Between public space and exhibition spaces: art in transit of Guga Ferraz
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234612262020077Keywords:
urban intervention, site-specific, contemporary art, curatorshipAbstract
o analyze the insertion of urban intervention in exhibition spaces, the article focuses on a set of three interventions performed by the brazilian artist Guga Ferraz in public spaces – Ônibus Incendiado (2003), Cidade Dormitório (2007) and Até Onde o Mar Vinha, Até Onde o Rio Ia (2010-2014) -, investigating the different tactics used by the artist to present these works in museums, galleries or cultural centers.Downloads
References
BARRETO, Jorge Mascarenhas Menna. Lugares moles. 2007. Dissertação (Mestrado em Artes Plásticas). Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
BARRIO, Artur. No Hemisfério Sul. Arte & Ensaios, Revista da Pós-Graduação em Artes Visuais da Escola de Belas Artes/UFRJ, Rio de Janeiro, n. 17, pp. 6-15, 2008.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: CAPIS-TRANO, Tadeu (org.). Benjamin e a obra de arte: técnica, imagem e percepção. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1984.
CARTAXO, Zalinda. Arte nos espaços públicos: a cidade como realidade. In: O Perce-vejo, Periódico do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da UNIRIO, Rio de Janeiro, n. 1, 2009.
FERNANDES, Thiago. Lugares do experimental no Rio de Janeiro: da década de 1970 ao Zona Franca. In: Concinnitas, Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes do Instituto de Artes/UERJ, Rio de Janeiro, n. 32, pp. 162-190, 2018.
FERRAZ, Guga. Depoimento gravado e transcrito, cedido ao autor, Rio de Janeiro – RJ, 09/11/2016.
FERRAZ, Guga. Depoimento gravado em vídeo, cedido ao autor. Rio de Janeiro – RJ, 17/08/2017.
FONSECA, Marcelo. A perda da aura e a politização da arte em Walter Benjamin. In: Arte & Ensaios, Revista da Pós-Graduação em Artes Visuais da Escola de Belas Artes/UFRJ, Rio de Janeiro, n. 33, pp. 112-121, 2017.
FONTES, Adriana Sansão. Intervenções temporárias, marcas permanentes: apropria-ções, arte e festa na cidade contemporânea. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2013.
FREIRE, Cristina. Arte conceitual. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.
GONZAGA, Ricardo Maurício. Entre vidraça e paisagem: o lugar da arte e do mundo depois da fotografia. In: Revista do Colóquio de Arte e Pesquisa do PPGA-UFES, ano 3, v.3, n. 5, pp. 13-31, 2013.
KWON, Miwon. Um lugar após o outro: anotações sobre site-specificity. In: Arte & Ensaios, Revista da Pós-Graduação em Artes Visuais da Escola de Belas Artes/UFRJ, Rio de Janeiro, n. 17, pp. 166-187, 2008.
MEYER, James. The functional site. In: Documents, n. 7, pp. 20-29, 1996.
OJIMA, Ricardo; SILVA, Robson Bonifácio da; PEREIRA, Rafael H. Moraes. A mobilida-de pendular na definição das cidades-dormitório: caracterização sociodemográfica e novas territorialidades no contexto da urbanização brasileira. In: Cadernos IPPUR, Rio de Janeiro: UFRJ/IPPUR, v.21, n. 2, pp. 111-132, 2007.
SILVA, Ana Emília Costa. Canteiro de Obras: um estudo antropológico sobre a galeria de arte A Gentil Carioca e sua relação com o circuito de arte. Monografia (Bacharela-do em Antropologia). Juiz de fora: UFJF, 2011.
VOGLER, Alexandre. Atrocidades Maravilhosas: Ação Independente de Arte no Con-texto Público. In: Arte & Ensaios, Revista da Pós-Graduação em Artes Visuais da Esco-la de Belas Artes/UFRJ, Rio de Janeiro, n. 8, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Palíndromo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo