Teatralidades para infâncias confinadas: jogos, narrativas e outras poéticas visuais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/23580925242020104

Keywords:

teatralidade, infância, confinamento

Abstract

This experience report narrates, describes and comments about the paths that led to the creation of a technovivial theatrical experiment, experienced with children between the ages of 7 ans 12, from virtual meetings held by videoconference. Creative practices were proposed, through statements experienced collectively with a group of 10 participants, during the period of 1 hour. Such statements were guided by the reinvention of proposals that were inspired by theatrical games, improvisation exercises, storytelling practices and had as a raw material the "children relationship with playing". This creative proposal emerged in the context of social isolation, which began to permeate everyday life, on a world scale, in the year of 2020. The text contributes to unveiling the invented paths and some reflections made towards a creative practice that thinks about the relationship between the child and the creative use of technology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Charles Valadares Tomaz de Araújo, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Doutorando (2020-2023) no Programa de Pós-Graduação em Artes (EBA-UFMG), na linha de pesquisa Artes da Cena.  É ator e professor de teatro, com estudos voltados para as relações entre Teatro e infância. Atualmente é arte-educador no Serviço Especializado em Abordagem Social (SEAS). E-mail: charles.ufmg.valadares@gmai.com.

Raysner de Paula Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

É professor de Teatro Licenciado pela Universidade Federal de Minas Gerais (2009-2014), com prática expressiva de ensino para crianças e jovens desde 2010. É ator e também dramaturgo, tendo desenvolvido trabalhos de dramaturgia a partir de distintos procedimentos e para diversos artistas e coletivos brasileiros. E-mail: paraoraysner@gmail.com.

References

DUBATTI, J. Arte, Convívio e Tecnovívio. In: CARREIRA, A. L. A. N.; BIÃO, A. J. C; TORRES, W. L. (Orgs.). Da Cena Contemporânea. Porto Alegre: ABRACE, 2012. p. 13-35.

MACHADO, M. M. A criança é performer. Revista Educação e Realidade, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 115-137, ago. 2010a

MACHADO, M. M. Merleau-Ponty & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2010b.

WINNICOTT, D. W. Por que as crianças brincam? In: A criança e o seu mundo. Rio de Janeiro: LTC, 1979.

Published

2020-12-22

How to Cite

VALADARES TOMAZ DE ARAÚJO, Charles; DE PAULA SILVA, Raysner. Teatralidades para infâncias confinadas: jogos, narrativas e outras poéticas visuais. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 24, n. 2, p. 104–114, 2020. DOI: 10.5965/23580925242020104. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/18630. Acesso em: 23 nov. 2024.