Teacher and student interaction in pandemic times: educational practices of creative fashion illustration techniques instagram

Authors

  • Gisely Andressa Pires Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Lívia Marsari Pereira
  • Raquel Rabelo Andrade

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630512021271

Keywords:

Fashion Illustration, Emergency Remote Teaching, Instagram

Abstract

Due to the pandemic caused by the new coronavirus (SARS-CoV-2) and its rapid geographical dispersion responsible for the spread of COVID-19 disease, the adoption of risk prevention and containment strategies were established. Social distancing was one of these measures, which resulted in major impacts on the educational system, causing the suspension of face-to-face classes for an indefinite period. Considering this scenario, institutions and teachers sought strategies for remote educational activities as an alternative to keep students active and close. This study contextualizes Emergency Remote Education and analyzes didactic practices, as well as the results of a free online course on creative fashion illustration. The type of research used was descriptive, and as a method of data collection, the case study. The results expose the experience with remote teaching, procedures, resources and the contents that made up the course.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABDO, S. Matrículas em cursos online crescem 425%: veja que conteúdos são tendência no brasil e no mundo. In: 6minutos. São Paulo, 13 maio. 2020. Disponível em: https://6minutos.uol.com.br/carreira/matriculas-em-cursos-online-crescem-425-veja-que-conteudos-sao-tendencia-no-brasil-e-no-mundo/. Acesso em: 16 ago. 2020.

ARRUDA, E. P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede - Revista de Educação a Distância. v. 7, n. 1, p. 257-275, 15 maio 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621. Acesso em: 05 jul. 2020.

BRASIL. Orgão: Atos do poder executivo. Decreto 9.057 de 25 de maio de 2017. Brasília, 2017.

BRASIL. Ministério da Saúde. Gabinete do Ministro. Portaria nº 188, de 04 de fevereiro de 2020. Brasília, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 544, de 17 de junho de 2020. Brasília, 2020.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. 19 ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2018.

FILATRO, A. Teorias e abordagens pedagógicas. São Paulo: Senac, 2018. E-book.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

GIL, A. C. Didática no Ensino Superior. São Paulo: Atlas, 2018.

GÓMEZ, P. Á. Educação na era digital: a escola educativa. Porto Alegre: Penso, 2015.

HANDAYANI, F. Students’ Attitudes Toward Using Instagram in Teaching Writing. In: Journal Educative [s. l.], v.2, n. 1, p. 23-29, Dez. 2017. Disponível em: https://ejournal.iainbukittinggi.ac.id/index.php/educative/article/view/318. Acesso em: 10 ago. 2020.

HODGES, C; MOORE, S; LOCKEE, B; TRUST, T; BOND, A. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. In: Educause, [s. l.], 17 Mar. 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em: 13 ago. 2020.

ILLERIS, K. How We Learn: Learning and Non learning in School and Beyond. New York: Routledge, 2007.

JOYE, C. R.; MOREIRA, M. M; ROCHA, S. S. D. Educação a Distância ou Atividade Educacional Remota Emergencial: em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de covid-19. Research, Society And Development, [S.I.], v. 9, n. 7, p. e521974299, 24 maio 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4299. Acesso em: 23 ago. 2020.

KEMP, S. Digital in. In: We Are Social. [Nova York], 21 Jul 2020.Disponível em: https://wearesocial.com/blog/2020/07/more-than-half-of-the-people-on-earth-now-use-social-media. Acesso em: 14 ago. 2020.

LAKATOS, M. E; MARCONI, M. D. Fundamentos de metodologia científica. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LEFRANÇOIS, G. R. Teorias da aprendizagem: o que o professor disse. São Paulo: Cengage, 2018.

LOWMAN, J. Dominando as técnicas de ensino. São Paulo: Atlas, 2004.

MENDES, L. S; SOUSA, I. D. F. de; COLLARES, P. M. C. Instagram como ferramenta de produção de eventos e aulas remotas. In: SILVA, Andréa Soares Rocha da; MENDES, L; NÓBREGA, P. P da; Produção de aulas remotas: tutoriais e guias didáticos. Fortaleza: Grupo Educação, Tecnologia e Saúde da Universidade Federal do Ceará, 2020. Cap. 20. p. 85-86.

MOREIRA, A. J; BARROS, M. D; & MONTEIRO, A. Educação a Distância: elearning na web social. 2 ed. Portugal: Santo Tirso, 2014.

MOREIRA, J. A, SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. In: Revista Ufg, Goiânia, v. 20, n. 26, p. 1-35, 03 jan. 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438. Acesso em: 22 ago. 2020.

MIGNONI, O, R; CORRÊA, Y; MORÉS, A. Ensino remoto emergencial em tempos de covid-19: formação docente e tecnologias digitais. Revista Internacional de Formação de Professores, v. 5, p. e020028, 14 set. 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/179. Acesso em: 15 de nov. 2020.

OLIVEIRA, S. DA S.; SILVA, O. S. F.; SILVA, M. J. DE O. Educar na incerteza e na urgência: implicações do ensino remoto ao fazer docente e a reinvenção da sala de aula. Interfaces Científicas - Educação, v. 10, n. 1, p. 25-40, 6 set. 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9239. Acesso em: 15 de set. 2020.

PALANGANA, I. C. Desenvolvimento e aprendizagem em Piaget e Vigotski: A relevância do social. 6 ed. São Paulo: Summus, 2015.

RABELLO, C. R. L; HAGUENAUER, C. Sites de rede sociais e aprendizagem: possibilidades e limitações. In C. HAGUENAUER, & F. C. FILHO, Ambientes Virtuais de Aprendizagem: dos SGAs aos games e à realidade virtual. Curitiba: CRV, 2012. p.63-79.

REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis: Vozes, 2012.

SAMPIERI, R. H; COLLADO, C. F; & LUCIO, P. B. Metodologia de Pesquisa. São Paulo: McGraw-Hill Interamericana do Brasil, 2006.

SHAZALI, S. S; SHAMSUDIN, Z. H., & YUNUS, M. M. Instagram: A Platform to Develop Student’s Writing Ability. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, v.9, n.1, p.88-98. 29 jan 2020. Disponível em: https://hrmars.com/papers_submitted/5365/Instagram_A_Platform_to_Develop_Students_Writing_Ability.pdf. Acesso em: 28 de ago. 2020.

VALENTE, G. S. C; MORAES, É. B. de; SANCHEZ, M. C. O.; SOUZA, D. F. de; PACHECO, M. C. M. D. O ensino remoto frente às exigências do contexto de pandemia: reflexões sobre a prática docente. Research, Society And Development, [S.I.], v. 9, n. 9, p. e843998153, 9 set. 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/8153. Acesso em: 15 set. 2020.

YE, S; HARTMANN, R. W; SODERSTROM, M; MOHAMMAD, A. A.; SKILLINGHAUG, B., SCHEMBRI,

L. S; & ODELL, L. R. Turning Information Dissipation into Dissemination: Instagram as a Communication Enhancing Tool during the COVID-19 Pandemic and Beyond. American Chemical Society and Division of Chemical Education, Inc. [S.I.], v. 97, n. 9, p. 3217–3222, 17 ago. 2020. Disponível em: https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.jchemed.0c00724. Acesso em: 05 de set. 2020.

Published

2021-02-01

How to Cite

PIRES, Gisely Andressa; MARSARI PEREIRA, Lívia; RABELO ANDRADE, Raquel. Teacher and student interaction in pandemic times: educational practices of creative fashion illustration techniques instagram. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 5, n. 1, p. 271–290, 2021. DOI: 10.5965/25944630512021271. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/18783. Acesso em: 23 nov. 2024.