The interdisciplinary teaching of fashion and experiential learning.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630812024e4773

Keywords:

fashion, interdisciplinarity, experiential learning

Abstract

This study demonstrates the implementation of an interdisciplinary project in the field of fashion, focusing on the development of a baby layette collection involving 5th-period fashion students in the curricular components named Experiential Learning, specifically ABEX IV - Fashion Research and Creation, and ABEX V - Fashion Project. Titled "Self Love: Mommies and the baby's layette"," the pieces were intended for needy mothers, patients at the Regional Hospital of the West (HRO), through the Association of Volunteers of the Regional Hospital of the West (AVHRO). The theoretical aspect of this work involved concepts and foundations related to extension activities in the academic curriculum and the recognition of the social role of the fashion professional. In professional practice, the project provided students with insights into project methodology, pattern-making, and garment construction improvement practices. A total of 432 pieces were produced for the maternity kit and donated to AVHRO.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rachel Correa Quadros, Santa Catarina State University

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Design da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Linha de pesquisa Gestão de Design. Mestre em Design - Métodos para Fatores Humanos pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), com enfoque nos estudos da ergonomia e design.  Graduada na área de Design, com ênfase em Projeto de Produto: Moda, pela Universidade do Vale do Itajaí- SC (UNIVALI). Possui pós graduação lato sensu em Arquitetura e design de interiores pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) Atualmente docente na Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECO), Coordenadora do Curso de Moda (UNOCHAPECO).

Marinilse Netto, Community University of Chapecó Region - Unochapecó

Ph.D. in the Program of Engineering and Knowledge Management - EGC/UFSC - Research Line Media and Knowledge. Master's in Education. Bachelor's degree in Full Degree in Art Education. Professor in Undergraduate and Postgraduate programs. Conducts research in the areas of Education, Visual Arts, and Culture. Faculty member in the Arts and Fashion programs at the Community University of the Chapecó Region - UNOCHAPECÓ. Coordinator of the Arts programs in Chapecó and Entre Rios.

References

BONSIEPE, Gui. Projeto Experimental em Design. São Paulo: Edgard Blücher.1997.

BORGES, M. de S. Problematizando a formação superior em Moda. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 10, n. 21, p. 111–123, 2017. DOI: 10.26563/dobras.v10i21.557.

CHEIRAM, M.C; CARLESSO, J.P.P; SANTOS, E.A.G. Reflexões sobre a formação superior em moda. Research, Society and Development, v. 8, n.3, 2019 (Exemplar dedicado a: March; e483859)

FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? 6 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

GOMES, J.I.da S. Moda para estudar moda: A formação de Designers de moda diante das transformações nas formas de consumo e produção de vestuário na contemporaneidade. Dissertação. Programa de Pós-Graduação em Consumo, Cotidiano e Desenvolvimento Social (PPGCDS). Universidade Federal Rural de Pernambuco. 95p. 2019.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. das G. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2005.

PIRES, D.B. A história dos cursos de design de moda no Brasil. Revista Nexos: Estudos em Comunicação e Educação. Especial Moda/Universidade Anhembi Morumbi – Ano VI, nº 9 (2002) – São Paulo: Editora Anhembi Morumbi, 112 p.

SANTOS, H. J.; CECHETTI, E. Aprendizagem Baseada em Experiências (ABEX): fundamentos teóricos e práticos. Chapecó: Argos, 2021.

SANTOS, H. J.; ROMAN, F.S.; FONTANELA, C. ABEx em ação: atores, interfaces e fluxos. In: SANTOS, H. J.; CECHETTI, E. Aprendizagem Baseada em Experiências (ABEX): fundamentos teóricos e práticos. Chapecó: Argos, 2021.p.178-201.

SILVA, M. das G. M. Extensão: a face social da universidade? Campo Grande: Editora da UFMS, 2000.

TREPTOW, D. Inventando moda: planejamento de coleção. – 5. Ed. São Paulo: Edição da Autora, 2013.

HAMMERSCHMIDT, M. E. Depoimento da acadêmica do curso de moda sobre a atividade realizada na AVHRO - Associação de Voluntários do Hospital Regional do Oeste. Chapecó - Unochapecó | Disciplina: ABEX IV Pesquisa e Criação em Moda. 2022. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CmXZcNfvuyl/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzR lODBiNWFlZA== Acesso em 15 de Setembro de 2023.

PRUDENTE, S. C. Depoimento da acadêmica do curso de moda sobre a atividade realizada na AVHRO - Associação de Voluntários do Hospital Regional do Oeste. Chapecó - Unochapecó | Disciplina: ABEX IV Pesquisa e Criação em Moda. 2022. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CmXZcNfvuyl/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzR lODBiNWFlZA== Acesso em 15 de setembro de 2023.

Published

2024-02-01

How to Cite

QUADROS, Rachel Correa; NETTO, Marinilse. The interdisciplinary teaching of fashion and experiential learning. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 1–17, 2024. DOI: 10.5965/25944630812024e4773. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/24773. Acesso em: 14 may. 2024.