Interviewing in the arts room: paths towards a counter-hegemonic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630812024e5013

Keywords:

teaching visual artes, historical-critical pedagogy, historical-dialectical materialism

Abstract

The interview arises from discussions about the series "Interviewing in the Art Room" on the Laboratório Interdisciplinar de Formação de Educadores (LIFE) channel on YouTube. Launched in 2019, the series aims to interview elementary school teachers engaged in Pedagogia Histórico-Crítica (PHC). With 8 interviews to date, after a period of inactivity, we decided to interview Professor Maria Cristina da Rosa Fonseca da Silva, a central figure in both the series and our studies on PHC in our teaching and academic careers. The initiative to conduct the interview originated during the course "Special Topic: Teaching Visual Arts Today," held in 2023/2 by the Graduate Program in Visual Arts (PPGAV/UDESC). The interview was proposed as an evaluative activity, aligning with the goal of engaging with teachers conducting research related to contemporary visual arts education. We chose to interview Professor Maria Cristina, our advisor, whose teaching journey and significant research contribute to the field of Visual Arts education. Thus, the interview provides not only a review of the series and its revival but also a reflection on the influence of PHC on our studies and teaching practice. It emphasizes the importance of Professor Maria Cristina as a reference in Visual Arts education based on Historical-Dialectical Materialism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thalita Emanuelle De Souza, Santa Catarina State University

Graduada em arte-educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste, Unicentro-PR. Pós-graduada em artes visuais. Mestra em arte pela Universidade do Estado de Santa Catarina, Udesc, com mestrado profissional em arte - PROFartes. Integrante do Observatório da Formação de Professores no Âmbito do Ensino de Arte: estudos comparados entre Brasil e Argentina - OFPEA/BRARG; do Grupo de Pesquisa Arte e Formação nos Processos Políticos e Contemporâneos - Udesc; e do Clube de Fotografia Sopro Coletivo - Udesc. Professora de arte do quadro próprio do magistério do estado do Paraná, atuante em sala de aula desde 2009. Tem interesse de estudo e pesquisa na área de arte e ensino. Acredita e luta por uma escola pública de qualidade.

Janaína Enck, Santa Catarina State University

Mestra em artes visuais pelo Programa de Mestrado Profissional Prof-Artes da Universidade Estadual de Santa Catarina - Udesc, na linha de pesquisa Abordagens Teórico-Metodológicas das Práticas Docentes. Membro do Grupo de Pesquisa Arte e Formação nos Processos Políticos Contemporâneos - CNPq/Udesc e do Observatório da Formação de Professores no âmbito do Ensino de Arte: estudos comparados entre Brasil e Argentina - OFPEA/BRA-ARG. Trabalha na área educacional desde 2012 e é professora efetiva da prefeitura municipal de Florianópolis desde 2015, atuando com o ensino de artes visuais no ensino fundamental I e II e como professora preceptora do programa Residência Pedagógica no subprojeto Artes da Udesc.

Published

2024-03-14

How to Cite

EMANUELLE DE SOUZA, Thalita; ENCK, Janaína. Interviewing in the arts room: paths towards a counter-hegemonic education. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 1–24, 2024. DOI: 10.5965/25944630812024e5013. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/25013. Acesso em: 12 may. 2024.