Liceu de Artes e Ofícios da Bahia: from crafts to citizen education through art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630712023e2874

Keywords:

Arts and Crafts, Education, Citizen

Abstract

This article is the result of the strand of Bahia of the inter-institutional research Schools of Arts and Crafts in Brazil: history, training proposals and continuities in the formation of the Bachelor of Fashion Design. Of a qualitative nature, the research prioritizes a historical investigation, analyzing the Liceu de Artes e Ofícios da Bahia (1872-2007), its beginnings and development, searching for clothing activities, such as cutting and sewing. We try to understand the role of the institution in the formation of citizens, especially from the social conjuncture that existed at the time of its emergence, of a population recently freed from slavery in a city in the process of industrialization. In addition, it seeks to understand what role the Liceu plays in soteropolitan society, especially in the 1990s and 2000s, inquiring if it had as direction the teaching of cloth modeling and sewing. Methodologically, we used as main resource the bibliographic research, gathering information about the institution and the socio-educational context of Bahia through the works of Cunha (1979), Leal (1996), Trinchão (2008) and Reis (2012), with support in a questionnaire with some professionals who worked at the institution in the most recent period. It is concluded that the Liceu de Artes e Ofícios da Bahia perpetuated its main objective of assisting and instructing economically disadvantaged classes. There was no further development of activities related to clothing practices, of which only traces were found. In its last years, the Liceu promoted citizen education through the arts.

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Author Biographies

Renata Pitombo Cidreira, Federal University of Recôncavo da Bahia

Possui graduação em Comunicação (habilitação em Jornalismo - 1992), mestrado (1997) e doutorado (2003) em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia. Tem Pós-doutorados em sociologia pela Université René Descartes, Paris V-Sorbonne (2011) e em Comunicação e Artes/ Estudos da Cultura pela Universidade de Beira Interior (2021). Atualmente é professora associada na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, ministrando as disciplinas Teorias da Comunicação, Estética da Comunicação e Comunicação, Cultura e Arte. Lidera o grupo de pesquisa Corpo e Cultura, cadastrado no CNPq. Tem experiência na área de Comunicação, sobretudo em Estética da Comunicação, com ênfase nas investigações sobre a Moda, atuando principalmente nos seguintes temas: moda, estilo, aparência, figurino, corpo, sensibilidade, performance, cultura e crítica.

Renata Costa Leahy, Unime - Anhanguera Salvador

Professora no curso de Jornalismo da Faculdade Unime-Anhanguera Salvador. Doutora pelo Programa Multidisciplinar de Pós-graduação em Cultura e Sociedade (Pós-Cultura) da Universidade Federal da Bahia (bolsista CAPES), em co-tutela com a École Doctorale Lettres, Langues, Spectacles da Université Paris Nanterre (Paris 10), França (bolsista CAPES/PDSE). Mestre pelo Pós-Cultura/UFBA. Bacharel em Artes (BI Artes) com área de concentração em Políticas e Gestão da Cultura pelo Instituto de Humanidades, Artes e Ciências prof. Milton Santos (IHAC/UFBA). Membro do grupo de pesquisa Corpo e Cultura (CNPq-UFRB/UFBA). Atua principalmente com os seguintes temas: comunicação, arte, cultura, moda, corpo.

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Published

2023-02-01

How to Cite

CIDREIRA, Renata Pitombo; LEAHY, Renata Costa. Liceu de Artes e Ofícios da Bahia: from crafts to citizen education through art. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. 1–18, 2023. DOI: 10.5965/25944630712023e2874. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/22874. Acesso em: 21 nov. 2024.