O FIM D'ARTISTA: DECONSTRUCTION AND RECONSTRUCTION OF THE SELF BY CREATIVE PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.5965/2175234610212018027Keywords:
identity, the Self, the Other, women, motherhoodAbstract
Analysis of how internalization of the other and exteriorization of itself can generate controversies between social identity and personal identity of each individual, taken from the theories of identity of French Philosopher Clement Rosset. Survey about women position as an artist and mother and, then, the lived reality in parallel between the creative act and motherhood.The study of deconstruction and reconstruction of the Self through the creative process. Theoretical practical methodology, that culminates with a production and analysis of the video O Fim d’artista, in 2016, taking as main practical references the artistic and autobiographic propositions from Louise Bourgeois, Mônica Mayers and Esther Ferrer, mainly. Thisarticleispartof a doctoralresearch. (2017. PPGAV-UFRGS).
Downloads
References
ABRAMOVIC, Marina. Es mejor dejar tras tu muerte una buena idea que otra basura material. Málaga Hoy, 24 maio, 2014. Entrevista concedida a Pablo Bujalance Málaga. Disponível em: <http://www.granadahoy.com/ocio/dejar-muerte-buena-basura-material_0_810219419.html>. Acessado em: 29 mar. 2018.
BEC, Fernanda. Autoimagem. In: PERFORMANCE ARTE BRASIL, Rio de Janeiro, 2011. Imagens. Disponível em: <http://www.performanceartebrasil.com.br/imagens/>. Acesso em:15 mai. 2016.
BECKER, Jéssica. Trama de nós-cegos: Contextos, Contatos e Conexões no Centro de Porto Alegre. TCC (Bacharelado em Artes Visuais/Escultura). Instituto de Artes da UFRGS, 2006c.
______. O Estranhamento na Arte Contemporânea: Uma Abordagem sobre as obras de Elaine Tedesco e Élida Tessler. TCC (História, Teoria e Crítica). Instituto de Artes da UFRGS, 2008.
______. Arte de acción y su (re)presentación a través del vídeo em espacios legitimados del arte. Dissertação (Máster em Produção Artística). Universidad Politécnica de Valencia/Espanha, 2010b.
______. Cotidiano experimentado: o processo criativo na prática de ações. Dissertação (Mestrado em Poéticas Visuais). PPGAV-IA/UFRGS, 2011b.
BENJAMIN, Walter. O Narrador. In: Obras escolhidas: Mágia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Editora Brasiliense, 1996.
BERNARDAC, Marie-Laure; BOURGEOIS, Louise; OBRIST, Hans-Ulrich. Louise Bourgeois: destruição do pai, reconstrução do pai. São Paulo, Cosac Naify, 2000.
FERRER, Esther. Esther Ferrer: Maquetas y dibujos de instalaciones 1970/2011. Madri: Exit Publicaciones, 2011.
______. La performance es un arte impuro. In: Jornal El País. Espanha, 27 fev 2014. Disponível em: <http://ccaa.elpais.com/ccaa/2014/02/27/paisvas-co/1393522258_719339.html>. Acessado em: 06 ago. 2014.
GENETTE, Gérard. Discurso del relato. In: Figuras III. Barcelona: Lumen,1989.
HONNETH, Axel. O eu no nós: reconhecimento como força motriz de grupos.Porto Alegre: Revista Sociologias, ano 15, n. 33, maio/ago, 2013, p. 56-80. Disponível em:. Acesso em03 fev. 2016.
KRAUSS, Rosalind. Video: The Aesthetics of Narcissism.1976. Disponível em: <https://people.ucsc.edu/~ilusztig/176/downloads/reading/rosalindkraus.pdf>.Acesso em:12 set. 2015.
LOUISE Bourgeois: o retorno do desejo proibido. Catálogo. São Paulo: Instituto Tomie Ohtake, 2011.
______. Tejiendo el tiempo. Catálogo. Málaga: CAC, 2004. Disponível em: <http://cacmalaga.eu/2004/08/06/louise-bourgeois-2/>. Acesso em: 22 jan. 2016.
MATALLÍA, Lorena Rodrigues. Arte videográfico: inicios, polémicas y parámetros básicos de análisis.Valência: Editorial de la UPV, 2008.
MAYERS, Monica; BUSTAMANTE, Maris. Madre por um día. Ciudad de México: 1987. Nuestro Mundo. Entrevista concedida a Guillermo Ochoa. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=abaDXr3HKck>. Acesso em: 29 mar. 2018.
______________. Rosa Chillante: mujeres y performance en México. México: AVJ Ediciones, 2004.
PERFORMANCE Brasil Festival. Publicação da exposição. LABRA, Daniela(org.). Catálogo. Rio de Janeiro: MAM, 2011.
ROSSET, Clément. Lejos de mí: Estudio sobre la identidad. Barcelona: Marbot Ediciones, 2007.
_______. Lo Invisible. Madri: El cuenco de Plata, 2014.
_______. L ́Objet Singulier. Paris: Les Éditions de Minute, 1995.
TORRES, Micheline. Carne. In: PERFORMANCE ARTE BRASIL, Rio de Janeiro, 2011. Imagens. Disponível em: <http://www.performanceartebrasil.com.br/ima-gens/>. Acesso em: 15 nov. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Palíndromo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles published by the magazine are free to use, intended for academic and non-commercial applications. Copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of Palíndromo Magazine. The author (s) commits to whenever they publish material referring to the article published in Palíndromo mention this publication as follows:
This article was originally published by Palíndromo magazine in its volume (place the volume), number (place the number) in the year of (place the year) and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo