Critical illustration and subversive narratives in social graphic design
DOI:
https://doi.org/10.5965/25944630432020175Abstract
The research objective of this article is in the theoretical articulation on how the graphic
designer can use his technical and artistic skills in favor of social causes and reflections. For
this, critical illustration was adopted as an object of study. Initially the theoretical discussions
were oriented to the concepts that contribute, exemplify and justify how the criticism can be
made and directed to the current contemporary society. Subsequently, four illustrators from
different countries were chosen so that it was possible to demonstrate how their work corroborates
the understanding of how graphic design can not only be a professional activity that
contributes to a company’s marketing objectives, but can also be an instrument that instigates
the questioning and social change through the construction of a critical look.
Downloads
References
ARANHA, Maria Lúcia de Arruda; MARTINS, Maria Helena Pires. O que é ideologia? São Paulo: Ática, 1986.
BOURRIAUD, Nicolas. Pós-produção: como a arte reprograma o mundo contemporâneo. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
CHAUÍ, Marilena. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 2002.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo: comentários sobre a sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
HUTCHEON, Linda. Uma teoria da paródia: ensinamentos das formas de arte do século XX. Trad. Teresa Louro Pérez. Lisboa: Edições 70, 1991.
JAMESON, F. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1997.
MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (org.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Editora UFSM, 2011.
MEGGS, Philip B.; PURVIS, Alston W. História do design gráfico. São Paulo: Cosac Naify, 2009.
NEVES, Flávia de Barros. Contestação gráfica: engajamento político-social por meio do design gráfico. In: BRAGA, Marcos da Costa (org.). O papel social do design gráfico: história, conceitos & atuação profissional. São Paulo: Senac, 2011. p. 45-66.
ROCHA, Cláudio Aleixo. Interatividade na comunicação online: Enfraquecimento ou perpetuação da sociedade do espetáculo? Panorama, Goiânia, ano 1, n 1, jan/nov 2011. Disponível em: < http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/panorama/article/view/1602> Acesso em: 26 jul. 2020.
_______, Cláudio Aleixo. Animação interativa: Corpo, imersão e sensibilidade na interação. Artefactum, Rio de Janeiro, ano 8, n 1, jan/nov 2014. Disponível em: <http://artefactum.rafrom.com.br/index.php/artefactum/article/view/232> Acesso em: 26 jul. 2020.
_______, Cláudio Aleixo. Vídeos publicitários interativos: produção de conteúdo e relacionamento on-line. Geminis, São Carlos, ano 6, n 2, jul/dez 2015. Disponível em: <http://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/issue/view/CT > Acesso em: 26 jul. 2020.
_______, Cláudio Aleixo. Multilinearidade narrativa em vídeos publicitários on-line. Comunicação, Curitiba, ano 7, n 7, jan/jun 2014. Disponível em: <https://issuu.com/revista_comunicacao/docs/revista_de_comunicacao_2sem2014> Acesso em: 26 jul. 2020.
VILLAS-BOAS, André. O que é e o que nunca foi design gráfico. Rio de Janeiro: 2AB, 2007.
Downloads
Published
Versions
- 2020-10-01 (3)
- 2020-10-01 (2)
- 2020-10-02 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cláudio Aleixo Rocha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Plagiarism, in all its forms, constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. This magazine uses iThenticate similarity control software.