Sustainability as a Trend in the Fashion Market

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x11222018311

Keywords:

trend studies, fashion industry, sustainability

Abstract

The themes related to sustainability have grown significantly in recent times in all areas of studies and marketing. In this context, the fashion industry, one of the most polluting in the world, has been promoting changes in the mode of operation of its activities, seeking to find solutions within a complex chain, aiming to effectively manage the consequences caused in society to the detriment of its activity. Based on a qualitative bibliographical study, this work seeks to identify sustainability as a current trend in the fashion market, since it is a rising theme in the academic and marketing area, analyzing the issues involved and also self-styled sustainable fashion brands.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danilo Gondim Breve, University of São Paulo

Graduação em Design de Moda. Mestrando em Têxtil e Moda.

Área: Design de moda, Modelagem, Sustentabilidade, Zero-waste.

Liliane da Silva Gonzaga, University of São Paulo

Graduação em Comunicação Social, com habilitação em Publicidade e Propaganda, Graduação em Design de Moda, Pós-Graduação lato sensu em Metodologia do Ensino Superior e EAD e Pós-Graduação stricto sensu em Têxtil e Moda (em andamento).

 

Áreas de interesse de pesquisa: Empreendedorismo na moda, sustentabilidade, consumo, têxteis inteligentes, gestão, visual merchandising, vestuário.

Francisca Dantas Mendes, University of São Paulo

Doutorado em Engenharia de Produção, Mestrado em Engenharia de Produção, Especialização em Moda e Comunicação, Graduação em Moda. Livre Docência e Pós-Doutorado.

References

BERLIM, Lilyan.Moda e Sustentabilidade:uma reflexão necessária. 2. ed. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2014. 159 p.

DE CARLI, Ana Mery Sehbe; SUSIN VENZON, Bernardete Lenita. Moda, Sustentabilidade E Emergências. Caxias do Sul –RS: Educs, 2012.

DRAGT, Elis. How to Research Trends: move Beyond Trendwatching to Kickstart Innovation.United States of America: BIS Publishers b.v: 2017.

FLETCHER, Kate; GROSE, Lynda.Moda e Sustentabilidade:design para mudança. São Paulo: Senac São Paulo, 2011. 192 p.

GLOOR, Peter; COOPER, Scott. Coolhunting: chasing down the next big thing. United States of America: AMACOM, 2007.

GOMES, Nelson Pinheiro; FRANCISCO, Ana Filipa. Introdução aos Estudos de Tendências: conceitos e modelos.Estoril, Portugal: Trends Research Center, 2013.

GOMES, Nelson Pinheiro; LOPES, Maria Ana Vieira; ALVES, Paulo Emanuel. Coolhunting E Estudos De Tendências Aplicados À Moda: modelo de segmentação estratégica.Moda Palavra E -periódico. Ano 9, Num. 17, jan-jun 2016, ISSN 1982-615x.

GWILT, Alison.Moda sustentável:um guia prático. São Paulo: Gustavo Gili, 2014. 176 p.

MARTINS, Gilberto De Andrade; THEÓPHILO, Carlos Renato. Metodologia Da Investigação Científica Para Ciências Sociais Aplicadas. 2. ed., p. 56, São Paulo: Atlas, 2009.

MINTEL. Brasil 17 -Tendências de Consumo 2017. Disponível em: <http://brasil.mintel.com/tendencias-de-consumo>. Acesso em: 23 jan. 2018.

MOURA, Monica; ALMEIDA, Mariana Dias de. A Relação Entre A Sustentabilidade E O Design De Moda Contemporâneo: uma análise sobre o segmento jeanswear. Comunicação e Sociedade, v. 24, n. 1, p. 221-251, 2013. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/135342>. Acesso em: 15 jan. 2018.

SALCEDO, Elena. Moda Ética Para Um Futuro Sustentável.Tradução: Denis Fracalossi. Barcelona: Gustavo Gili, 2014.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 23. ed. Rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, Carlos Viana da; GIULIANO, Carla Pantoja. Sustentabilidade e Moda: um estudo bibliométrico dos anais do colóquio de moda.Conhecimento Online,Novo Hamburgo, v. 2, n. 9, p.92-104, 19 jun. 2017. Semestral. Disponível em: <http://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/1209>. Acesso em: 15 jan. 2018.

VEJLGAARD, Henrik. Anatomy of a Trend. New York: McGraw--‐Hill,2008.

RECH, Sandra Regina; SILVEIRA, Icléia. Abordagem Terminológica Dos Estudos De Tendências. Artigo publicado no 13º Colóquio de Moda. Realizado de 11 a 15 de outubro de 2017, Unesp: Bauru –SP.

ROHDE, Carl. Os Futuros Possíveis Do Trabalho. Disponívelem: <http://scienceofthetime.com/wp-content/uploads/2017/11/os-futuros-possiveis-do-trabalho_pt_vf.pdf >. Acesso em: 26 jan. 2018.

INSECTA SHOES. Sobre Nós. Disponível em: <https://www.insectashoes.com/p/sobre>. Acesso em: 17 jan. 2018.

NOGUEIRA, Lígia. Sobre Nós. Comas, 2017. Disponível em: <https://comas.com.br/pages/quem-somos>. Acesso em: 17 jan. 2018.

NICOLE BUSTAMANTE. Sobre Nós. Disponível em: <http://nicolebustamante.iluria.com/sobre-nos-pg-26c25>. Acesso em: 20 jan. 2018.

TERRA DA GAROA. Vista Essa Energia. Disponível em: <http://www.terradagaroa.eco.br/vistaessaenergia>. Acesso em: 20 jan. 2018.

ZEREZES. Sobre. Disponível em: <https://www.zerezes.com.br/p/sobre>. Acesso em: 20 jan. 2018.

Published

2018-07-01

How to Cite

BREVE, Danilo Gondim; GONZAGA, Liliane da Silva; MENDES, Francisca Dantas. Sustainability as a Trend in the Fashion Market. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 11, n. 22, p. 311–331, 2018. DOI: 10.5965/1982615x11222018311. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/11859. Acesso em: 30 jun. 2024.