The interdisciplinary teaching of fashion and experiential learning.
DOI:
https://doi.org/10.5965/25944630812024e4773Keywords:
fashion, interdisciplinarity, experiential learningAbstract
This study demonstrates the implementation of an interdisciplinary project in the field of fashion, focusing on the development of a baby layette collection involving 5th-period fashion students in the curricular components named Experiential Learning, specifically ABEX IV - Fashion Research and Creation, and ABEX V - Fashion Project. Titled "Self Love: Mommies and the baby's layette"," the pieces were intended for needy mothers, patients at the Regional Hospital of the West (HRO), through the Association of Volunteers of the Regional Hospital of the West (AVHRO). The theoretical aspect of this work involved concepts and foundations related to extension activities in the academic curriculum and the recognition of the social role of the fashion professional. In professional practice, the project provided students with insights into project methodology, pattern-making, and garment construction improvement practices. A total of 432 pieces were produced for the maternity kit and donated to AVHRO.
Downloads
References
BONSIEPE, Gui. Projeto Experimental em Design. São Paulo: Edgard Blücher.1997.
BORGES, M. de S. Problematizando a formação superior em Moda. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 10, n. 21, p. 111–123, 2017. DOI: 10.26563/dobras.v10i21.557.
CHEIRAM, M.C; CARLESSO, J.P.P; SANTOS, E.A.G. Reflexões sobre a formação superior em moda. Research, Society and Development, v. 8, n.3, 2019 (Exemplar dedicado a: March; e483859)
FREIRE, P. Extensão ou Comunicação? 6 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
GOMES, J.I.da S. Moda para estudar moda: A formação de Designers de moda diante das transformações nas formas de consumo e produção de vestuário na contemporaneidade. Dissertação. Programa de Pós-Graduação em Consumo, Cotidiano e Desenvolvimento Social (PPGCDS). Universidade Federal Rural de Pernambuco. 95p. 2019.
PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. das G. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2005.
PIRES, D.B. A história dos cursos de design de moda no Brasil. Revista Nexos: Estudos em Comunicação e Educação. Especial Moda/Universidade Anhembi Morumbi – Ano VI, nº 9 (2002) – São Paulo: Editora Anhembi Morumbi, 112 p.
SANTOS, H. J.; CECHETTI, E. Aprendizagem Baseada em Experiências (ABEX): fundamentos teóricos e práticos. Chapecó: Argos, 2021.
SANTOS, H. J.; ROMAN, F.S.; FONTANELA, C. ABEx em ação: atores, interfaces e fluxos. In: SANTOS, H. J.; CECHETTI, E. Aprendizagem Baseada em Experiências (ABEX): fundamentos teóricos e práticos. Chapecó: Argos, 2021.p.178-201.
SILVA, M. das G. M. Extensão: a face social da universidade? Campo Grande: Editora da UFMS, 2000.
TREPTOW, D. Inventando moda: planejamento de coleção. – 5. Ed. São Paulo: Edição da Autora, 2013.
HAMMERSCHMIDT, M. E. Depoimento da acadêmica do curso de moda sobre a atividade realizada na AVHRO - Associação de Voluntários do Hospital Regional do Oeste. Chapecó - Unochapecó | Disciplina: ABEX IV Pesquisa e Criação em Moda. 2022. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CmXZcNfvuyl/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzR lODBiNWFlZA== Acesso em 15 de Setembro de 2023.
PRUDENTE, S. C. Depoimento da acadêmica do curso de moda sobre a atividade realizada na AVHRO - Associação de Voluntários do Hospital Regional do Oeste. Chapecó - Unochapecó | Disciplina: ABEX IV Pesquisa e Criação em Moda. 2022. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CmXZcNfvuyl/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzR lODBiNWFlZA== Acesso em 15 de setembro de 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rachel Correa Quadros, Marinilse Netto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Plagiarism, in all its forms, constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. This magazine uses iThenticate similarity control software.