Visual methodology in graphic design: report of a didactic experience in teaching-learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630622022e1584

Keywords:

Elements of visual language, Gestalt, Pregnancy of form

Abstract

The objective of this study is in the theoretical discussion of the elements of visual language presented by Dondis (1997); Lupton and Phillips  (2008); Gomes Filho (2009); Heller (2013); Bergström  (2009); Leborg (2015) and other theorists who  dialogue with them. The purpose is in the practical  demonstration in the classroom of how such  fundamentals are relevant in the creative process of  graphic compositions. The research emphasizes the  premise that the graphic designer, when mastering  the visual language, understanding each of its  constitutive elements, has better mastery, skill and  creativity to develop graphic projects with good  formal composition and high pregnancy of form. The  methodology adopted was the bibliographic research  and the case study. The results are the  result of creative activities developed in the  classroom with students from the graphic design  course at UFG. From theoretical studies on the  elements of composition and visual organization,  dozens of graphic pieces were created by the  students through the experimental method using  different techniques and materials. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cláudio Aleixo Rocha, Universidade Federal de Goiás/Design Gráfico

Doutor em Arte e Cultura Visual (UFG). Especialista em Docência Universitária (PUC Goiás). Graduado em Artes Visuais com habilitação em design gráfico (UFG). Graduado em Comunicação Social com habilitação em Publicidade e Propaganda (PUC Goiás). Professor adjunto do curso de Design Gráfico da Universidade Federal de Goiás.

References

AMBROSE, Gavin; HARRIS, Paul. Fundamentos do design criativo. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2012.

BERGSTRÖM, Bo. Fundamentos da comunicação visual. São Paulo: Rosari, 2009.

DONDIS, A. Donis. Sintaxe da Linguagem Visual. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

FARINA, Modesto; PEREZ, Clotilde; BASTOS, Dorinho. Psicodinâmica das cores em comunicação. 5. ed. São Paulo: Edgard Blücher, 2006.

GOMES FILHO, João. Gestalt do Objeto. Sistema de leitura visual da forma. São Paulo: Escrituras, 2009.

HELLER, Eva. A psicologia das cores. Como as cores afetam a emoção e a razão. São Paulo: Gustavo Gili, 2013.

LUPTON, Ellen; PHILLIPS, Jennifer Cole. Novos fundamentos do Design. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

MUNARI, Bruno. Design e comunicação visual. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

VILLAS-BOAS, André. O que é e o que nunca foi design gráfico. Rio de Janeiro: 2AB, 2007.

Published

2022-06-01

How to Cite

ROCHA, Cláudio Aleixo. Visual methodology in graphic design: report of a didactic experience in teaching-learning. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 1–21, 2022. DOI: 10.5965/25944630622022e1584. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21584. Acesso em: 23 nov. 2024.