LITERACY IN PANDEMIC CONTEXT: SOME IDEAS ABOUT TRANSCRIPTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/23580925242020076

Keywords:

Initial reading instruction; Literacy; Transcreation.

Abstract

This text, the result of academic research developed in the Graduate Program in Education (PPGEDU) of the Federal University of Mato Grosso (UFMT), brings as a central point the problem of literacy and literacy in Brazil, practices that have been the target of debates and attacks in the current Jair Bolsonaro government. The work highlights, more specifically, the relevance of the implications and reverberations of initial reading instruction unrelated to literacy. In view of the pedagogical changes brought about by the pandemic, the text also discusses the importance and challenge of playful and corporeal practices for the development of sensitive literacy and literacy, subsidized by the idea of ​​transcription, a concept presented by Almeida and Araújo (2020).

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elni Elisa Willms, UFMT

Professora da UFMT. Disponível para pesquisas sobre o brincar, saberes e práticas de educação ancestral. Autobiografia, arte e educação e literatura. Graduação em Pedagogia (1984), mestrado em Educação (2000) e Especialização em Educação a Distância (2001), pela UFMT. Doutorado em Educação (27/09/2013) pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE-USP). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da Universidade Federal de Rondonópolis. Vinculada aos grupos de Pesquisa GEIFEC - Grupo de Estudos sobre Itinerários de Formação em Educação e Cultura e LAB-ARTE, ambos da USP; ao GEIJC - Grupo de Estudos Infância, Juventude e Cultura Contemporânea, da Universidade Federal de Rondonópolis e ao Grupo Pesquisador em Educação Ambiental, Comunicação e Arte, GPEA, da UFMT.

 

Thamara Parteka, UFMT

Mestra em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (2020), na linha de pesquisa: Infância, Juventude e Cultura Contemporânea. Mestra em História, Poder e Práticas Sociais pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2016), na Linha de Pesquisa: Práticas Culturais e Identidades. Atualmente é professora unidocente da Secretaria de Educação, Esporte e Lazer de Mato Grosso e professora de História no Ensino Fundamental da rede privada. Licenciada em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional (2018), licenciada em História pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2012), especialista em História e Humanidades pela Universidade Estadual de Maringá (2015), especialista em Educação Especial com ênfase em LIBRAS pela Faculdade de Educação e Tecnologia da Região Missioneira (2012), graduanda em Letras/Inglês pela Unicesumar (2020).

References

ALMEIDA, Rogério; ARAÚJO, Alberto. A transcriação do mundo pela experiência: esboço para uma educação estética. In: EccoS – Revista Científica, São Paulo, n. 53, p. 1-18, e16676, abr./jun. 2020.

ANTÔNIO, Severino; TAVARES, Katia. A Poética da Infância: Conversas com quem educa as crianças. São Paulo. Editora Passarinho, 2019

BARROS, Manoel. Poesia completa. São Paulo: Leya, 2010.

BLANCHOT, Maurice. O espaço literário. Rio de Janeiro: Rocco, 1987.

BOLSONARO, Jair. Entrevista. In: ADLER, Matheus. Bolsonaro sobre coronavírus: 'É igual chuva: você vai se molhar, mas não vai morrer afogado. 01/04/20. Estado de Minas Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/politica/2020/04/01/interna_politica,1134792/bolsonaro-sobre-coronavirus-e-igual-chuva-voce-vai-se-molhar-mas-n.shtml. Acesso: 02/04/2020.

BONDÍA, Jorge L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação Jan/Fev/Mar/Abr 2002, Nº 19.

CAVALCANTI, Zélia (coord.) Alfabetizando. Porto Alegre: Artes Médicas 4, 1997.

DUARTE JR., J. F. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. O Saber Sensível (Estesia). Criar Edições, 3 ed., PR, 2004.

FERREIRO, Emilia; Teberosk, Ana. A Psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre: Artes Medicas 1985. 284p.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: autores associados. Cortez, 1989.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. Arte & Ensaios. Revista do ppgav/eba/ufrj. n. 32. dezembro 2016. p. 122-151. Disponível em https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/8993/7169 Acesso em 14/05/2020.

NADALIM, Carlos. Letramento, o vilão da alfabetização no Brasil. 12 de maio de 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_9JEhWtlRKg. Acesso em: 17/03/20.

PARTEKA, Thamara. Sociedades dos amores: histórias de uma turma em alfabetização e uma alfabetizadora em devir. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu). Universidade Federal de Mato Grosso. Rondonópolis, 2020.

RAMOS, Graciliano. Vidas secas. [107º] Rio de Janeiro: Record, 2013.

STEINER, Rudolf. Verdade e ciência: prelúdio à uma Filosofia da Liberdade. São Paulo: Editora Antroposófica, 1995.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

Published

2020-12-22

How to Cite

WILLMS, Elni Elisa; PARTEKA, Thamara. LITERACY IN PANDEMIC CONTEXT: SOME IDEAS ABOUT TRANSCRIPTION. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 24, n. 2, p. 76–92, 2020. DOI: 10.5965/23580925242020076. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/19240. Acesso em: 23 nov. 2024.