo Hori- zonte.

TABORDA, F.; LEITE, J. S. A Herança do Olhar: o Design de Aloísio Magalhães. Rio de Janeiro: Artviva/SENAC. 2003.

Published

2016-10-10

How to Cite

JORDANI JARDIM FILHO, Airton. About understanding, knowing, writing (and living) a dissertation. Palíndromo, Florianópolis, v. 8, n. 16, p. 080–087, 2016. DOI: 10.5965/2175234608162016080. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/7993. Acesso em: 22 nov. 2024.