BODIES IN URBAN PERFORMANCE MOVEMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2358092525252021232

Keywords:

Gender Notions and Theories, Nefarious Male Virility, Urban Performance

Abstract

Through this article, it was intended to discuss about gender theories and notions, starting from the perspective of the american thinker Judith Butler (1990a; 2019b), of how patriarchal structures are strongly reproduced in a social context, especially by individuals who are imprisoned by standards culturally imposed by compulsory heteronormativity. Considering these passing rituals (GENNEP, 2011) and life crisis rituals (TURNER, 2005), the artist-researcher, proponent of this communication, in partnership with the Research and Extension Group CRUOR Arte Contemporânea of ​​XXXX and men free themselves, it took to the streets a manifesto to contest those already solid structures. In this way, a tripod for interlocution between gender notions, behavior patterns and urban performance acts in corality is erected.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Vítor Ferreira Nunes, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Teatro da Universidade do Estado de Santa Cararina (PPGT - UDESC), Centro de Artes (CEART). Artista-docente em formação.

References

BUTLER, Judith. Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory. In: (Ed) CASE, Sue-Ellen. Performing Feminisms, Feminist Critical Theory and Theatre. Baltimore: The John Hopkins Press: 1990a.

BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão da identidade / 17. Ed. Judith Butler, Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019b.

COHEN, Renato. Performance como linguagem: criação de um tempo-espaço de experimentação. São Paulo: Editora Perspectiva, 2002.

DESPENTES, Virginie. Teoria King Kong. São Paulo: n-1 edições, 2016.

GENNEP, Arnold van. Os Ritos de Passagem. Rio de Janeiro, Petrópolis: Vozes, 2011.

MEDEIROS, Maria Beatriz de. Aisthesis: estética, comunicação e comunidades. Chapecó: Argos, 2005.

NUNES, João Vítor Ferreira. A força e a chuva feminina em um sertão bem masculino: imersão performática nos ritos de passagem de Bia Mulato pela mitodologia em arte / João Vítor Ferreira Nunes. – 245 f.: il. (Dissertação de Mestrado no PPGArC da UFRN), 2019a.

NUNES, João Vítor Ferreira. Dança Diaspórica: (des)ocupações como elemento de interação. In: Revista NUPEART. DOI: https://doi.org/10.5965/2358092521222019117, Florianópolis (SC): UDESC. Nº 22, p. 117-132, 2019b.

SCHECHNER, Richard. O que é performance? Revista: O Percevejo, Tradução Dandara, Rio de Janeiro: UNI-RIO, ano 11, 2003.

TURNER, Victor. Floresta de Símbolos: aspectos do ritual Ndembu. Niterói, RJ, 2005.

Published

2021-09-01

How to Cite

NUNES, João Vítor Ferreira. BODIES IN URBAN PERFORMANCE MOVEMENTS. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 232–252, 2021. DOI: 10.5965/2358092525252021232. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/19587. Acesso em: 21 dec. 2024.

Most read articles by the same author(s)