The teaching experience of Mario de Andrade at the Arts Institute of the University of the Federal District ― RJ (1938-1939)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630512021246

Keywords:

Mário de Andrade, Teacher training, Modern Art

Abstract

This article reflects on the teaching experience of Mario de Andrade, when the renowned poet assumed the chair of Philosophy and History of Art at the Arts Institute of the University of the Federal District (RJ) ― IA / UDF. This university was created by Anísio Teixeira in 1935 in the City of Rio de Janeiro, at the time Capital Federal. The UDF was a different institution because its main objective was to train teachers for different areas of knowledge. There were many struggles faced by this institution that had a short existence (1935 to 1939). In this institution, in addition to Mário de Andrade, eminent figures of Brazilian modernist art also served as

teachers. Thus, the main objective of this research is to understand what were the contributions of Mario de Andrade as a professor at the UDF Institute of Arts for the training of teachers of Arts (Drawing and Painting) of that institution. The theoretical framework that guides the reflections of this research is based on the works of the following authors: Bomeny (2012), Coutinho (2002), Lopes (2006, 2009) and Mendonça (2002). The methodology consisted of documentary analysis of the collections of the following institutions: UFRJ Education and Society Program of Studies and Documentation; Portinari Project of PUC-Rio and Digital Library of the National Library. The analysis of the sources allowed to confirm the modernist character of the teaching of the UDF Institute of Arts and that Mario de Andrade intended to awaken in his students an artistic awareness from the development of a personal technique, without limiting the artist to rigidly established standards.

Keywords: Mário de Andrade; Teacher training; Modern Art.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Roberto Pereira Peres, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Doutor em Ciências Humanas - Educação, na área de concentração Educação Brasileira, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio (2020). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (2015). Especialista em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância pela Universidade Federal Fluminense - UFF (2015) e em Administração e Supervisão Escolar pela Universidade Candido Mendes - UCAM (2012). Licenciado em Artes Visuais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ (2011) e em Normal Superior (Ênfase curricular em Educação de Jovens e Adultos) pelo Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro - ISERJ (2010). Tem experiência como professor de Educação Infantil, Educação de Jovens e Adultos, Ensino Fundamental, Ensino Médio e Ensino Superior, como arte-educador popular e como pesquisador. Temas de ensino e pesquisa: Artes Visuais, História da Educação, História da Arte, História do Ensino de Artes no Brasil, Educação Infantil, Educação de Jovens e Adultos e EaD. Foi professor substituto de Prática de Ensino de Educação Artística na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ. Atualmente é professor de Artes Visuais da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro atuando na Equipe de Formação Continuada e Educação para os Mundos do Trabalho do Centro Municipal de Referência da Educação de Jovens e Adultos; bem como é professor regente em turmas de Ensino Fundamental da Fundação Municipal de Educação de Niterói.

References

ANDRADE, Mário de. O Artista e o artesão. s. n. t. 16 p. Aula inaugural dos cursos de Filosofia e História das Artes da Universidade do Distrito Federal, 1938.

______. Mário de Andrade ― Oneyda Alvarenga: cartas. (Organização, introdução e notas de Oneyda Alvarenga). São Paulo: Duas Cidades, 1983.

BOMENY, H. M. B. Um poeta na política: Mário de Andrade, paixão e compromisso. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2012.

BRACET, Augusto. In: Enciclopédia Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2019. Disponível em: <http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa22572/augusto-bracet>. Acesso em: 12 set. 2019.

BURKE, P. Testemunha Ocular: História e imagem. São Paulo: EDUSC, 2004.

COUTINHO, Rejane G. A coleção de desenhos infantis do acervo Mário de Andrade. 2002. 144 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Artes). Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 2002.

DISTRITO FEDERAL. Decreto Municipal n. 5.513, de 4 de abril de 1935. Institui na Cidade do Rio de Janeiro a Universidade do Distrito Federal e dá outras providências. Prefeitura do Distrito Federal. Universidade do Distrito Federal: Officinas Graphicas do Jornal do Brasil, 1935. p. 3-12.

______. Instruções nº 1. Prefeitura do Distrito Federal. Universidade do Distrito Federal: Officinas Graphicas do Jornal do Brasil, 1935. p.13-21.

______. Instruções nº 2. Prefeitura do Distrito Federal. Universidade do Distrito Federal: Officinas Graphicas do Jornal do Brasil, 1935. p.13-21.

FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína. Usos & abusos da história oral. 8.ed. - Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a análise do discurso em Educação. Cadernos de Pesquisa. n. 114, p. 197-223, novembro, 2001.

LOPES, S. de C. A Escola de Educação como eixo integrador da Universidade. In: FÁVERO, M. de L.; LOPES, S. de C. (Org.). A Universidade do Distrito Federal (1935-1939): um projeto além de seu tempo. Brasília: Liber Livro/ CNPq, 2009. p.45-68.

LOZANO, Jorge E. A. Prática e estilo de pesquisa na história oral contemporânea. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína. Usos & abusos da história oral. 8.ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.

MENDONÇA, Ana W. P. C. Anísio Teixeira e a Universidade de Educação. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2002.

ORLANDI. Eni Puccinelli. Discurso, imaginário social e conhecimento. Em Aberto. Brasília, ano 14, n. 61, jan./mar. 1994.

PERES, J. R. P. O Instituto de Artes da Universidade do Distrito Federal (RJ): uma experiência modernista de formação de professores de Artes (Desenho e Pintura) para o Ensino Secundário (1935-1939). 2020. Tese (Doutorado em Educação) ― Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

______. A linha mestra e o mestre das linhas: Nerêo Sampaio e a História da formação de professores de Desenho e Artes no Rio de Janeiro (1927-1939). 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) — Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

PONTUAL, Roberto. Dicionário das artes plásticas no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1969.

RODRIGUES, Leandro Garcia (org.). Correspondência: Mário de Andrade & Alceu Amoroso Lima. São Paulo Edusp; Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, 2018.

SAMPAIO, N. Desenho espontâneo das crianças: considerações sobre sua metodologia. Distrito Federal: Non Nova Sed Nove, 1929.

______. O ensino de Desenho. Arquivos do Instituto de Educação, Rio de Janeiro, v.1, n. 1, p. 35-48, jun., 1934.

______. O desenho ao Alcance de todos. Para o uso, nas Escolas Normais e Profissionais de Belas Artes. Distrito Federal: Companhia Editora Nacional, 1938.

______. Desenho 1ª Série do Curso Secundário. Distrito Federal: Non Nova Sed Nove, 1941.

______. Pela Educação Estética (Tese n.17). In: COSTA, Maria José Franco Ferreira da; SHENA, Denilson Roberto; SCHMIDT, Maria Auxiliadora. (Org.). I Conferência Nacional de Educação – Curitiba, 1927. Anais... Brasília: INEP, 1997. p.120-123.

SCHWARTZMAN, S.; BOMENY, H. B.; COSTA, V. M. Tempos de Capanema. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1984.

TEIXEIRA, A. A função das Universidades. Discurso pronunciado pelo Reitor interino da Universidade do Distrito Federal por ocasião da inauguração solene dos cursos, em 31 de julho de 1935. Boletim da Universidade do Distrito Federal, Rio de Janeiro, Secretaria Geral de Educação e Cultura do Distrito Federal, ano 1, n. 1 e 2, p. 11-24, jul./dez. 1935.

______. Educação para a democracia: introdução à administração educacional. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2007.

SCHWARTZMAN, S.; BOMENY, H. B.; COSTA, V. M. Tempos de Capanema. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1984.

JORNAIS E REVISTAS CONSULTADOS

Gazeta de Notícias, 03 de julho de 1935, página 8. Disponível em: . Acesso em: 20 de maio. 2019.

______. 01 de agosto de 1935, página 4. Disponível em: . Acesso em: 10 de ago. 2019

Correio da Manhã. 01 de julho de 1938, página 8. Disponível em: . Acesso em: 24 ago. 2019.

ENTREVISTAS

BIANCO, Enrico. Entrevista realizada pelas pesquisadoras Maria Christina Guido e Rose Ingrid Goldschmidt nos dias 07 e 12 de dezembro de 1982. Programa Depoimentos. Rio de Janeiro: Projeto Portinari – PUC-Rio.

GUIMARÃES, Héris. Entrevista realizada pelas pesquisadoras Maria Christina Guido e Rose Ingrid Goldschmidt em 18 de agosto de 1983. Programa Depoimentos. Rio de Janeiro: Projeto Portinari – PUC-Rio.

LEÃO, Rosalina. Entrevista realizada pelas pesquisadoras Maria Christina Guido e Rose Ingrid Goldschmidt em 04 de setembro de 1984. Programa Depoimentos. Rio de Janeiro: Projeto Portinari – PUC-Rio.

MIRANDA, Alcides. Entrevista realizada pelas pesquisadoras Maria Christina Guido e Rose Ingrid Goldschmidt em 18 de março de 1983. Programa Depoimentos. Rio de Janeiro: Projeto Portinari – PUC-Rio.

TOLEDO, Aldary. Entrevista realizada pelas pesquisadoras Maria Christina Guido e Rose Ingrid Goldschmidt em 13 de dezembro de 1982. Programa Depoimentos. Rio de Janeiro: Projeto Portinari – PUC-Rio.

Published

2021-02-01

How to Cite

PERES, José Roberto Pereira. The teaching experience of Mario de Andrade at the Arts Institute of the University of the Federal District ― RJ (1938-1939). Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 5, n. 1, p. 246–270, 2021. DOI: 10.5965/25944630512021246. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/18713. Acesso em: 23 nov. 2024.