LITERACY IN PANDEMIC CONTEXT: SOME IDEAS ABOUT TRANSCRIPTION
DOI:
https://doi.org/10.5965/23580925242020076Keywords:
Initial reading instruction; Literacy; Transcreation.Abstract
This text, the result of academic research developed in the Graduate Program in Education (PPGEDU) of the Federal University of Mato Grosso (UFMT), brings as a central point the problem of literacy and literacy in Brazil, practices that have been the target of debates and attacks in the current Jair Bolsonaro government. The work highlights, more specifically, the relevance of the implications and reverberations of initial reading instruction unrelated to literacy. In view of the pedagogical changes brought about by the pandemic, the text also discusses the importance and challenge of playful and corporeal practices for the development of sensitive literacy and literacy, subsidized by the idea of transcription, a concept presented by Almeida and Araújo (2020).
Downloads
References
ALMEIDA, Rogério; ARAÚJO, Alberto. A transcriação do mundo pela experiência: esboço para uma educação estética. In: EccoS – Revista Científica, São Paulo, n. 53, p. 1-18, e16676, abr./jun. 2020.
ANTÔNIO, Severino; TAVARES, Katia. A Poética da Infância: Conversas com quem educa as crianças. São Paulo. Editora Passarinho, 2019
BARROS, Manoel. Poesia completa. São Paulo: Leya, 2010.
BLANCHOT, Maurice. O espaço literário. Rio de Janeiro: Rocco, 1987.
BOLSONARO, Jair. Entrevista. In: ADLER, Matheus. Bolsonaro sobre coronavírus: 'É igual chuva: você vai se molhar, mas não vai morrer afogado. 01/04/20. Estado de Minas Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/politica/2020/04/01/interna_politica,1134792/bolsonaro-sobre-coronavirus-e-igual-chuva-voce-vai-se-molhar-mas-n.shtml. Acesso: 02/04/2020.
BONDÍA, Jorge L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação Jan/Fev/Mar/Abr 2002, Nº 19.
CAVALCANTI, Zélia (coord.) Alfabetizando. Porto Alegre: Artes Médicas 4, 1997.
DUARTE JR., J. F. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. O Saber Sensível (Estesia). Criar Edições, 3 ed., PR, 2004.
FERREIRO, Emilia; Teberosk, Ana. A Psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre: Artes Medicas 1985. 284p.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: autores associados. Cortez, 1989.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. Arte & Ensaios. Revista do ppgav/eba/ufrj. n. 32. dezembro 2016. p. 122-151. Disponível em https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/8993/7169 Acesso em 14/05/2020.
NADALIM, Carlos. Letramento, o vilão da alfabetização no Brasil. 12 de maio de 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_9JEhWtlRKg. Acesso em: 17/03/20.
PARTEKA, Thamara. Sociedades dos amores: histórias de uma turma em alfabetização e uma alfabetizadora em devir. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu). Universidade Federal de Mato Grosso. Rondonópolis, 2020.
RAMOS, Graciliano. Vidas secas. [107º] Rio de Janeiro: Record, 2013.
STEINER, Rudolf. Verdade e ciência: prelúdio à uma Filosofia da Liberdade. São Paulo: Editora Antroposófica, 1995.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista NUPEART
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores cedem os direitos sobre suas obras a Revista NUPEART para a publicação dos originais baixo uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Esta revista, seguindo as recomendações do movimento de Acesso Aberto, proporciona acesso público a todo seu conteúdo, seguindo o princípio de que tornar gratuito o acesso a pesquisas gera um maior intercâmbio global de conhecimento.