Pedagogical and inclusive clothing as a child learning resource
DOI:
https://doi.org/10.5965/25944630622022e1806Keywords:
Educational Children's Clothing, Didactic Resource, Meaningful LearningAbstract
The present work, of literature review, has as main objective to seek connections between school inclusion, didactic learning resources and children's clothing, verifying if the latter can be used in the development of relationships, perceptions and deductions that children make during interaction with objects, through creative and meaningful learning. It can be said that clothing is a pedagogical and playful object, and its elements can be used as a learning resource as they help children in the development of perception and interpretation through sensory exploration and social interaction. Since dressing is like a personal construction, it helps in the formation of self-image and offers the child user another point of view about himself, making him feel more confident, beautiful and even a “superhero”. However, it is necessary to train teachers and teachers so that these professionals are able to help children in this process.
Downloads
References
AGUIAR, Eliane Vigneron Barreto; FLORES, Maria Lúcia Pozzatti. Objetos de Aprendizagem: conceitos básicos. OBJETOS DE APRENDIZAGEM: teria e prática/Orgs. Liane Margarida Rockenbach Tarouco, Barbara Gorziza Ávila, Edson Felix dos Santos e Marta Rosecler Bez, Valeria Costa. Porto Alegre: Evangraf, 2014. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/102993 Acesso em 23 set 2021.
BAPTISTA, Maria Isabel S. Dias. Convivendo com as diferenças. Disponível em: http://www.santoandre.sp.gov.br/pesquisa/ebooks/363677.PDF#page=16 Acesso em 28 dez. 2021.
BONONI, J.; DOMICIANO, C. L. C. O uso do vestuário infantil como elemento de estímulo para o desenvolvimento tátil de crianças com deficiência visual: o papel dos pais e educadores. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 153 - 169, 2018. DOI: 10.5965/25944630222018153. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/12467. Acesso em: 10 jan. 2022.
BONONI, Juliana. Design do Vestuário Infantil: As texturas como experiência tátil para crianças deficientes visuais. 2016. Disponível em: http://repositorio.unesp.br/handle/11449/138569 Acesso em 23 set. 2021.
FRISO, Valéria Ramos. Parâmetros de design para concepção de recursos pedagógicos auxiliares (RPAs) por professores das EMEIS de Bauru/sp. 2021. Acesso em 10 jan. 2022.
GAROFALO, Débora. Como a aprendizagem criativa pode alavancar o processo ensino e aprendizagem. Revista Nova Escola. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/17761/como-a-aprendizagem-criativa-pode-alavancar-o-processo-de-ensino-e-aprendizagem Acesso em: 28 out. 2021.
MAXIMILIANO, C.; TOMASULO, S.B. O ensino de moda e a inclusão de deficientes visuais. E-Tech: Tecnologias para Competitividade Industrial, Florianópolis, v. 7, n. 2, p.135-164, 2013.
MONTEIRO, Bruno de S.; CRUZ, Henry Pôncio.; ANDRADE, Mariel.; GOUVEA, Thiago.; TAVARES, Romero.; ANJOS, Lucídio F. C. dos. Metodologia de desenvolvimento de objetos de aprendizagem com foco na aprendizagem significativa. XVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE - UNB/UCB - 2006
NORMAN, D. A. Design emocional: Por que adoramos (ou detestamos) os objetos do dia-a-dia. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.
PALMA, David Miguel Paixão. Vestir um Conto: Uma Experiência participativa entre o design de comunicação e o vestuário infantil. Dissertação de Mestrado 2011. Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias. Departamento de Comunicação, Arquitectura, Artes e Tecnologias da Informação. Lisboa, 2011. Disponível em: Repositório Científico Lusófona: Vestir um contohttps://recil.grupolusofona.pt Acesso em 07 dez 2021.
PEREIRA, Livia Marsari. Possibilidades de aprendizagem no vestuário infantil: um estudo exploratório. 2011. Dissertação de Mestrado disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/89732/pereira_lm_me_bauru.pdf?sequence=1&isAllowed=y acesso: 23 set 2021.
RÜTHSCHILLING, E. A. Design de superfície. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Juliana Bononi, Cássia Carrara, Joedy Bamonte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Plagiarism, in all its forms, constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. This magazine uses iThenticate similarity control software.