Scenarios in fashion collection development: from the tradition of industrial design to imagination

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x16392023e0007

Keywords:

scenarios, Melissa , fashion collection development

Abstract

The essay discusses the process of scenario building in fashion design. It criticizes the methodologies used in this disciplinary field, whose foundations, at least in part, are situated in the tradition of industrial design. To do so, it compares Löbach’s (2001) proposal for industrial product configuration with Treptow’s (2013) proposal for collection development, highlighting structural similarities. Therefore, the essay demonstrates the possibility for fashion design to seek alternative paths to the tradition of industrial design, by valuing the potential for imagination that is inherent in scenarios. This possibility is illustrated through the case of Melissa, interpreted as an emblematic example of an organization that operates through scenarios in the development of a collection, and collection after collection, in the construction of its brand identity. The essay proposes opening a dialogue with fashion designers and professors, encouraging them to reevaluate their practices and foster imagination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlo Franzato, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro

É designer e Doutor em Design pelo Politecnico di Milano. É professor associado no Departamento de Artes e Design da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, atuando na Graduação e na Pós-Graduação. É bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq, categoria 2, e desenvolve projetos de pesquisa, desenvolvimento tecnológico e extensão financiados por órgãos governamentais e pela iniciativa privada. É coordenador do Comitê de Assessoramento de Arquitetura, Urbanismo e Design da Fundação de Amparo à pesquisa do Estado do RS (FAPERGS). É editor da revista Strategic Design Research Journal, editor da seção design da revista Mix Sustentável e membro de diversos comitês editoriais de revistas nacionais e estrangeiras. É membro do grupo de pesquisa em Design Estratégico para a Inovação Cultural e Social, da rede internacional de pesquisa Latin Network for the Development of Design Processes, da rede internacional de ensino Red de Diseño e Innovación Social AUSJAL e da rede de internacional de Laboratórios de Design for Social Innovation and Sustainability (DESIS), sendo gestor do SeedingLab. É membro externo do Grupo de Pesquisa em Advanced Design da Università di Bologna, com a qual colabora para imaginar os cenários futuros da educação e da profissão de Design. É professor visitante no mestrado em Diseño de Productos da Pontifícia Universidade Católica do Equador (PUCE).

References

CASA DARWIN. Plastic Dreams: campanha chega a 30 países. Disponível em: https://www.casadarwin.com.br/plasticdreams. Acesso em: 07 abr. 2022.

COUTINHO, André; PENHA, Anderson. Design Estratégico: direções criativas para um mundo em transformação. Rio de Janeiro: Alta Books, 2018.

FRANZATO, Carlo et al. Inovação Cultural e Social: design estratégico e ecossistemas criativos. In: FREIRE, Karine (org.). Design Estratégico para a Inovação Cultural e Social. São Paulo: Kazuá, 2015. Disponível em: https://bit.ly/3K0zNNL. Acesso em: 07 maio 2023.

LÖBACH, Bernd. Design Industrial: bases para a configuração dos produtos industriais. São Paulo: Blucher, 2001.

MANZINI, Ezio; JÉGOU, François. Design degli scenari. In: BERTOLA, Paola; MANZINI, Ezio (org.). Design Multiverso. Notas de fenomenologia do design. Milano: Edizioni POLI.design, 2006.

MANZINI, Ezio; JÉGOU, François. Sustainable Everyday. Scenarios of Urban Life. Milano: Edizioni Ambiente, 2003. Disponível em: https://www. strategicdesignscenarios.net/sustainable-everyday-book/. Acesso em: 05 abr. 2021.

MAURI, Francesco. Progettare progettando strategia: il design del sistema prodotto. Milano: Dunod, 1996.

MORAES, Dijon de. Metaprojeto: o design do design. São Paulo: Blücher, 2010.

PERINI, Anerose. Cenários Futuros Para o Desenvolvimento de Coleção de Moda Slow: estudo de caso Brisa Slow Fashion. ModaPalavra e-periódico, v. 11, n. 22, p. 408-430, 2018. Disponível em: https://doi. org/10.5965/1982615x11222018408. Acesso em: 07 abr. 2022.

QUEIROZ, Cyntia; BASSO, Aline Teresinha. Moda e metodologia: o Design como mediador. ModaPalavra e-periódico, v. 9, n. 17, p.90-118, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5965/1982615x09172016091. Acesso em: 07 abr. 2022.

SCALETSKY, Celso (org.). Design Estratégico em Ação. São Leopoldo: Editora Unisnos, 2016.

TREPTOW, Doris. Inventando Moda. Planejamento de Coleção. Brusque: Edição da Autora, 2013.

VISONÁ, Paula. Sobre o Estar-Junto-Com Como Tendência Sociocultural e Coletivos Criativos: uma proposta interdisciplinar de metodologia para identificação de tendências visando cenários de futuro. ModaPalavra e-periódico, v.11, n. 22, p.113-144, 2018. Disponível em: https://doi. org/10.5965/1982615x11222018113, acesso em: 07 abr. 2022.

ZURLO, Francesco. Design Strategico. In: XXI Secolo. V. IV: Gli spazi e le arti. Roma: Enciclopedia Treccani, 2010. Disponível em: http://www.treccani. it/enciclopedia/design-strategico_%28XXI_Secolo%29/. Acesso em: 07 abr. 2022.

Published

2023-06-01

How to Cite

FRANZATO, Carlo. Scenarios in fashion collection development: from the tradition of industrial design to imagination. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 16, n. 39, p. 1–12, 2023. DOI: 10.5965/1982615x16392023e0007. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22005. Acesso em: 30 jun. 2024.