The word that swings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234616392024e0013

Keywords:

carnival, verbal language, samba plot, carnival visuality

Abstract

This article explores the use of words – elements of verbal language – in carnival parades at samba schools in Rio de Janeiro. Using the notion of ginga, given that these writings parade under turns, twirls and dances, a reflection is carried out mediated by several negative criticisms made regarding the use of these elements in carnival visuality. However, such criticisms treat the verbal dimension in these creations as something hierarchically smaller than the visual dimension. Due to this type of perspective on the presence of verbal elements in the parades of samba schools in Rio de Janeiro, we carried out a survey of several examples of this occurrence which, in our understanding, demonstrate the potential of verbal language in constituting the visuality of Carnival, as well as in increasing the meanings of different sambas plot.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Lucia Beck, Federal University of Goiás

Professora de carreira no magistério superior (Classe C, Nivel 1) na Universidade Federal de Goiás nas áreas de Teoria e História da Arte, Pesquisa em Arte, orientação de Pesquisa de Iniciação e TCC. Atua na Faculdade de Artes Visuais em cursos de graduação e no Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual (PPGACV). Editora-Chefe da Revista Visualidades. Membro da Associação Internacional de Críticos de Arte (AICA), da Associação Brasileira de Críticos de Arte (ABCA), da Associação Brasileira de Pesquisadores em Artes Plásticas (ANPAP) e da Sociedade Europeia de Literatura Comparada (ESCL/SELC), atua na área das Artes Visuais no ensino superior, historiografia, teoria, curadoria e criação artística. Doutora em Literatura Comparada pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGLET/UFRGS), realizou estágio doutoral no Kings College London no Spanish, Portuguese and Latin American Studies Department (University of London). Mestra em História, Teoria e Crítica da Arte pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Bacharel em Artes Plásticas com Habilitação em Desenho pelo Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 

References

AMARAL, Emmanuel Felipe de Araújo; BECK, Ana Lúcia. A prata da casa – Badulescalização da pesquisa em arte! In: Formas de Vida - Anais do 32º Encontro Nacional da ANPAP. Anais...Fortaleza(CE) IFCE, 2023. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/32anpap2023/668108-a-prata-da-casa--badulescalizacao-da-pesquisa-em-arte/ Acesso em: 19/04/2024

BECK, Ana Lúcia. Resta afeto inverso em vasto verso. XIII Congresso Internacional da ABRALIC Internacionalização do Regional. Campina Grande, 2013. Disponível em: https://abralic.org.br/anais/arquivos/2013_1434327800.pdf Acesso em: 19/04/2024

BECK, Ana Lúcia. Palavras fora de lugar: Leonilson e a inserção de palavras nas artes visuais. Dissertação de mestrado. Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2004. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/77868 Acesso em: 15/04/2024

FALBO, C. V. R. A palavra em movimento: algumas perspectivas teóricas. Per Musi, Belo Horizonte, n. 22, 2010, p. 218-231.

FOUCAULT, Michel. Isso não é um cachimbo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.

LIESA. Abre alas: Domingo. Rio de Janeiro: LIESA, 2010.

MANGABEIRA, C. de. Da Sapucaí, assombro holístico: breve (re)ensaio sobre o carnaval e o desfile das escolas de samba do Rio de Janeiro. Policromias – Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som, Rio de Janeiro, ed. esp., p. 338-363, dez. 2020.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

NAME, Daniela. O Carnaval do derrame político. Revista Caju, 2018. Disponível em: https://revistacaju.com.br/2018/02/14/o-carnaval-do-derrame-politico/

RODRIGUES JÚNIOR, Luiz Rufino. Exu e a Pedagogia das Encruzilhadas. 2017. 233 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

TAVARES, Leonardo Motta. Pretextos para imagens internas: Panorâmicas. Dissertação de Mestrado. Universidade de Brasília, Instituto de Artes, Departamento de Artes Visuais, 2013.

TAVARES, Leonardo Motta; Assunção, N. Entre a palavra e a imagem: noções pertinentes ao hibridismo interartes. Revista Estado da Arte, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 29–43, 2020. DOI: 10.14393/EdA-v1-n2-2020-57417 Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaestadodaarte/article/view/57417

Published

2024-10-03

How to Cite

BECK, Ana Lucia; AMARAL, Emmanuel Felipe de Araújo. The word that swings. Palíndromo, Florianópolis, v. 16, n. 39, p. 1–34, 2024. DOI: 10.5965/2175234616392024e0013. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/25463. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção aberta