Methodologies for teaching Body and Movement Studies for teaching Arts/Dance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/235809252712023e4440

Keywords:

dance, bodily pratices, education

Abstract

This article discusses some experiences made in two curri- cular components of the undergraduate dance course and the professional Master's in Arts Teaching at UFRN. The experiences explained are based on body and movement practices for teaching Dance and its possible applicability in basic education. The text relates these experiences with the contents of Dance Teaching and with what the BNCC preaches for teaching Art/ Dance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcilio de Souza Vieira, Federal University of Rio Grande do Norte

Bolsista de Produtividade em Pesquisa – nível 2, Artista da Cena, Pós-Doutor em Artes e em Educação, Doutor em Educação, Professor do Curso de Dança e dos Programas de Pós-Graduação PPGArC, PPGEd e PROFARTES da UFRN. Líder do Grupo de Pesquisa em Corpo, Dança e Processos de Criação (CIRANDAR) e Membro pesquisador do Grupo de Pesquisa Corpo, Fenomenologia e Movimento (Grupo Estesia/UFRN).

References

ANDRADE, C. R.; GODOY, K. M. A. Dança com crianças: proposta, ensino e possibilidades. 1 ed. Curitiba: Aprris, 2018.

ANDRAUS, M. B. M. A “outra coisa”: ensino de composição artís- tica mediado por vídeo e o uso de tecnologia como estratégia no contexto da pandemia covid19. Olhares e Trilhas, v. 23, n. 2, abril-jun/2021, pp. 504-518. Disponível em: https://seer.ufu. br/index.php/olharesetrilhas/article/view/60103 . Acesso em: 6 jan. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, MEC/CONSED/UNDIME NACIONAL. 2017.

CLARCK, L. Lygia Clark. Barcelona: Fundació Antoni Tàpies, 1998.

CROUCH, C., & MAZUR, E. Peer Instruction: Ten Years of Experience and Results. American Journal of Physics, 2001, v. 69(9), p. 970-977. Disponível em https://web.mit.edu/jbelcher/ www/TEALref/Crouch_Mazur.pdf. Acessado em 11 de novembro de 2022.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1974.

LABAN, R. The mastery of movement. London: Dance Books Ltd, 2011.

LINS, M.J.S.C. Educação Bancária: uma questão filosófica de aprendizagem. Educação e Cultura Contemporânea, v. 8, p. 16, 2011. Disponível em http://periodicos.estacio.br/index.php/ reeduc/issue/view/33 Acessado em 05 de janeiro de 2023.

MORÁN, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas. In: Souza, C. A., & Torres-Morales, O. E. (orgs.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa, PR: UEPG, 2015.

RAVINDRANATH, D., GAY, T. L., & RIBA, M. B. Trainees as teachers in team-based learning. Academic Psychiatry, 2010, v. 34(4), p. 294-297. Disponível em https://pubmed.ncbi.nlm.nih. gov/20576991/. Acessado em 11 de novembro de 2022.

RENGEL, L. Dicionário Laban. São Paulo: Annablume, 2000.

ROBATTO, L. A dança como via privilegiada de educação: relato de uma experiência. Salvador: EDUFBA, 2012.

ROLNIK, S. Arquivo para uma obra-acontecimento. Ativação da memória corporal da poética de Lygia Clark e seu contex- to. 2011. Disponível em https://desarquivo.org. Acessado em 02/05/2021.

VALENTE, J. A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Edição Especial n.4, 79-97, 2014. Disponível em https://www.scielo. br/j/er/a/GLd4P7sVN8McLBcbdQVyZyG/?format=pdf&lang=pt. Acessado em 11 de novembro de 2022.

Published

2023-12-14

How to Cite

VIEIRA, Marcilio de Souza. Methodologies for teaching Body and Movement Studies for teaching Arts/Dance. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 27, n. 2, p. 02–14, 2023. DOI: 10.5965/235809252712023e4440. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/24440. Acesso em: 22 nov. 2024.