Between text and image - nomenclatures and representations as historical and cultural windows

Authors

  • Soraya Aparecida Álvares Coppola UFMG
  • Maryelle Joelma Cordeiro UFMG

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630532021066

Keywords:

Ornament, Nomenclature, Iconology

Abstract

This article proposes to present a reflection concerning the relationship between the image and the word and its multiple consequences observed throughout the historical, artistic and cultural journey since the Renaissance, through the nomenclatures of the garments. The city will be the stage for the permanence of many voices built over several stories and which will be registered in dictionaries from the 17th century onwards, in different regions of current Europe. Through the survey of a volume of nomenclatures that involve the sociocultural universe surrounding garments, textile materials and know-how, the construction of a specific area of knowledge is verified in the treated period: Fashion. The methodology addresses the study of different images of the arts, as well as ancient and contemporary texts regarding the history of Fashion and the history of images, where texts sew broader meanings through the intermidiality between words and representations. The terminologies studied were lexicographically defined and organized into three main groups: fashion, space/ time and society. Between words and images, we find a material world whose iconographic representation carries broader meanings, creating historical and cultural windows that allow contemporaneity to become effective as spectators of the past, as recipients of memories.

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Author Biographies

Soraya Aparecida Álvares Coppola, UFMG

Conservadora e Restauradora de bens culturais móveis. Doutora e Mestre em Artes Visuais (EBA/UFMG). Residente Pós-Doutoral no Programa de Pós-Graduação em Artes(EBA/UFMG) Possui graduação em Direito pela Faculdade de Direito Milton Campos (1995), graduação em Belas Artes pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001), graduação em Decoração de Interiores pela Fundação Mineira de Arte Aleijadinho (1993). Especialista em conservação e restauração de bens culturais móveis (pintura, escultura, papel, cerâmica, pedra, tecido, tapete e arazzi) pelo CECOR/EBA/UFMG, especialista em Conservação e Restauração de materiais pétreos e cerâmica (histórica/arqueológica) e em Conservação e Restauração de tecido, tapete e arazzi pelo L'Istituto per l'Arte e il Restauro do Palazzo Spinelli/Itália, especialista em Arte/Educação pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) Atualmente é professora efetiva da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais, alocada no Departamento de Desenho, categoria dedicação exclusiva e professora colaboradora no Departamento de Artes Plásticas/EBA/UFMG atuando como docente no Curso de Conservação e Restauração de bens móveis. Possui experiência em Administração Pública, tendo integrado Comissões, Conselhos e Orgãos Colegiados da Escola de Belas Artes (UFMG). Atua como pesquisadora nas áreas de tecnologia da obra de arte; tecnologia, design e criação têxtil; ornamento; cultura material e iconografia. Coordena junto ao CNPq o grupo de pesquisa "STUDIOLO". Também é membro no CIETA/Lyon. 

Maryelle Joelma Cordeiro, UFMG

Possui graduação em Letras (modalidade: licenciatura dupla; habilitação: Português/Italiano) na Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG, com experiência acadêmica na Università del Salento em Lecce, na Itália . É Mestre em Estudos Linguísticos pela Faculdade de Letras da UFMG. Possui doutorado em Estudos Linguísticos pela Faculdade de Letras da UFMG, com período de Doutorado Sanduíche no Atlas Linguístico Italiano e Atlas Toponímico do Piemonte Montano, ambos com sede na Università degli Studi di Torino, na Itália.Na Università degli Studi di Torino, durante o período do Doutorado Sanduíche, atuou como Cultrice della Materia no Dipartimento di Studi Umanistici. É mestre em Didattica e promozione della lingua e cultura Italiane a stranieri pela Università Ca Foscari di Venezia, em Veneza na Itália.

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Published

2021-09-08

How to Cite

COPPOLA, Soraya Aparecida Álvares; CORDEIRO, Maryelle Joelma. Between text and image - nomenclatures and representations as historical and cultural windows. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 5, n. 3, p. 66–86, 2021. DOI: 10.5965/25944630532021066. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20142. Acesso em: 1 jul. 2024.