The "vintage fashion" view from the chronotopic concept

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x08162015104

Keywords:

chronotope, vintage, fashion

Abstract

This paper aims to analyze the concept of vintage applied to fashion, by the chronotope concept of Mikhail Bakhtin's that for applicability of reasons, has been reviewed by Anthony Wall. The primary idea of this concept within the philosophy, reported in the writings of Bakhtin, refers to the indissolubility of time and space in the literature, while Wall, to relate the spatialand temporal relations to memory, gives greater scope to understanding chronotopic by including it in a social sphere. Based on these ideas, we sought to analyze the reasons why the postmodern subject reproduces the past through the reutilization of original robes, which characterizes the definition of "vintage fashion" expression. By linking this practice to memory and identity, it became possible to observe that the reappropriation of old clothes is the very objectification of chronotopic concept in contemporary fashion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia Formoso Assunção, Catholic University of Pelotas

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Letras - Linguística Aplicada da Universidade Católica de Pelotas. Professora substituta do Curso Técnico em Vestuário do Instituto Federal Sul-Rio-grandense - campus CAVG. Formada em Tecnologia em Design de Moda pela Universidade Católica de Pelotas, 2012.

Alexandre Vergínio Assunção, Federal University of Pelotas

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (2011). Doutorado Sanduíche pela Universidade do Minho/Braga/ Portugal (2011), na área de Educação e Imaginário. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (2004). Professor de Disciplinas Especializadas de 2 grau pela Universidade Federal de Pelotas (1987), Especialização em Educação pela Universidade Católica de Pelotas (1991). Graduado em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal de Pelotas (1982). Investigador Externo do Centro de Investigação em Educação da Universidade do Minho/Braga/Portugal (Educação e Imaginário). Professor EBTT do Instituto Federal Sul-Rio-Grandense. Desenvolve atividades de docência, pesquisa e extensão nos cursos técnicos de nível médio em Design, no Bacharelado em Design e no Programa de Pós-graduação em Educação do IFSul/Pelotas, onde participa da temática Processo de Ensino e Aprendizagem , tendo como foco o conhecimento, a educação e a tecnologia. É líder do grupo Topos: Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Design, Educação e Imaginário, cadastrado pelo CNPQ e certificado pela Instituição. Participa como pesquisador do Grupo de Pesquisa Imaginário, Educação e Memória (GEPIEM/PPGE/FAE/UFPel). 

References

BAKHTIN, M. Questões de literatura e estética: a teoria do romance.São Paulo: HUCITEC, 2010.

BAUMAN, Z. Identidade.Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

BAUMAN, Z. Modernidade Líquida.Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BLUMER, H. Fashion: from class differentiation to collective selection.Sociological Quarterly, 1969.

BAXTER-WRIGHT, E.; RHODES, Z. Vintage fashion: collecting and wearing designer classics, 1900-1990.New York: Collins Design, 2007.

BATTEZZATI, L. C. A personalização dos ambientes domésticos através do uso dos estilos vintage e retrô na decoração contemporânea. 2010. Dissertação (Mestrado em Tecnologia)-Programa de Pós-Graduação em Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba.

CAMPOS, Maria Inês Batista. Questões de literatura e de estética: rotas bakhtinianas. In: BRAIT, B. Bakhtin –dialogismo e polifonia.São Paulo: Contexto, 2009, p.113-150.CAUDURO, F. V. Design e pós-modernidade. Revista FAMECOS, Porto Alegre, n. 40, p.113-116, 2009.

CAUDURO, F. V.; PERURENA, P. A retórica visual da pós-modernidade. Revista FAMECOS, Porto Alegre, n. 37, p.107-114, 2008.

CAUDURO, F. V.; RAHDE, M. B. Algumas características da imagens contemporâneas. Revista Fronteiras –Estudos midiáticos, Porto Alegre, Unisinos, V. VII, n. 3, p.195-205, 2005.

CUNHA, A. G. Dicionário etimológico da língua portuguesa.Rio de Janeiro: Lexikon, 2010.

ERNER, G. Vítimas da moda? Como a criamos, por que a seguimos. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2005.

HALBWACHS, M. A memória coletiva.São Paulo: Centauro, 2006.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

LYOTARD, J. A condição pós-moderna. São Paulo: José Olympio, 2004.

POLLACK, M. Memória e identidade social. Estudos Históricos 5, Rio de Janeiro, 1992.

SANT’ANNA, M. R. Teoria de Moda: sociedade, imagem e consumo. Florianópolis: Estação das Letras, 2007.

TULVING, E. Episodic and semantic memory.In: TULVING, E.; DONALDSON, W. Organization of memory. New York: Academic Press, 1972.

WALL, A. Los cronotopos de la memória.In: ZAVALA, L.; ALVARADO, R. Voces em el umbral: M. Bajtín y el dialogo atraves de las culturas.Mexico: Dpto. De Educación y Comunicación, 1997. Disponível em: http://bidi.xoc.uam.mx/tabla_contenido_libro.php?id_libro=69. Acesso em 20/01/2015.

Published

2015-07-01

How to Cite

ASSUNÇÃO, Letícia Formoso; ASSUNÇÃO, Alexandre Vergínio. The "vintage fashion" view from the chronotopic concept. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 8, n. 16, p. 104–115, 2015. DOI: 10.5965/1982615x08162015104. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/1982615x08162015104. Acesso em: 12 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)