Performance, subversion in public school, cultural policies and dialogues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/25944630512021133

Keywords:

Performance, Public school, Cultural policies

Abstract

In this article, I looked for relationships between subversion in arts, transgression as an element of performance, and aspects of local economies in culture inside the public school space, where I am a teacher. In the course of my doctorate, I draw parallels with some concepts of cultural policy in the current economic and political system, doing critical attention to art formatted in educational environments only as a product restricted to concealing absences and needs, the lack of access to expansions. In the aesthetic perceptions, which evoke for me a struggle against the simple reproducibility of artistic systems, with the students, I question for everybody about it. Benhamou, in the text The economy of culture, talks about cultural and public policy, so that they can build bridges between art, taken as a complete and total immanence of the individual and his idiosyncrasy - personal utopias, internal, ontological and subjective realities -, and the system of which the market is a part, with its monopolistic effects. In this way we can show a little about how to establish these relationships between subversive critical art, of ideological, moral, institutional, bureaucratic confrontation, with cultural policies that can revitalize spaces, generate local, social economies, and the generation of revenues in contact with the market aspect, without it totally absorbing the creative act, transforming it into a product without history, without life, “without soul”, unless that is the objective of the artistic production in question.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thiago Camacho Teixeira, Universidade de São Paulo - USP

Nome artístico e de produção: Thiago Camacho. É ator com DRT, Performer e Professor de artes, teatro, literaturas e línguas. Doutorando e Mestre pelo Programa de Pós-graduação da Escola de Comunicações e Artes - ECA - Universidade de São Paulo - USP. 2017. Graduado pelo curso de Arte-Teatro da Universidade Estadual Paulista. (UNESP). Possui graduação em Letras - Português, Inglês e Literatura pela Universidade Paulista (2009). Desenvolve um trabalho pessoal e independente de pesquisa com registros e produções da Performance, entre os quais estão vídeos e fotografias. Professor de Línguas Portuguesa e Inglesa e de Literaturas no Ensino Fundamental II e Médio das redes municipal e estadual de São Paulo. (Desde 2010). Membro participante do grupo de teatro e performance Desvio Coletivo. Foi membro do grupo Teatro Didático e da rede de pesquisadores do "Portal Teatro Sem Cortinas", ambos projetos de extensão da UNESP. Iniciou sua produção dramatúrgica com a Comédia "A Gaivota". 

References

ANJOS do Esporte. LS Nogueira, São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.lsnogueira.com.br/projeto/anjos-do-esporte. Acesso em: 14 jun. 2020.

BENHAMOU, Françoise. A economia da cultura. São Paulo: Ateliê Editorial, 2007.

CHAUÍ, Marilena. O que é ideologia. São Paulo: Brasiliense, 2008.

CHAUÍ, Marilena. Sociedade brasileira: violência e autoritarismo por todos os lados. Revista Cult, n. 209, fev. 2016. Disponível em: http://revistacult.uol.com.br/ home/2016/02/sociedade-brasileira-violencia-e-autoritarismo-por-todos-oslados/#respond. Acesso em: 20 jul. 2017.

G1 SANTOS. Projeto Guri tem mais de 300 vagas na Baixada Santista e Vale do Ribeira. G1, Santos, 25 jun. 2019. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/santosregiao/noticia/2019/06/25/projeto-guri-tem-mais-de-300-vagas-na-baixada-santista-evale-do-ribeira.ghtml. Acesso em: 14 jun. 2020.

HOLLIDAY, Oscar Jara. Para sistematizar experiências. Brasília: MMA, 2006.

PROGRAMA Vocacional. Prefeitura Municipal de São Paulo, São Paulo, 22 abr. 2015. Disponível em: https://www.prefeitura.sp.gov.br/cidade/secretarias/cultura/formacao/index.php?p=7548

QUEM somos. Projeto Guri, São Paulo, 2014. Disponível em: http://www.projetoguri.org.br/quem-somos. Acesso em: 14 jun. 2020.

RODRIGUES, Damaris. Teia, coworking gratuito da Prefeitura de São Paulo, inicia as atividades nesta segunda (4), em Cidade Tiradentes. Prefeitura Municipal de São Paulo, São Paulo, 1 nov. 2019. Disponível em:

https://www.prefeitura.sp.gov.br/cidade/secretarias/desenvolvimento/noticias/?p=287342. Acesso em: 14 jun. 2020.

Published

2021-02-01

How to Cite

TEIXEIRA, Thiago Camacho. Performance, subversion in public school, cultural policies and dialogues. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, Florianópolis, v. 5, n. 1, p. 133–155, 2021. DOI: 10.5965/25944630512021133. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/18311. Acesso em: 18 jul. 2024.