The relevance of the Fashion sector in the Creative Industry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x16392023e0010

Keywords:

creative industry, creativity, fashion

Abstract

This study aims to demonstrate the relevance of the Fashion sector in the Creative Industry. This research becomes relevant in the investigation of new concepts about the area, thus outlining the classifications on the creative sectors and their definitions, in addition to presenting important data from the Fashion sector, through a bibliographical research, of an exploratory nature and qualitatively analyzed. From this, one sees the relevance of the Fashion sector, in dialogue with Design, among the creative sectors, because before the emergence of the term Creative Industry they were already selling goods and services developed from creativity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Milena Cherutti, Feevale University

Mestra em Indústria Criativa pela Universidade Feevale/RS, é empreendedora sendo sócia-fundadora da marca de roupas femininas Azeviche, além de gestora do projeto "Cluster GameRS: Cluster de Jogos Digitais do Rio Grande do Sul" associado à Universidade Feevale, FAPERGS e SICT.

Cristiano Max Pereira Pinheiro, Feevale University

Graduado em Publicidade e Propaganda pela PUC-RS (1999), Mestre e Doutor em Comunicação Social, também pela PUC-RS. É Professor do Mestrado de Indústria Criativa da Universidade FEEVALE em Novo Hamburgo/RS. Coordenador do Mestrado de Indústria Criativa da Universidade Feevale.

References

ABIT (2023). Perfil do setor. Disponível em: <https://www.abit.org.br/cont/perfil-do-setor>. Acesso em: 29 mar. 2023.

BLYTHE, Mark. The Work of Art in the Age of Digital Reproduction: The Significance of the Creative Industries. Journal of Art & Design Education. Volume 20, Issue 2, pages 144–150, May 2001.

CARVALHAL, André. A moda imita a vida: como construir uma marca de moda. São Paulo: Estação das Letras e Cores, Rio de Janeiro: Ed. Senac Rio, 2016.

CHERUTTI, Milena; PINHEIRO, Cristiano Max Pereira. Moda em tempos pandêmicos: um levantamento acerca do setor e os impactos da Covid-19 no Rio Grande do Sul. In: COVID-19 e a indústria criativa do Rio Grande do Sul: produção, processos criativos e consumo digital. Novo Hamburgo: Feevale, 2021. Disponível em: <https://www.feevale.br/institucional/editora-feevale/covid-19-e-a-industria-criativa-do-rio-grande-do-sul-producao-processos-criativos-e-consumo-digital>. Acesso em: 29 mar. 2023.

FIRJAN. A Cadeia da Indústria Criativa no Brasil. In: Estudos para o desenvolvimento do Estado do Rio de Janeiro, n.2, mai. 2014. Disponível em: <https://www.firjan.com.br/EconomiaCriativa/downloads/MapeamentoIndustriaCriativa-Firjan2014.pdf>. Acesso em: 23 jan. 2022.

FIRJAN. Mapeamento da indústria criativa no Brasil / Rio de Janeiro: Firjan. 2022. Disponível em:<https://firjan.com.br/economiacriativa/pages/download.aspx>. Acesso em: 29 mar. 2023.

FLORIDA, Richard L. A ascensão da classe criativa / Richard Florida; tradução de Ana Luiza Lopes. Porto Alegre, RS: L&PM, 2011.

FRIQUES, Manoel Silvestre. O Escopo da Economia Criativa no contexto brasileiro. In: Redige: Revista de Design, Inovação e Gestão Estratégica. V. 4, n.01, abr. 2013. Disponível em: <https://pt.scribd.com/document/243707871/O-escopo-da-Economia-Criativa-no-contexto-brasileiro-PDF>. Acesso em: 16 jan. 2022.

HOWKINS, John. Economia Criativa: Como ganhar dinheiro com ideias criativas. Tradução de Ariovaldo Griesi. São Paulo: M.Books do Brasil Editora Ltda, 2013.

IBGE (2018). Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/>. Acesso em: 01 mai. 2022.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo, SP: Companhia de Letras, 1989.

MINISTÉRIO DA CULTURA. Plano da Secretaria da Economia Criativa: políticas, diretrizes e ações, 2011 – 2014. 148 p. Brasília, Ministério da Cultura, 2011.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani César. Metodologia do Trabalho Científico [recurso eletrônico]: Métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

REIS, Ana Carla Fonseca (Org.). Economia criativa: como estratégia de desenvolvimento: uma visão dos países em desenvolvimento. São Paulo: Itaú Cultural, 2008.

SANTOS, Heloisa Helena de Oliveira. A definição da moda em contextos de economia criativa: o da UNCTAD/ONU e suas repercussões no Brasil. IARA – Revista de Moda, Cultura e Arte. Vol. 9 no 1, p. 93 – 113. São Paulo: Centro Universitário Senac, 2016.

TREPTOW, Doris. Inventando moda: planejamento de coleção. 5. ed. São Paulo, SP: Edição do autor, 2013.

UNCTAD. Relatório de Economia Criativa 2010. Economia Criativa: Uma Opção de Desenvolvimento Viável. Nações Unidas, 2010.

UNESCO. Creative Economy Report: Widening Local Development Pathways. Copyright United Nations/UNDP/UNESCO, 2013. Disponível em: <http://www.unesco.org/culture/pdf/creative-economy-report-2013.pdf>. Acesso em: 12 abr. 2022.

Published

2023-10-02

How to Cite

CHERUTTI, Milena; PINHEIRO, Cristiano Max Pereira. The relevance of the Fashion sector in the Creative Industry. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 16, n. 39, p. 1–24, 2023. DOI: 10.5965/1982615x16392023e0010. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/23240. Acesso em: 20 dec. 2024.

Issue

Section

Variata

Most read articles by the same author(s)