CENSORSHIP AND VIOLATION IN CONTEMPORARY ART

Authors

  • Fellipe Eloy Teixeira Albuquerque UNIFESP: Universidade Federal de São Paulo Campus Guarulhos/aluno de mestrado acadêmico

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234608152016042

Keywords:

contemporary art , censorship, transgression

Abstract

With recent demonstrations of art activists in São Paulo Biennials, we noti- ced greater openness within the cultural institutions for groups of unconventional artists who work not only in the aesthetic field, but also in the political and social. In these fields the influence caused by cases of censorship takes proportions or totally discourage their supporters or even igni- te tempers. This article will address from recent cases where censorship and trans- gression were closely associated with the artistic scope of organized institutions or events the country and as some cases of censorship were the forerunners of cases of transgressions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fellipe Eloy Teixeira Albuquerque, UNIFESP: Universidade Federal de São Paulo Campus Guarulhos/aluno de mestrado acadêmico

Mestrando em História da Arte pelo PPGHA- UNIFESP Campus Guarulhos, Especialista em Comunicação Social pelo Curso de Especialização Cultura e Meios de Comunicação: uma abordagem teórico-prática, em nível de Pós-Graduação Lato Sensu, do SEPAC em convênio com a PUCSP-COGEAE; Licenciado em Educação Artística pelo CEUNSP- Itu. Professor de Educação Básica II- Arte, pela Secretária da Educação do Estado de São Paulo.

References

BARRETT, Terry. A crítica de arte: como entender o contemporâneo. – 3ª ed.

-Porto Alegre: AMGH, 2014.

CHAIMOVICH, Felipe. Descobrir a ideia In: MUSEU DE ARTE MODERNA DE SÃO PAULO. Paulo Bruscky. São Paulo: São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2014.

. 140 caracteres. In: MUSEU DE ARTE MODERNA DE SÃO

PAULO. 140 caracteres. São Paulo: São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2014.

CHIODETTO, Eder. Curadoria e texto. In: MUSEU DE ARTE MODERNA DE SÃO PAULO. Poder provisório. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2014.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.

. Vigiar e punir: nascimento da prisão. -20ª ed.-. Petrópolis: Editora Vozes, 1987.

GULLAR, Ferreira. Arte contemporânea brasileira. São Paulo: Lazuli Editora Companhia Editora Nacional, 2012.

MAMMI, Lorenzo. O que resta: arte e crítica de arte. São Paulo: Cia das Letras, 2012.

MESQUITA, André. Insurgências poéticas: arte ativista e ação coletiva. São Pau- lo: Annablume, 2011.

MUSEU DE ARTE MODERNA DE SÃO PAULO. Poder provisório. São Paulo: Mu- seu de Arte Moderna de São Paulo, 2014.

RAGO, Margareth (org.); MURGEL, Ana Carolina A. de Toledo (org.). Paisagem e tramas: o gênero entre a história e arte. São Paulo; Intermeios, 2013.

RAGO, Margareth. Poéticas e políticas das indígenas na Bolívia. In: RAGO, Margareth (org.); MURGEL, Ana Carolina A. de Toledo (org.). Paisagem e tramas: o gênero entre a história e arte. São Paulo; Intermeios, 2013.

RUSH, Michael. Novas mídias na arte contemporânea. – 2ª ed.- São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.

VILLELA, Milu. Apresentação. In: MUSEU DE ARTE MODERNA DE SÃO PAULO.

Poder provisório. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2014. - p. 135.

BIENAL DE SÃO PAULO. Catálogo 29ª BIENAL: Há sempre um copo de mar para um homem navegar. (2010). Disponível em: http://www.bienal.org.br/publicacao.

Published

2016-04-18

How to Cite

ALBUQUERQUE, Fellipe Eloy Teixeira. CENSORSHIP AND VIOLATION IN CONTEMPORARY ART. Palíndromo, Florianópolis, v. 8, n. 15, p. 042–057, 2016. DOI: 10.5965/2175234608152016042. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/7032. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção aberta