Anything you can feel: discomfort and emotion at Balenciaga’s Mudshow

Authors

  • Amanda Queiroz Campos Universidade Federal de Santa Catarina image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x17412024231

Keywords:

fashion show, authorial fashion, conceptual fashion

Abstract

Events are considered, by most of the literature, the most efficient means of communication for publicizing brands and launching products and brands. Fashion commercial brands mainly benefit from fashion shows as events aimed at buyers, the press, and end consumers. This article analyzes the feelings, emotions, and sensations aroused in a conceptual fashion show. Its motto resides in the presentation entitled The mud show by the Balenciaga brand for the Spring/Summer 2023 season (occurred in October 2022 in Paris). Thus, the methodology that guided this research involved a descriptive analysis based on the triangulation between the observed fashion shows, the data collected in legitimate journalistic publications in the field of fashion, and the theoretical reference consulted through bibliographical research. We concluded that The mud show properly applied expressive elements such as the choice of casting, scenography, sound, lighting, and mainly its theme to sensitize and move the spectators.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AVELAR, Suzana. Moda, globalização e novas tecnologias. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2011.

CAMPOS, Amanda Queiroz. O espaço e o ar: os limites do corpo nas criações de moda do século XX. Dobra[s]. v.10, n.22, nov. 2017. pp.236.241. DOI: https://doi.org/10.26563/dobras.v10i22.647

CICOLINI, Alice. Fashion at the Edge: Spectacle, Modernity and Deathliness by Caroline Evans. Fashion Theory: the Journal of Dress Body & Culture. v.9, n.1, abr. 2005. pp. 113-116. Disponível em: https://doi.org/10.2752/136270405778051464

CIMADEVILA, Antonio Carlos Rabadan. Passarela performática: um caminho de comunicação na moda. Revista Prâksis. Novo Hamburgo. v.20, n.1, jan./jun. 2023, pp. 25-35. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/3154/3117>. Acesso em: 31 jul. 2023.

COUTO, Edvaldo Souza. Corpos interditados: notas sobre anatomias depreciadas. In: STREY, Marlene Neves; CABEDA, Sonia T. Lisboa [orgs.]. Corpos e subjetividades em exercício interdisciplinar. Porto Alegre: Ed.PUCRS, 2004. pp.133-148. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=kxKsI5Kb_74C&lpg=PA133&ots=QJxhjjCBMe&dq=desfile%20de%20moda%20sonografia&lr&hl=pt-BR&pg=PP1#v=snippet&q=desfile&f=false

CRUZ, Jorge Luiz Cruz. Desfile, ritual e performance. In: IV Colóquio de Moda, 2008, Novo Hamburgo. Anais eletrônicos [...] Novo Hamburgo: Feevale, 2008. n.p. Disponível em: http://coloquiomoda.com.br/anais/Coloquio%20de%20Moda%20-%202008/37333.pdf. Acesso em: 10 jul.2023.

DAZED DIGITAL. Alexander McQueen’s greatest catwalk moments. s.d. Disponível em: <https://www.dazeddigital.com/fashion/article/29941/1/alexander-mcqueen-s-greatest-catwalk-moments>. Acesso em 02 abr. 2023.

DUGGAN, Ginger Gregg. Moda e performance. In: DUGGAN, Ginger Gregg (ed.). Fashion Theory: A Revista da Moda, Corpo e Cultura n.2. São Paulo: Anhembi Morumbi, 2002.

EL HENI, Rim. The daring in contemporary fashion. International Journal of Latest Research in Humanities and Social Science (IJLRHSS). v.5, n.1, 2022. pp.05-10. Disponível em <http://www.ijlrhss.com/paper/volume-5-issue-1/2-HSS-1222.pdf>. Acesso em: 27 jul. 2023.

FORTINI, Amanda. A brief history of the fashion show. Slate, 2006. Disponível em: https://slate.com/culture/2006/02/a-brief-history-of-the-fashion-show.html. Acesso em:15 fev.2022.

VOSS - Remembering Alexander McQueen’s S/S 2001 Show. Gatamagazine, s.d. Disponível em: <https://gatamagazine.com/articles/fashion/voss-alexander-mcqueen>. Acesso em: 24 jul.2023.

GRUBER, Crislaine; RECH, Sandra. Intersecções entre Moda e Espetáculo: um estudo acerca do desfile de moda. Modapalavra E-periódico, v.4, p.108-126, 2011. DOI: https://doi.org/10.5965/1982615x04072011108

JOFFILY, Ruth; ANDRADE, Maria de. Produção de moda. Rio de Janeiro, Senac Nacional, 2011.

BALENCIAGA Spring 2023 Ready-To-Wear. Vogue Runway, 2022. Disponível em: <https://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2023-ready-to-wear/balenciaga>. Acesso em: 12 jan. 2023.

MADSEN, Anders Christian. 5 Things To Know About Balenciaga’s Snowstorm AW22 Show. British Vogue, 2022. Disponível em: < https://www.vogue.co.uk/fashion/gallery/balenciaga-aw22>. Acesso em: 12 jan. 2023.

NEPOMUCENO, Michel Dias. Construção da marca Balenciaga nas redes sociais: um estudo no Instagram. Monografia de Especialização. Escola de Comunicações e Artes. Universidade de São Paulo, 2019. Disponível em: https://cmc.eca.usp.br/monografias/Michel%20Nepomuceno%20-%20Balenciaga.pdf

RAMOS, Ana Rachel Araújo. Comunicação e gestão de crise no sefmento da moda: o caso Balenciaga 2022. Monografia. Graduação em Publicidade e Propaganda. Goiânia: PUC Goiás, 2023. Disponível em: https://repositorio.pucgoias.edu.br/jspui/bitstream/123456789/6152/1/COMUNICACAO%20E%20GESTAO%20DE%20CRISE%20NO%20SEGMENTO%20DE%20MODA%20_CASO%20BALENCIAGA.pdf

RONCOLETA, Mariana Rachel. Nas passarelas, o stylist como co-autor. dObra[s]. v.2, n.4, 2008, pp. 91-98. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6277719

RUIZ, José Mário Martinez. Arte e moda conceitual: uma reflexão epistemológica. Revista Cesumar - Ciências Humanas e Sociais Aplicadas jan./jun.2007, v.12, n.1, p.123-134. Disponível em: https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revcesumar/article/view/488/442. Acesso em: 10 jul. 2023.

VILASECA, Estel. Como fazer um desfile de moda. São Paulo: Senac, 2011.

Published

2024-01-01

How to Cite

CAMPOS, Amanda Queiroz. Anything you can feel: discomfort and emotion at Balenciaga’s Mudshow. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 17, n. 41, p. 231–282, 2024. DOI: 10.5965/1982615x17412024231. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/24193. Acesso em: 18 may. 2024.