CENSORSHIP AND VIOLATION IN CONTEMPORARY ART
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234608152016042Keywords:
contemporary art , censorship, transgressionAbstract
With recent demonstrations of art activists in São Paulo Biennials, we noti- ced greater openness within the cultural institutions for groups of unconventional artists who work not only in the aesthetic field, but also in the political and social. In these fields the influence caused by cases of censorship takes proportions or totally discourage their supporters or even igni- te tempers. This article will address from recent cases where censorship and trans- gression were closely associated with the artistic scope of organized institutions or events the country and as some cases of censorship were the forerunners of cases of transgressions.
Downloads
References
BARRETT, Terry. A crítica de arte: como entender o contemporâneo. – 3ª ed.
-Porto Alegre: AMGH, 2014.
CHAIMOVICH, Felipe. Descobrir a ideia In: MUSEU DE ARTE MODERNA DE SÃO PAULO. Paulo Bruscky. São Paulo: São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2014.
. 140 caracteres. In: MUSEU DE ARTE MODERNA DE SÃO
PAULO. 140 caracteres. São Paulo: São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2014.
CHIODETTO, Eder. Curadoria e texto. In: MUSEU DE ARTE MODERNA DE SÃO PAULO. Poder provisório. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2014.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.
. Vigiar e punir: nascimento da prisão. -20ª ed.-. Petrópolis: Editora Vozes, 1987.
GULLAR, Ferreira. Arte contemporânea brasileira. São Paulo: Lazuli Editora Companhia Editora Nacional, 2012.
MAMMI, Lorenzo. O que resta: arte e crítica de arte. São Paulo: Cia das Letras, 2012.
MESQUITA, André. Insurgências poéticas: arte ativista e ação coletiva. São Pau- lo: Annablume, 2011.
MUSEU DE ARTE MODERNA DE SÃO PAULO. Poder provisório. São Paulo: Mu- seu de Arte Moderna de São Paulo, 2014.
RAGO, Margareth (org.); MURGEL, Ana Carolina A. de Toledo (org.). Paisagem e tramas: o gênero entre a história e arte. São Paulo; Intermeios, 2013.
RAGO, Margareth. Poéticas e políticas das indígenas na Bolívia. In: RAGO, Margareth (org.); MURGEL, Ana Carolina A. de Toledo (org.). Paisagem e tramas: o gênero entre a história e arte. São Paulo; Intermeios, 2013.
RUSH, Michael. Novas mídias na arte contemporânea. – 2ª ed.- São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.
VILLELA, Milu. Apresentação. In: MUSEU DE ARTE MODERNA DE SÃO PAULO.
Poder provisório. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2014. - p. 135.
BIENAL DE SÃO PAULO. Catálogo 29ª BIENAL: Há sempre um copo de mar para um homem navegar. (2010). Disponível em: http://www.bienal.org.br/publicacao.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Fellipe Eloy Teixeira Albuquerque
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo