Greenwashing and the mith of sustainability in fashion: alienation and commodity fetishism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630612022e0131

Keywords:

greenwashing, sustainability myth, commodity fetishism

Abstract

The sustainability myth, along with greenwashing, are alienation tools used by the market in order to divert attention from the problems caused by the capitalist mode of production. The approach of the theme in this article reveals the contradictions inherent to the current socioeconomic form, especially in reference of the fashion spectrum, through the articulation of the concepts of commodity fetishism, alienation, use value and metabolic rift. As objective, is sought the intersection of discourses around sustainability in fashion through a socio-political approach in bibliographic review of theoretical specialists that help to demystify the capitalist mode of production. As result of the research, it is possible to demonstrate the insufficiency and contradictions of the narratives carried out by the fashion market, and the capitalist system in general, also identifying greenwashing practices in addition to the use of the sustainability myth as an instrument for validating predatory practices of capitalism as well in reference of the environment as the society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Paula Benetti, Universidade Federal do ABC - UFABC

Mestranda em Têxteis e Moda pela USP, pós-graduada em Cenografia e Figurino pela Belas Artes, formada em Moda pela Universidade Feevale. Pesquisa a condição das mulheres russas no período pré-revolucionário e ecossocialismo através de uma visão anticapitalista que busca compreender a ruptura metabólica entre sociedade e natureza e suas consequências.

Maria Sílvia Barros de Held, Universidade de São - USP

Possui graduação em Artes (1974) e em Publicidade / Propaganda (1974) pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Mestrado em Artes pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (1983), Doutorado em Artes pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (1990) e Livre-docência (Professora Associada/Agregada) (2019) pela Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo. Foi professora da Pontifícia Universidade Católica de Campinas de 1977 a junho de 2008 nos cursos de Artes Visuais e Publicidade-Propaganda. Foi Co-fundadora e Coordenadora do Lato-Sensu "Arte: Ensino e Produção", onde também lecionou a disciplina "Aspectos Tridimensionais da Expressão Plástica", de agosto de 1996 a dezembro de 1999. Fundou e coordenou o Grupo de Pesquisa "A Imagem:Arte e Design", que atuou de 2004 a 2008 na Pontifícia Universidade Católica de Campinas, com Linhas de Pesquisa, dentre elas "Aspectos Contemporâneos da Imagem: Teoria e Prática", onde desenvolveu seus projetos de pesquisa e orientou vários alunos de Iniciação Científica, alguns voluntários, outros com bolsas FAPIC E PIBIC. Tem experiência na área de Artes, Design e Publicidade, e atua principalmente nos seguintes temas: arte, design, comunidade, sociologia da arte, moda, arte-educação, interdisciplinaridade e produção. Atualmente é Professora Doutora efetiva da Universidade de São Paulo, na Escola de Artes, Ciências e Humanidades (EACH-USP) em RDIDP no Curso de Têxtil e Moda, na área de Design e Moda e é Membro do ICOM - International Council of Museums / UNESCO, desde 2000. Hoje é também professora visitante da Universidade de Lisboa (Portugal), do Instituto Politécnico de Castelo Branco (Portugal) e pesquisadora do Centro de Investigação em Arquitetura, Urbanismo e Design (CIAUD) da Universidade de Lisboa (Portugal), onde desenvolveu o seu Pós-Doutorado em 2016.

References

CALANCA, Daniela. História social da moda. Editora Senac São Paulo: São Paulo, 2011.

ENGELS, Friedrich. Anti-Dühring. Paz e Terra: Rio de Janeiro, 1979.

FERNANDES, Sabrina. Se quiser mudar o mundo: um guia político para quem se importa. Planeta: São Paulo, 2020.

FOSTER, John Bellamy. Marx's Ecology: Materialism and Nature. Monthly Review Press: New York, 2000.

HARVEY, David. 17 contradições e o fim do capitalismo. Boitempo Editorial: São Paulo, 2016.

KATZ, Cindi. Whose Nature, Whose Culture? Private Productions of Space and the Preservation of Nature. In B. Braun and N. Castree (eds.) Remaking Reality: Nature at the Millennium. Routledge: London, 1998.

LIPOVETSKY, Gilles. O Império do efêmero – a moda e seus destinos na sociedade moderna. São Paulo: Companhia das letras, 1987.

LÖWY, Michael. O que é ecossocialismo? Editora Cortez: São Paulo, 2014.

LÖWY, Michael. Thirteen theses on the imminent ecological catastrophe and the (revolutionary) means of averting it. Disponível em: https://internationalviewpoint.org/spip.php?article6391&fbclid=IwAR204os5TZzeQhUMuN4YQZjtjQA2f5j_nqVhBhqgqUkdj_RQ-D114CjJR3M. Acesso em 24/01/2021.

LÖWY, Michel; DUMÉNIL, Gerard; RENAULT, Emmanuel. 100 palavras do marxismo. Editora Cortez: São Paulo, 2015)

MARX. O capital: Crítica da economia política: livro I: O processo de produção do capital. Boitempo Editorial: São Paulo, 2013.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política: livro III: o processo global da acumulação capitalista. Boitempo Editorial: São Paulo, 2017.

NETTO, José Paulo. Introdução ao estudo do método de Marx. Editora Expressão Popular: São Paulo, 2011.

SÁ BARRETO, Eduardo. Marx contra a fantasia “coaseana”: uma crítica ontológica ao fundamento teórico dos mercados de carbono. Marx e o Marxismo, v. 3, n. 5, p. 1–16, 2015.

SÁ BARRETO, Eduardo. O capital na estufa: Para a crítica da economia das mudanças climáticas. Consequência: Rio de Janeiro, 2018.

Published

2022-01-31

How to Cite

BENETTI, Luciana Paula; HELD, Maria Sílvia Barros de. Greenwashing and the mith of sustainability in fashion: alienation and commodity fetishism. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 6, n. 1, p. 1–17, 2022. DOI: 10.5965/25944630612022e0131. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/20131. Acesso em: 1 jul. 2024.