Tradições culturais no ensino de música em classes hospitalares

Authors

  • Eudes Oliveira Cunha Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano https://orcid.org/0000-0003-2950-0757
  • Rita de Cássia Silva Cardoso Rede Municipal de Ensino de Salvador
  • Ângelo Tavares Castro Instituto de Humanidades Artes e Ciências Professor Milton Santos da Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5965/2358092525252021090

Keywords:

Music teaching. Hospital Class. Cultural Traditions

Abstract

This article aims to describe music teaching practices in hospital classes based on a proposal that was grounded on musical knowledge from the oral tradition of Northeast of Brazil. When considering the specificities of schooling in a hospital environment, a music teaching project was developed that integrated knowledge from the students' experiences associated with the knowledge defined in the school curriculum. From the experience developed, there was an intense participation of children in music classes, the results of which demonstrate the importance of manifestations of popular culture, especially cultural traditions, for the teaching and learning processes at school. Reflections on teaching practice unfold in suggestions for the formation of future professionals who are interested in working in this educational modality.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

CASCUDO, L. C. Civilização e cultura: pesquisas e notas de etnografia geral. 1. ed. São Paulo: Global, 2004.

CASCUDO, L. C. Literatura Oral no Brasil. 2. ed. São Paulo: Global, 2006

CASCUDO, L. C. Tradição, ciência do povo: pesquisas na cultura popular do Brasil. 2 ed. São Paulo: Global, 2013.

FONSECA, E. S. Atendimento escolar no ambiente hospitalar. São Paulo: Memnon, 2008

FORQUIN, J. C. Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Medicas Sul, 1993.

RODRIGUES, J. M. C. Classes hospitalares: o espaço pedagógico nas unidades de saúde. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2012.

LEAHY, R. C. As Ganhadeiras de Itapuã: memória e identidade em performance. Plural Pluriel, n. 17. Consulté à l’adresse. Disponível em: https://www.pluralpluriel.org/ index.php/revue/article/view/126. Acesso em: 28 ago. 2019.

PRANDI, R. De africano a afro-brasileiro: etnia, identidade, religião. Revista USP, São Paulo, n. 46, p. 52-65, jun./ago. 2000.

RELEASE Ganhadeiras de Itapuã. Salvador, 2019 Disponível em: http://ganhadeirasdeitapua.blogspot.com/p/historia.html. Acesso em: 20 mar. 2020.

Published

2021-09-01

How to Cite

CUNHA, Eudes Oliveira; CARDOSO, Rita de Cássia Silva; CASTRO, Ângelo Tavares. Tradições culturais no ensino de música em classes hospitalares . Revista NUPEART, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 90–107, 2021. DOI: 10.5965/2358092525252021090. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/19736. Acesso em: 21 nov. 2024.