THE PLAYER IN TIMES OF (DE) HOPES

Authors

  • Jonathan Aguiar Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5965/23580925242020115

Keywords:

criatividade, brincar, lúdico

Abstract

This text is based on a conversation circle, entitled: “Imagination and Playfulness”, held in the 1st Conversation Cycle of the Pedagoginga Toy Library, of the Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) in a virtual way. Thus, a brief experience report is presented that seeks to contribute to building knowledge and expanding the debate on the importance of playing and recreational-creative activities as a result of a pandemic and post-pandemic period. However, after reflecting on the ideas of Lauand (2006), Vigotski (2014) on playfulness and creativity, we conclude that when playing, we open new windows to learn to live together, welcome others and live healthily between laughter and crying. The playful means action and its dimension becomes power when we recreate, we create new worlds around us recovering the experiences we live.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, J. Educação, lúdico e favela: quantos tiros são necessários para aprendizagem? Rio de Janeiro: Wak Editora, 2019.

AGUIAR, J. Em defesa do brincar. Rio de Janeiro: Jornal O Dia, 4 de julho de 2020. Disponível em: https://www.pressreader.com/brazil/o-dia/20200704/281938840197282. Acesso em: 07 de set. de 2020.

AGUIAR, J.; SANTOS, C. M. V. dos. Bússola do ser brincante. [eletrônico] Rio de Janeiro: UERJ/Brinquedoteca da HUPE/Brinquedoteca CNEC-Ilha do Governador/ Brinquedoteca BrincArte Estácio Nova Iguaçu/ Wak Editora, 2020. Disponível em: https://bussoladoserbrinca.wixsite.com/bussolabrincante. Acesso em: 07 de set. de 2020.

FOLHA DE SÃO PAULO. Brasil confirma primeiro caso do novo coronavírus. 26/02/2020. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/equilibrioesaude/2020/02/brasil-confirma-primeiro-caso-do-novo-coronavirus.shtml > Acesso em: 11 de ago. de 2020.

G1-GLOBO. Doença provocada pelo novo coronavírus é batizada de Covid-19 pela OMS. 11/02/2020. Disponível em:<https://g1.globo.com/ciencia-e-saude/noticia/2020/02/11/oms-da-nome-a-doenca-provocada-pelo-novo-coronavirus-covid-19.ghtml > . Acesso em 11 de ago. de 2020.

LAUAND, J. Deus Ludens: O lúdico na pedagogia medieval e no pensamento de Tomás de Aquino. In: ARANTES, V. M. (org.). Humor e Alegria na Educação. São Paulo: Summus, 2006. p.

– 55.

MONTGOMERY, L. M. Anne de Green Gables (Livro 1). 4a ed. ES: Pedra Azul Editora, 2019.

OTÁVIO JÚNIOR. Da minha janela. 1a ed. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2019.

SANCHES, E. M. B. C. C.; PARDIM, R. P. Fechamento das escolas; entre a necessidade do isolamento social e a essencialidade do serviço educacional – como ficam as crianças? In: LIBERARI, F. C. et al. (orgs.). Educação em tempos de pandemia: brincando com um mundo possível. 1a ed. Campinas: Pontes Editores, 2020.

VALOR. Brasil ultrapassa Itália é o 3o país em número de mortes por covid-19. Disponível em: <https://valor.globo.com/brasil/noticia/2020/06/04/brasil-ultrapassa-italia-e-o-3o-pais-em-numero-de-mortes-por-covid-19.ghtml > Acesso em: 11 de ago. de 2020.

VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criatividade na infância. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2014.

Published

2020-12-22

How to Cite

AGUIAR, Jonathan. THE PLAYER IN TIMES OF (DE) HOPES. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 24, n. 2, p. 115–127, 2020. DOI: 10.5965/23580925242020115. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/18593. Acesso em: 23 nov. 2024.