The Use of Information in The Creative Process of Design: analysis of the application of fashion trends in copywriting companies in Recife City

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x11222018332

Keywords:

design, fashion, trends

Abstract

This article aims to present na analysis of the early stages of the product development process in fashion and clothing, seeking to outline how the information is used by the designer, as a professional responsible for creating. With the lócus of Recife city, Brazil, and as an object of research in creative companies of Fashion Design (clothing, footwear and accessories), is presented as a guiding question the following approach: how the creative fashion industry professionals combine creativity and inspiration with the information that they are external, such as fashion trends and market, in the process of creation of this sector? From a survey of exploratory and descriptive character, based on semi-structured interviews with professionals responsible for creative development in companies, it was possible to raise considerations about the creative process of these professionals and the mechanisms that cover the constant exercise that involves the maintenance of strategic information in the development of creative projects.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

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Author Biographies

Maria Débora Fernandes Pontes, Federal University of Pernambuco

Doutoranda em Design pela Universidade Federal de Pernambuco. Mestrado em Design pela Universidade Federal de Pernambuco (2014) com ênfase de pesquisa em Economia Criativa, Indústria Criativa de Moda, Metodologias do Design e do Design de Moda. Uso da informação no processo criativo em Design. Graduada em Design pela Universidade Federal de Pernambuco, UFPE (2011). Áreas de interesse: Dinâmicas das Indústrias Criativas, Pesquisa e monitoramento de tendências, Gestão da informação na indústria, Criatividade e processos criativos em Design, Desenvolvimento da moda e dos costumes nas sociedades, História do Design e da Indumentária. Processos de comunicação em Design. Experiência profissional em desenvolvimento de produtos de moda e docência.

Maria Alice Vasconcelos Rocha, Federal Rural University of Pernambuco

Doutora em Design de Moda - PhD in Fashion Design - University for the Creative Arts / University of Kent (2007); Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Pernambuco (1999); Especialista em Comunicação de Moda pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1992); Estilista de Moda em Confecção Industrial pelo Senai CETIQT-RJ (1992) e Arquiteta pela Universidade Federal de Pernambuco (1989). Atualmente é professora do Departamento de Ciências Domésticas da Universidade Federal Rural de Pernambuco, onde também atua como supervisora da área de Arte, Habitação e Vestuário. É membro do corpo docente do Programa de Pós-Graduação em Consumo, Cotidiano e Desenvolvimento Social da Universidade Federal Rural de Pernambuco e do Programa de Pós-Graduação em Design da Universidade Federal de Pernambuco. Tem experiência na área de Desenho Industrial e Economia Doméstica, com ênfase em Design de Moda, Design Têxtil e Design de Vestuário, atuando principalmente nos seguintes temas: comportamento, consumo, desenvolvimento de produto, tecnologia, gestão e estratégia

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Published

2018-07-01

How to Cite

PONTES, Maria Débora Fernandes; ROCHA, Maria Alice Vasconcelos. The Use of Information in The Creative Process of Design: analysis of the application of fashion trends in copywriting companies in Recife City. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 11, n. 22, p. 332–362, 2018. DOI: 10.5965/1982615x11222018332. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/11903. Acesso em: 20 dec. 2024.

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