Design Methodology for character creation: a proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630732023e3938

Keywords:

Design methodology, Character design, Concept art

Abstract

The main objective of the research is to present a proposal for a design methodology aimed at creating characters. Each of its stages with due explanations were presented throughout the text of the work. To structure the methodology, authors from the field of design, comics and character creation were researched. With the study it was possible to understand what to include in a generic design methodology to meet the needs of creating a character. Bruno Munari’s studies were the basis for adapting and developing the methodology applied to character design.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cláudio Aleixo Rocha, Federal University of Goiás

Doutor em Arte e Cultura Visual (UFG). Especialista em Docência Universitária (PUC Goiás). Graduado em Artes Visuais com habilitação em design gráfico (UFG). Graduado em Comunicação Social com habilitação em Publicidade e Propaganda (PUC Goiás). Professor adjunto do curso de Design Gráfico da Universidade Federal de Goiás.

References

DANTON, Gian. Como escrever quadrinhos. Paraíba: Marca de Fantasia, 2015.

DANTON, Gian. O roteiro nas histórias em quadrinhos. João Pessoa: Marca de Fantasia, 2010.

GOMES FILHO, João. Gestalt do objeto: sistema de leitura visual da forma. São Paulo: Escrituras, 2009.

LIPPINCOTT, Gary A. The fantasy illustrator’s technique book. London: Barron’s, 2007.

MCCLOUD, Scott. Desenhando quadrinhos: os segredos das narrativas de quadrinhos, mangás e graphic novels. 1. ed. São Paulo: M. Books, 2008.

MUNARI, Bruno. Das coisas nascem coisas. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

RAYNES, John; RAYNES, Jody. How to draw the human figure: a complete guide. Reino Unido: Parragon Publishing Book, 2000.

SILVA, José Carlos Plácido; NAKATA, Milton Koji. Sketch para design: sua importância no processo de criação de produtos. Bauru: Canal6, 2012.

SILVA, Mylle. Guia básico e prático para histórias em quadrinhos. Curitiba: Têmpora, 2021.

SEEGMILLER, Don. Digital character painting: using Photoshop CS3. Boston: Charles River Media, 2008.

TAKAHASHI, Patrícia Kelen; ANDREO, Marcelo Castro. Desenvolvimento de concept art para personagens. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE GAMES E ENTRETENIMENTO DIGITAL, 10., Salvador. Anais eletrônicos [...]. Salvador: Sociedade Brasileira de Computação, 2011. Disponível em: https://www.sbgames.org/sbgames2011/proceedings/sbgames/papers/art/full/92122.pdf. Acesso em: 15 jun. 2023.

Published

2023-12-13

How to Cite

ROCHA, Cláudio Aleixo. Design Methodology for character creation: a proposal . Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 7, n. 3, p. 1–23, 2023. DOI: 10.5965/25944630732023e3938. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/23938. Acesso em: 1 jul. 2024.