For a critical music education front of consumption and alienation

Authors

  • Eliton Perpetuo Rosa Pereira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás http://orcid.org/0000-0002-9181-2543
  • André Bernardes Pereira Fagotista da Orquestra de Câmara Goyazes, Orquestra Sinfônica de Ribeirão Preto e da Orquestra Sinfônica de Goiânia. Docente na Seduc-MT.
  • Cristiano Aparecido da Costa Atua no curso Técnico em Instrumento Musical, Licenciatura em Música e Mestrado em Artes do IFG.

DOI:

https://doi.org/10.5965/2358092525252021253

Keywords:

Music Education, Consumption, Cultural Industry

Abstract

The general objective of this research is to understand how critical theory contributes to thinking about a more reflective and resistant music education in the face of consumption and alienation. We are based on some theories of resistance to the influence of the cultural industry and the search for an integral and humanistic musical formation in line with the ideas of a more autonomous society. Based on the studies of Theodor Adorno, and other authors linked to Critical Theory, we seek to contemplate the proposal to understand the relationship between music and consumption. In this way, an opinion poll was conducted with music teachers and students from a higher education institution to demonstrate points related to consumption, human training, and the importance of humanistic knowledge in music classes. The qualitative analysis of the data in this research was based on the following categories: consumption, alienation, resistance to the cultural industry, and training of music educators. Thus, we seek to understand how the elements of a critical formation can contribute to thinking about a more reflective and resistant musical education in the face of consumption and alienation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eliton Perpetuo Rosa Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás

Doutor em Ciências da Educação (Universidade de Santiago de Compostela - Espanha). Mestre em Música (EMAC-UFG). Especialista em Tecnologias em Educação (PUC-RJ). Licenciado em Música (EMAC-UFG). No IFG/Brasil atua na Licenciatura em Música - Campus Goiânia. Tem experiência em Educação Musical, Canto Coral, Metodologia Científica e Formação de Professores.

References

ADORNO, T. W. O fetichismo na música e a regressão da audição. In: BENJAMIN, W. et al. Textos escolhidos. 2ª ed. São Paulo: Editora Abril Cultural, 1983.

ADORNO, T. W. A indústria cultural. In: COHN, G. (org.) Theodor Adorno: sociologia. São Paulo: Ática, 1993a.

ADORNO, T. W. Capitalismo tardio ou sociedade industrial? In: COHN, G. (org.) Theodor Adorno: sociologia. São Paulo: Ática, 1993b.

ADORNO, T. W. Sobre música popular. In: COHN, G. (org.) Theodor Adorno: sociologia. 2. ed. São Paulo: Ática, 1994.

ADORNO, T. W. Educação e Emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995a.

ADORNO, T. W. Sobre Sujeito e Objeto. In: Palavras e Sinais. Modelos Críticos 2. Trad. de Mª Helena Ruschel. Petrópolis - RJ: Vozes, 1995b.

ADORNO, T. W. Introdução à Sociologia da música: doze preleções teóricas. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

BABBIE, E. Métodos de Pesquisas de Survey. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

BASTOS, R. R. Influência da música ambiente na compra de roupas em lojas. Trabalho de Conclusão de curso. PUC- SP, São Paulo, 2013.

BLACKWELL, R. D.; MINIARD, P. W.; ENGEL, J. F. Comportamento do consumidor. 8ª ed. São Paulo: Thompson, 2001.

COSTA, Cristiano A. Música, Cultura e Formação Humana. In: ZANOLLA, Sílvia R. da S.; TADEU, João R. B. (Org.). Educação, Cultura, diversidade e Formação. 1ª ed. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2016.

COSTA, Cristiano A. Educação Estética e Música: Possibilidades para o Currículo Integrado. Interlúdio, v. 6, p. 75-86, 2018.

HERRINGTON, J. D.; CAPELLA, L. M. Effects of music in service environments: a field study. The Journal of Services Marketing. v.10, n. 2, p. 26-41, 1996.

HOLBROOK, M. B.; HIRSCHMAN, E. C. The experiential aspects of consumption: consumer fantasies, feelings, and fun. Journal of Consumer Research. v. 9, n. 2, p. 132-140, 1982.

KANT, I. Duas Introduções à Crítica do Juízo (org.) Ricardo Terra, Editora Iluminuras Ltda: São Paulo, 1995.

KANT, I. Resposta à pergunta: Que é Esclarecimento? (Aufklärung). In: Textos Seletos. Tradução de Emmanuel Carneiro Leão. 4ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

KOTLER, P. Atmospherics as a marketing tool. Journal of Retailing, v. 49, n. 4, p. 48-64, Winter, 1973.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 3ª ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

MILLIMANN, R.E. Using Background music to affect the Behavior of Supermarket Shoppers. Journal of Marketing, v. 46, n. 3, p. 86-91, 1982.

MOWEN, J. C.; MINOR, M. S. Comportamento do consumidor. 1. edição. Tradução Vera Jordan. São Paulo: Prentice Hall, 2003.

PEREIRA, Eliton P. R. Música, formação e indústria cultural: contribuições da teoria crítica da sociedade de Theodor Adorno para o desenvolvimento de pesquisas em formação musical na

atualidade. Cadernos de Educação, Tecnologia e Sociedade, v. 9, p. 295-304, 2016.

PEREIRA, Eliton P. R. (org.) Educação, Teoria Crítica e Cultura Musical Contemporânea: pesquisas e propostas de transformação no campo da formação estética. Columbia, EUA:

Ed. Amazon, 2017.

RICHARD, Y.; SPANGENBERG, E. Effects of store music on shopping behavior. Journal of Consumer Marketing, v. 7, n. 2, p. 55-63, 1990.

RICHINS, M. L. Measuring emotions in the consumption experience. Journal of Consumer Research, v. 24, n. 2, p. 127-146, 1997.

SANDRONI, Paulo. Novíssimo Dicionário de Economia. Editora Best Seller, 1999.

SHETH, J. N.; MITTAL, B.; NEWMAN, B. I. Comportamento do cliente: indo além do comportamento do consumidor. São Paulo: Atlas, 2008.

UNDERHILL, P. Vamos às compras: a ciência do consumo. Rio de Janeiro: Elsevier, 1999.

ZANOLLA, S. Arte, estética e formação humana: possibilidades e críticas. 1ª ed. Campinas - SP: Editora Alínea, 2013.

Published

2021-09-01

How to Cite

PEREIRA, Eliton Perpetuo Rosa; PEREIRA, André Bernardes; COSTA, Cristiano Aparecido da. For a critical music education front of consumption and alienation. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 253–274, 2021. DOI: 10.5965/2358092525252021253. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/19346. Acesso em: 20 dec. 2024.