Ensino de cinema

relatos de uma pesquisa participante

Authors

  • Diogo José de Moraes Lopes Barbosa Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.5965/2358092525252021067

Keywords:

Cinema and Education. School Context. Pedagogy of Creation.

Abstract

In this research, we investigate the possibilities of teaching cinema in the school, especially in a practical perspective, from a experience of creation by the students. For this, we use the concept of creation pedagogy, a term proposed by Alain Bergala (2008), a scholar of cinema teaching in schools. We applied the theories covered in a course offered to public school students in Recife. It had a practical character, where students had the opportunity to produce their own films. The results obtained in this experience, while showing us interesting and enriching possibilities, alerted us to some problems existing in the implementation of differentiated projects in the school. In spite of this, we concluded that it is possible and necessary to teach cinema at school, above all, based on a pedagogy that emerged in the creation, experimentation, and realization of audiovisual projects by students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diogo José de Moraes Lopes Barbosa, Universidade Federal da Paraíba

Mestre em Artes pela Universidade Federal da Paraíba. Especialista em Estudos Cinematográficos pela Universidade Católica de Pernambuco. Possui graduação em Educação Artística com Habilitação em Artes Cênicas pela Universidade Federal de Pernambuco. Atua como professor de Artes nas linguagens do teatro, das artes visuais e do cinema no âmbito da educação formal e não formal, em instituições públicas e privadas. Realiza pesquisas nas seguintes áreas: Pedagogia do Teatro, Cinema e Educação, Ensino de Arte, Arte e Tecnologia e Arte e Comunicação.

References

BARBOSA, Ana Mae. (Org.). Arte/educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2010.

BERGALA, Alain. A hipótese-cinema. Rio de Janeiro: Booklink; CINEAD-LISE-FE/UFRJ, 2008.

BERNARDET, Jean-Claude. O que é cinema. São Paulo: Brasiliense, 1980.

CARRIÈRE, Jean-Claude. A linguagem secreta do cinema. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.

FRESQUET, Adriana. Cinema e educação: reflexões e experiências com professores e estudantes de educação básica, dentro e “fora” da escola. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora, 2013.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000.

RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo, SP: Atlas, 2012.

Published

2021-09-01

How to Cite

BARBOSA, Diogo José de Moraes Lopes. Ensino de cinema: relatos de uma pesquisa participante. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 67–89, 2021. DOI: 10.5965/2358092525252021067. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/19646. Acesso em: 30 jun. 2024.