Typographisms Project: a method to teaching and learning Typography
DOI:
https://doi.org/10.5965/25944630822024e5460Keywords:
typographisms project, typography, method for creating typographic fontsAbstract
The teaching of typography needs more attention due to specific technical skills, such as drawing, software proficiency, methods, and font construction. This paper presents the Typographisms Project and analyzes the work of six students, selected for their style, readability, and legibility. The project adapted Falcão's method (2021) to make the font construction process more accessible using graphic software and free platforms. Applied to 159 students from the Visual Communication course at IFSC -Campus Palhoça Bilingue in 2022 and 2023, the method can be improved and replicated in other design courses. The theoretical framework was based on learning by doing, active experimentation, and typography concepts. After the course, a survey showed that despite the complexity, education 4.0 promoted creativity and problemsolving skills.
Downloads
References
FALCÃO, Luiza; ARAGÃO, Isabella Ribeiro; COUTINHO, Solange Galvão. A estruturação de um método para a criação de fontes de texto: uma proposta direcionada ao ensino do design de tipos. Estudos em Design, Rio de Janeiro, v. 29, n. 3, p. 130-145, 2021. Disponível em:
https://estudosemdesign.emnuvens.com.br/design/article/view/1304 . Acesso em: 12 abr. 2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 29. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
EDUCAÇÃO como prática da liberdade. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
FANTI, Maria da Glória Corrêa di. A Linguagem em Bakhtin: pontos e pespontos. Veredas: Revista de Estudos da Linguagem, Juiz de Fora, v. 2, n. 1, p. 95-111, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/veredas/article/view/25268 . Acesso em: 12 abr. 2024.
GAROFALO, Débora. Educação 4.0: o que devemos esperar. Portal Nova Escola. 2018. Disponível em: https://nova-escolaproducao.s3.amazonaws.com/EVyWV8cPaqUpqbYPpPSCgaDdYNEfqsjSnYS2hYpypx3mafh6ApERsEaRWUZt/educacao-40-o-que-devemos-esperar.pdf . Acesso em: 1 jun. 2024.
HENESTROSA, Cristobal; MESEGUER, Laura; SCAGLIONE, José. Como criar tipos: do esboço à tela. 2a ed. Brasília: Estereográfica, 2019.
CORREA JÚNIOR, Roque; VOSGERAU, Dilmeire Sant’anna Ramos; MARTINS, Pura Lúcia Oliver. Learning by Doing e Complexidade: um diálogo entre a teoria e a prática. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 63, n. 21, p. 383-391, 2020. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1982-03052020000600383&script=sci_arttext . Acesso em: 01 jun. 2024.
DUQUE, Rita de Cássia Soares; FILHO, Paulo Henrique; SOUZALívia Barbosa Pacheco; LIMA Alexssander Gonçalves de; CABRAL, Marcos Vinicius Afonso; ROZENDO, Jefferson Florencio; Iran SILVA, Alves da (Orgs). A cultura maker: e suas implicações no contexto educacional. 1.ed. / Vitória: Editora Educação Transversal, 2023. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/740454/2/Livro%209%20Cultura%20Maker.pdf . Acesso em: 01 jun. 2024.
LUCKESI, Carlos Cipriano. Avaliação da Aprendizagem Escolar. São Paulo: Cortez, 2002.
LUPTON, Ellen. Pensar com tipos: guia para designers, escritores, editores e estudantes. São Paulo: Cosac & Naify 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Janaina Ramos Marcos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Plagiarism, in all its forms, constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. This magazine uses iThenticate similarity control software.