Drives of the grotesque: the stranger in the film Pan's Labyrinth

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234615362023e0004

Keywords:

strangeness, grotesque, Pan's Labyrinth, contemporary Art, Unheimlich

Abstract

When conceiving a fertile ground marked by the conflict between reality and fantasy, the Mexican director Guillermo del Toro expands the fantastic universe by producing the feature film Pan's Labyrinth, in 2006. The film, notable for mixing the world of dreams with the real world, is structured in the context of the Francoist dictatorship, in Spain, bringing the story of a dreamy young girl, Ofélia. Throughout the plot, the protagonist's narrative alternates between the drama of a reality marked by violence and a dark fairy tale, full of strangely seductive grotesque creatures that flirt with the notion of unheimlich, proposed by Sigmund Freud. From this, this article intends to articulate the aesthetic conception of estrangement proposed by Freud to the theories of the grotesque, using them as a reading key for Del Toro's work. From the perspective of the Freudian unheimlich, we sought to explore aspects of the film that corroborate the apprehension of the grotesque through restlessness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yasmin Pol da Rosa, Federal University of Rio Grande do Sul

Doutoranda em Artes Visuais, com ênfase em História, Teoria e Crítica de Artes, junto ao Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atua na linha de pesquisa História e Teoria dos Processos Artísticos, com foco na estética do grotesco e suas reverberações em obras das mais diversas épocas. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4815-4020. Lattes: https://lattes.cnpq.br/7775537457880986. Contato: yasmin.pol@hotmail.com.

 

References

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, 1987.

FREUD, Sigmund. As pulsões e seus destinos – Edição bilíngue. Autêntica Editora, 2013.

FREUD, Sigmund. O inquietante. In: Sigmund Freud obras completas. São Paulo: Companhia das Letras, v.14, p.329-376, 2010.

FREUD, Sigmund. O poeta e o fantasiar. In: FREUD, Sigmund. Arte, Literatura e os artistas. Tradução Ernani Chaves. Belo Horizonte: Autêntica, 2015, 53-68.

KAYSER, Wolfgang. O grotesco: configuração na pintura e na literatura. São Paulo: Perspectiva, 2009.

MAGALHAES, Alex Wagner Leal. Entre o belo e o feio: das unheimliche como princípio estético em Freud. Psicanálise & Barroco em revista, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 32-47, mai. 2018 Disponível em: <http://seer.unirio.br/psicanalise-barroco/article/view/7387>. Acesso em: 11 mai. 2023.

O LABIRINTO DO FAUNO. Direção de Guillermo del Toro. México: New Line Cinema, 2006.

SABBADINI, Andrea. O labirinto do Fauno. J. psicanal., São Paulo , v. 47, n. 87, p. 287-294, dez. 2014 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-58352014000200019&lng=pt&nrm=iso>. acesso em 19 dez. 2022.

SANTOS, Fabiano. Lira Dissonante: considerações sobre aspectos do grotesco na poesia de Bernardo Guimarães e Cruz e Sousa. São Paulo: Editora UNESP, 2009.

Published

2023-06-01

How to Cite

ROSA, Yasmin Pol da. Drives of the grotesque: the stranger in the film Pan’s Labyrinth. Palíndromo, Florianópolis, v. 15, n. 36, p. 1–22, 2023. DOI: 10.5965/2175234615362023e0004. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/23343. Acesso em: 21 nov. 2024.