"The path is made by walking”: experience of mental health league members

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/cidea.v6i1.21596

Keywords:

Extensão Comunitária, Saúde Mental, Universidade

Abstract

The objective was to report the experience of students who participated in the Interdisciplinary League in Mental Health. This is an experience report carried out with 35 students who participated in the League. The statements were organized into five categories of analysis: experiences lived by the League members; potentialities of academic leagues in the student training process; articulation among the three university tripod axes: extension, teaching, and research; development of social and emotional skills; and project deadlocks and limitations. League members explained everything from intricate learning regarding mental health to experiences through the League's community extensions. The reports express great academic development, acquiring skills and competencies built from teaching, research, and extension. We can conclude that academic leagues contribute effectively to the training and qualification of future professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Maria Melo Pinto, State University of Vale do Acaraú

Estudante do Curso de Enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú

Caio San Rodrigues, State University of Vale do Acaraú

Estudante do Curso de Enfermagem da  Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA

Lídia Cristina Monteiro da Silva, State University of Vale do Acaraú

Estudante do Curso de Enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA

Emília Nascimento Silva, State University of Vale do Acaraú

Estudante do Curso de Enfermagem da  Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA

Sabrina da Silva França, State University of Vale do Acaraú

Estudante do Curso de Enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA

Flávia Regino Oliveira, State University of Vale do Acaraú

 

Estudante do Curso de Enfermagem da  Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA

Ravena Silva do Nascimento, State University of Vale do Acaraú

Estudante do Curso de Enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA

References

CAVALCANTE, A. S. P. Ligas acadêmicas no ensino superior da área da saúde: potencialidades e fragilidades. 2018. 189 f. Dissertação (Mestrado em Saúde da Família) - Campus de Sobral, Universidade Federal do Ceará, Sobral, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/k7qRfT6dmKPXk4Rx49TVBQw/?lang=pt. Acesso em: 16 nov. 2021.

CEARÁ. Decreto Nº 33510 DE 16/03/2020. Decreta situação de emergência em saúde e dispõe sobre medidas para enfrentamento e contenção da infecção humana pelo novo coronavírus. Fortaleza: Palácio da Abolição. 2020. Disponível em:https://www.ceara.gov.br/wp-content/uploads/2020/04/DECRETO-N%C2%BA33.510-de-16-de-mar%C3%A7o-de-2020.pdf. Acesso em: 12 jul. 2021.

CHESANI, F. H. et al. A indissociabilidade entre a extensão, o ensino e a pesquisa: o tripé universitário. Revista Conexão UFPG, v. 13 n. 3, 2017. Disponível em: https://www.revistas.uepg.br/index.php/conexao/article/view/9646. Acesso em: 16 nov. 2021.

DE CARVALHO E ARAÚJO, C. R. et al. Contribuição das ligas acadêmicas para formação em enfermagem. Enfermagem em Foco, v. 10, n. 6. p. 137-142. 2019. Disponível em: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/2802. Acesso em: 12 jul. 2021.

DE CARVALHO E ARAÚJO, C. R. et al. A liga que deu liga: vivências no contexto da saúde da família. Sobral: Edições UVA. 2021. E-book. Disponível em: http://www.uvanet.br/edicoes_uva/gera_xml.php?arquivo=liga_que_deu_liga. Acesso em: 12 jul. 2021.

DE CARVALHO E ARAÚJO, C. R. et al. Contribuição das Ligas Acadêmicas para o processo ensino-aprendizagem na graduação em enfermagem. Revista Tendências da Enfermagem Profissional, v. 10, n. 3, p. 3-8, 2018. Disponivel em:http://www.coren-ce.org.br/wp-content/uploads/2019/11/Contribui%C3%A7%C3%A3o-das-Ligas-Acad%C3%AAmicas-para-o-processo-ensino-aprendizagem-na-gradua%C3%A7%C3%A3o-em-enfermagem.pdf. Acesso em: 13 jul. 2021.

DE OLIVEIRA, A. N. et al. A atividade extensionista e sua importância na formação acadêmica e profissional de discentes: relatos de experiências. Avaliação: Processos e Políticas – v. 03. Campina Grande: Realize Editora, 2020. p. 19-33. Ebook. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/65184. Acesso em: 12 jul. 2021.

EMPATIA. IN: Dicionário Priberam da Língua Portuguesa. 2008-2021. Disponível em:https://dicionario.priberam.org/empatia. Acesso em: 16 nov. 2021.

ESTATUTO DA LIGA INTERDISCIPLINAR EM SAÚDE MENTAL (LISAM). Universidade Estadual Vale do Acaraú, Sobral, Ceará, 2017.

KOGLIN, T.; KOGLIN, J. C. A importância da extensão nas universidades brasileiras e a transição do reconhecimento ao descaso. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 10, n. 2, p. 71-78, 7 jun. 2019. Disponível em:https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/10658. Acesso em: 12 jul. 2021.

KUHN, C. E. S.; DE SIQUEIRA, F. R. P. S.; GOMES, A. C. F. Extensão universitária e desenvolvimento do pensamento crítico de estudantes de engenharia de minas e geologia. Research, Society and Development, v. 8, n. 3, p. e3283730. 2019. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/730. Acesso em: 12 jul. 2021.

MINAYO, M. C.S. (Org.) O Desafio do Conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 8ed. São Paulo (SP): Hucitec-Abrasco, 2007.

OLIVEIRA, E. N.; DE ANDRADE. C. S. G.; LIMA, L. M. C. A liga interdisciplinar em saúde mental e suas contribuições em tempos de COVID-19. Doxa: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, v. 22, n. 2, p. 410-423. jun/dez 2020. Disponível em:https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/14171/10124. Acesso em: 12 jul. 2021.

OLIVEIRA, E. N. et al. Liga interdisciplinar em saúde mental: trilhando caminhos para a promoção em saúde. Saúde em Redes. v. 8, n 3, p.5, 2019. Disponível em: http://revista.redeunida.org.br/ojs/index.php/rede-unida/article/view/2435. Acesso em: 04 dez. 2021

RESILIÊNCIA, IN: Dicionário Priberam da Língua Portuguesa. 2008-2021. Disponível em:https://dicionario.priberam.org/resili%C3%AAncia. Acesso em: 16 nov. 2021.

SANTOS, A. B. Escuta qualificada como ferramenta de humanização do cuidado em saúde mental na Atenção Básica. APS EM REVISTA,, v. 1, n. 2, p. 170–179, 2019. DOI: https://doi.org/10.14295/aps.v1i2.23. Disponível em:https://apsemrevista.org/aps/article/view/23. Acesso em: 16 nov. 2021.

SILVA, R. M. G. da; CAMPANI, A.; NEGREIROS, J. G. Contribuição da extensão para uma docência universitária inovadora: um estudo a partir do programa de ligas da enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 15, n. esp2, p. 1615–1628, 2020. DOI: 10.21723/riaee.v15iesp2.13835. Disponível em:https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13835. Acesso em: 12 jul. 2021.

UNIVERSIDADE ESTADUAL VALE DO ACARAÚ - UVA. Resolução 03/2021 - CEPE. Dispõe sobre o credenciamento e funcionamento das ligas acadêmicas constituídas no âmbito da Universidade Estadual Vale do Acaraú. Sobral: Campus Betânia. Disponível em:http://www.uvanet.br/documentos/resolucao_1836fa06de75c32309baffc14b6ac742.pdf. Acesso em: 12 jul. 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUIZ DE FORA - UFJF. Instrutivo para elaboração de relato de experiência Estágio em Nutrição em Saúde Coletiva. 2020. Disponível em: http://www.ufjf.br/nutricaogv/files/2016/03/Orienta%C3%A7%C3%B5es-Elabora%C3%A7%C3%A3o-de-Relato-de-Experi%C3%AAncia.pdf. Acesso em: 13 jul. 2021

YEA-HUEY YANG, G. et al. Liga de Anatomia Aplicada (LAA): as múltiplas perspectivas sobre participar de uma liga acadêmica. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 43, n. 1, p. 80-86. 2019. Disponível em:https://www.scielo.br/j/rbem/a/GyyP7rwpZpCN94xLRykYpVB/?format=pdf. Acesso em: 13 jul. 2021.

Published

2023-03-18

How to Cite

OLIVEIRA, Eliany Nazaré; PINTO, Aline Maria Melo; RODRIGUES, Caio San; SILVA, Lídia Cristina Monteiro da; SILVA, Emília Nascimento; FRANÇA, Sabrina da Silva; OLIVEIRA, Flávia Regino; NASCIMENTO, Ravena Silva do. "The path is made by walking”: experience of mental health league members. Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 6, n. 1, p. 53–68, 2023. DOI: 10.5965/cidea.v6i1.21596. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/21596. Acesso em: 23 nov. 2024.