Letters as ornamentation: the initials in the books represented in Grão Vasco’s paintings (?-1542/1543)
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234612272020070Keywords:
Initials, letters, ornamentation, Grão Vasco, paintingAbstract
The purpose of this article is to analyze the ornamental power of letters outside their textual environment: when they are depicted in paintings. Having as object of study works by Grão Vasco, it analyzes how a specific type of letters, the initials, adorn the books and those who carry them, being part of the appropriately honorable scenario for such characters.
Downloads
References
ALVELOS, M. Pintores de Viseu. Portucale, Porto, n. 15, p. 72-76, março/julho, 1941.
BASCHET, J. L’iconographie médiévale. Paris: Gallimard, 2008.
BONNE, J. C. Quelques remarques sur la lettre peinte dans la miniature romane. Em: FERRIER, J. L. (Ed.). La sociologie de l’art et sa vocation interdisciplinaire: l’œuvre et l’influence de Pierre Francastel. Paris: Denoël/Gonthier, 1976. p. 181-190.
______. De l’ornemental dans l’art médiéval (VIIe XIIe siècle): le modèle insulaire. Em: BASCHET, J. ; SCHMITT, J. C. L’image: fonctions et usages des images dans l’Occident médiéval. Paris: Le Léopard d’Or, 1996A. p. 207-240.
______. Les ornements de l’histoire (à propos de l’ivoire carolingien de saint Remi). Annales HSS, Paris, n. 51/1, p. 37-70,1996B.
______. De l’ornement à l’ornementalité: la mosaïque absidiale de San Clemente de Rome. Em: LE RÔLE de l’ornement dans la peinture murale du Moyen Âge. Actes du Colloque International tenu à Saint Lizier, 1 4 juin 1995. Poitiers: Université de Poitiers, 1997. p. 103-118.
CAETANO, J. O. El arte en la época del tratado de Tordesillas. Valladolid, 20 de abril – 30 de junio, 1994 [catálogo]. Lisboa: Comissão Nacional para as Comemorações dos Descobrimentos Portugueses, 1994.
DAMISCH, H. Ornamento. Em: Enciclopedia Einaudi. Lisboa: Casa da Moeda, 1995, v. 32. p. 323-331.
GINZBURG, C. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. Em: ______. Mitos, emblemas, sinais. Morfologia e História. Tradução Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. p. 143-179. Notas, p. 260-275.
GOLSENNE, T. et al. L’ornemental: esthétique de la différence. Perspective. La revue de l’INHA, Paris, n. 1, p. 11-26, 2010-2011.
HOLANDA, F. De aetatibus mundi imagines. Lisboa: Academia Nacional de Belas Artes, 1983 [edição fac-similada].
NAGEL, A. Twenty-five notes on pseudoscript in Italian art. RES: Anthropology and Aesthetics, Cambridge-MA, n. 59-60, p. 228-248, 2011.
NORDENFALK, C. Studies in the history of book illumination. London: Pindar, 1992.
PEREIRA, M. C. Sobre letras e imagens: as iniciais ornamentadas no Ocidente medieval. Tese de Livre-Docência apresentada à Universidade de São Paulo, 2018.
_______. As letras e as imagens. Iniciais ornamentadas em manuscritos do Ocidente medieval. São Paulo: Intermeios, 2019.
REIS-SANTOS, Luís. Vasco Fernandes e os pintores de Viseu do século XVI. Lisboa: Ed. do Autor, 1946.
RODRIGUES, D. (Coord.). Grão Vasco e a pintura europeia do Renascimento. Catálogo da exposição. Lisboa: Comissão Nacional para as Comemorações dos Descobrimentos Portugueses, 1992.
______. Modos de expressão na pintura portuguesa. O processo criativo de Vasco Fernandes (1500-1542). Tese de Doutoramento em História da Arte. Universidade de Coimbra, Coimbra, 2000.
______. Grão Vasco. Lisboa: Alêtheia, 2007.
SANTOS, R. Os Primitivos Portugueses. Lisboa: Academia Nacional de Belas Artes, 1957. 2ª ed.
SCHAPIRO, M. Les mots et les images. Sémiotique du langage visuel. Paris: Macula, 2000.
TEIXEIRA, J. C. C. A Pintura Portuguesa do Renascimento. Ensaio de Caracterização. Tese de Doutoramento em História da Arte. Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 1991.
WEBER, C. J. Fore-Edge Painting. A Historical Survey of a Curious Art in Book Decoration. Irvington-on-Hudson, N.Y.: Harvey, 1966.
WELLBERY, D. E. Neo-Retórica e desconstrução. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Maria Cristina Correia Leandro Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo