Review: music, education and inclusivity:reflections and practices involved in making music

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2525530408012023e0304

Keywords:

music, musical education, inclusivity, inclusive musical education

Abstract

The book with the title Música, educação e inclusão: reflexões e práticas para o fazer musical, [Music, education and inclusivity - reflections and practices involved in making music] was written by Lisbeth Soares and published in 2020. It is divided into six chapters and addresses questions about the relationship of music with culture, education, music teaching and the inclusive aspects of musical education . As well as discussions about conceptual issues, it includes suggestions about activities that are aimed at broadening the musical experiences of the students. The book represents a key publication and gives thought to a musical education that is significant and inclusive and can be put into practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maira Ana Kandler, Santa Catarina State University

Doutora em Música pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, mestra em Música pela Universidade do Estado de Santa Catarina e licenciada em Educação Artística/Habilitação em Música pela Universidade Federal do Paraná. Professora substituta no Departamento de Música da Universidade do Estado de Santa Catarina. 

References

BRITO, Teca Alencar de. Por uma educação musical do pensamento: novas estratégias

de comunicação. 297 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia

Universidade Católica, São Paulo, 2007.

ELLIOT, David. Conceitos chave em educação musical multicultural. Trad. Tiago de

Quadros Maia Carvalho e Bruno Wstermann. In: NASCIMENTO, Marco Antonio Toledo;

STERVINOU, Adeline Annelyse Marie (org.) Ensino e aprendizagens musicais no mundo:

formação, diversidade e currículo com ênfase na formação humana. Sobral: Sobral,

p. 21-39.

GAINZA, Violeta Hemsy de. Estudos de psicopedagogia musical. Trad. Beatriz A.

Cannabrava. São Paulo: Summus, 1988. (Coleção Novas Buscas em Educação, v. 31).

SCHAFER, Murray. O ouvido pensante. Trad. Marisa Trench de O. Fonterrada, Magda R.

Gomes da Silva e Maria Lúcia Pascoal. São Paulo: EDUNESP, 1991.

SWANWICK, Keith. Ensinando música musicalmente. Trad. Alda Oliveira e Cristina

Tourinho. São Paulo: Moderna, 2003.

WILLS, Peter; PETER, Melanie. Música para todos: desarrollo de la música en el currículo

de alumnos con necesidades educativas especiales. Trad. Pablo Manzano Bernárdez.

Madrid: Akal, 2000.

Published

2023-09-24

How to Cite

KANDLER, Maira Ana. Review: music, education and inclusivity:reflections and practices involved in making music. Orfeu, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. e0304, 2023. DOI: 10.5965/2525530408012023e0304. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/orfeu/article/view/23674. Acesso em: 17 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.