The expansion of capital and its relationships in teaching education

Authors

  • Janine Alessandra Perini Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234614322022067

Keywords:

Education, Capitalism, Teacher training

Abstract

This study addresses teacher education, with the aim of reflecting on education and technology in contemporary society, based on the method of historical-dialectical materialism. As a result, we realize that the educational area is undergoing neoliberal reforms since the 1990s in Latin America. These reforms are under business direction, transmitting values that legitimize dominant interests and maintain working class exploitation and expropriation relations. We conclude that the Common National Curriculum Base (BNCC), the reform of secondary education, remote education and the measures to cut public investment in health and education are signs of the disregard for the quality of training of the working classes. And that technology has become an instrument for submitting the workforce to an unlimited time, leading humanity to exhaustion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Janine Alessandra Perini, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Professora de Artes Visuais do departamento de Linguagens e Códigos da UFMA. Doutoranda da linha do Ensino das Artes do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais - UDESC

References

BEHRING, Elaine. BOSCHETTI, Ivanete. Capitalismo, liberalismo e origens da política social. In: BEHRING, Elaine. BOSCHETTI, Ivanete. Política Social: Fundamentos e história. 9 ed. São Paulo: Cortez, p. 82-111, 2011.

BOTTOMORE, Tom (org.). Dicionário do pensamento Marxista. Rio de Janeiro: Editora Jorge Zahar, 2º ed., 2012. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2543654/mod_resource/content/2/Bottomore_dicion%C3%A1rio_

pensamento_marxista.pdf. Acesso em 07 jul. de 2021.

BRASIL. Decreto nº. 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais – REUNI. Brasília, CN, 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-

/2007/Decreto/D6096.htm. Acesso em: 27 mar. 2021.

BRASIL. Lei de Inovação Tecnológica. Lei n. 10.973, de 2 de dezembro de 2004. Dispõe sobre incentivos à inovação e à pesquisa científica e tecnológica no ambiente produtivo e dá outras providências, Brasília, DF, 3 dez., 2004. Disponível

em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.973.htm. Acesso em: 27 mar. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em 27 jul. de 2021.

BRASIL. Programa Universidade para todos (ProUni). Lei nº 11.096, de 13 de janeiro de 2005. Institui o Programa Universidade para Todos - PROUNI, regula a atuação de entidades beneficentes de assistência social no ensino superior; altera a Lei no 10.891, de 9 de julho de 2004, e dá outras providências. Brasília: DF, 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Lei/L11096.htm. Acesso em: 27 mar. 2021.

BARRETO, Raquel Goulart. A recontextualização das tecnologias da informação e da comunicação na formação e no trabalho docente. In: Dossiê: “A cultura digital e a formação de professores: uma questão em debate”. Revista: Educação & Sociedade. vol.33, nº 121, Campinas, out./dez. 2012.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Educação e contradição: elementos metodológicos para uma teoria crítica do fenômeno educativo. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 2000.

DUARTE, Newton. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões? Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

FONSECA da SILVA. Maria Cristina da Rosa. Fundamentos sócio-históricos para a compreensão da formação em artes: impactos das tecnologias digitais. In: FONSECA da SILVA, M. C. R (org.). Formação, arte e tecnologias: Contribuições do

campo sócio-histórico. Florianópolis, 2016.

HARVEY, David. Condição Pós-Moderna. São Paulo: Edições Loyola, 18º ed., 2009.

JAMESON, Fredric. Pós-modernismo. A lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo. Ed. Ática. 1996.

KOSIK, Karel. Dialética do Concreto. Tradução de Célia Neves e Alderico Toríbio. 2ª ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

MARI, Cezar Luiz de. Algumas questões relativas à proposição sociedade do conhecimento. In: EVANGELISTA, Olinda (org.). O que revelam os slogans na política educacional. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2014.

MARX, Karl. O capital. Tradução e condensação de Gabriel Deville. Bauru, SP: EDIPRO, 3. ed., 2. reimp. 2013.

MÉSZÁROS, István. A taxa de utilização decrescente e o significado de “tempo disponível”. In: MÉSZÁROS, István. Para além do capital: rumo a uma teoria de transição. São Paulo: Boitempo, 2002. p.650-674.

MÉSZÁROS, István. A Montanha que Devemos Conquistar. São Paulo: Boitempo Editorial, 2015.

MÉSZÁROS, István. Das crises cíclicas à crise estrutural. In: A atualidade histórica da ofensiva socialista. São Paulo: Boitempo, 2010. p. 69-98.

NETTO, José Paulo. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

SAVIANI, Dermeval; GALVÃO, Ana Carolina. Educação na pandemia: a falácia do ensino remoto. In: Universidade e Sociedade ANDES-SN, ano XXXI, janeiro, 2021. Disponível em: https://www.andes.org.br/img/midias/0e74d85d3ea4a065b283db72641d4ada_1609774477.pdf. Acesso em: 09 nov. 2021.

SHIROMA, Eneida Oto; EVANGELISTA, Olinda. Apresentação. In: EVANGELISTA, Olinda (org.). O que revelam os slogans na política educacional. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2014.

SHIROMA, Eneida Oto; SANTOS, Fabiano Antonio dos. Slogans para a construção do consentimento ativo. In: EVANGELISTA, Olinda (org.). O que revelam os slogans na política educacional. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2014.

VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da práxis. São Paulo: Expressão Popular, 2007.

Published

2022-01-03

How to Cite

PERINI, Janine Alessandra. The expansion of capital and its relationships in teaching education. Palíndromo, Florianópolis, v. 14, n. 32, p. 67–83, 2022. DOI: 10.5965/2175234614322022067. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20758. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)