Video showcase of the VII Festival of Digital Videos and Mathematics Education
DOI:
https://doi.org/10.5965/2357724X12222024e0111Keywords:
videos, festivals, digital technologies, mathematics educationAbstract
This article aims to analyze the experiences shared by video producers in the video shows at the VII Festival of Digital Videos and Mathematics Education. The sources of data production are observations and statements made during the video shows developed at the award ceremony at UNESP, Rio Claro, SP, coordinated by the Research Group in Informatics, other Media and Mathematics Education. To analyze the data, we carried out a dialogue with part of the literature and ideas associated with the Human-Beings-With-Media construct. The results indicate that the “voices” of the participants in the VII Festival video show promote participant-organizer-media interactions, highlight the importance of the Video Festival in social and cultural content, in addition to presenting the challenges in video production and movements of changes in the classroom and pedagogical practices. Finally, we reason that videos are produced by collectives of human-beings-with-media, where they become actors in a new system, therefore having the power of action within this new system. The video, in this scenario, becomes an actor in several parts, as well as an artifact and community.
Downloads
References
ALMEIDA, H. R. F. L. Polidocentes-com-mídias e o ensino de cálculo. 2016. 219 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2016.
BORBA, M. C. Students understanding of transformations of functions using multi-representational software. 1993. 372f. Tese (Doctor of Philosophy) – Faculty of graduate school of Cornel University, Cornel, 1993.
BORBA, M. C. The future of mathematics education since COVID-19: humans-with-media or humans-with-non-living-things. Educ Stud Math, [s. l.], v. 108, p. 385-400, abr. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s10649-021-10043-2. Acesso em: 01 mar. 2021.
BORBA, M. C.; ALMEIDA, H. R. F. L.; GRACIAS, T. A. S. Pesquisa em ensino e sala de aula: diferentes vozes em uma investigação. 2. ed. Belo Horizonte, MG: Editora Autêntica 2020. 125 p. (Coleção Tendências em Educação Matemática)
BORBA, M. C., VILLARREAL, M. E. Humans-with-media and the reorganization of mathematical thinking: information and communication technologies, modeling, visualization and experimentation. New York: Springer, 2005.
BORBA, M. C.; SOUTO, D. L. P.; CANEDO, N. R. Vídeos na educação matemática: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. Belo Horizonte: Autêntica, 2022. 141 p.
BORBA, M. C.; SOUTO, D. L. P.; CUNHA, J. F. T.; DOMINGUES, N. S. Humans-with-media: twenty-five years of a theoretical construct in mathematics education. In: PEPIN, B.; GUEUDET, G.; CHOPPIN, J. (eds.). Handbook of digital resources in mathematics education. Cham: Springer International Publishing, 2023. p. 1-26. Disponível em: https://link.springer.com/referencework/10.1007/978-3-030-95060-6. Acesso em: 06 set. 2024.
CANEDO, N. da R.; BORBA, M. C. GPIMEM, educação matemática e tecnologias: uma busca por novas formas de estar no mundo com outros. In: BORBA, M. C.; XAVIER, J. F.; SCHÜNEMANN, T. A. Educação matemática: múltiplas visões sobre tecnologias digitais. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2023. p. 9-19.
CHIARI, A. S. S. O papel das tecnologias digitais em disciplinas de álgebra linear a distância: possibilidades, limites e desafios. 2015. 208 f. Tese (Doutorado em Educação
Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2015.
COSTA, R. F. Aprendizagem da matemática com cartoons: qual o papel das tecnologias digitais? 2017. 172f. Dissertação (Dissertação em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade do Estado de Mato Grosso, Barra dos Bugre, 2017.
COSTA, R. F. Aprendizagem expansiva na produção de vídeos matemáticos digitais. 2024. 287 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2024.
CRESWELL, J. W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014. 342 p.
DOMINGUES, N. S. O papel do vídeo nas aulas multimodais de Matemática Aplicada: uma análise do ponto de vista dos alunos. 2014. 125 p. Dissertação (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2014.
DOMINGUES, N. S. Festival de Vídeos Digitais e Educação Matemática: uma complexa rede de Sistemas Seres-Humanos-Com-Mídias. 2020. 279 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2020.
DOMINGUES, N. S.; BORBA, M. C. Digital video festivals and mathematics: changes in the classroom of the 21 century. Journal of Educational Research in Mathematics, [s. l.], v. 31, p. 257-275, 2021.
ENGESTRÖM, Y. Learning by expanding: an activity-theorical aprroach to developmental research. Helsinki: Orienta-Konsultit, 1987. Disponível em: http://lchc.ucsd.edu/MCA/Paper/Engestrom/expanding/toc.thm. Acesso em: 13 mar. 2024.
MOSTRA de Vídeos 2 - ensino médio, comunidade em geral e povos originários e tradicionais. São Paulo: Unesp, 2023. 1 vídeo. 51 (min.). Publicado pelo canal GPIMEM UNESP. Disponível em:
https://www.youtube.com/live/H8H85ypw6i4?si=fWfLdE9KFgfi8W8h. Acesso em: 1 out. 2023.
PALESTRA de Abertura do VII Festival de Vídeos Digitais e Educação Matemática e Mostra de Vídeos 1. São Paulo: Unesp, 2023. 1 vídeo. 122 (min.). Publicado pelo canal GPIMEM UNESP. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=dg8qHdOEqUI&list=PLiBUAR5Cdi60fh6Z1LdTZBioHQRzug0AI&index=1. Acesso em: 1 out. 2023.
LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática.
São Paulo: Editora 34, 1993.
OECHSLER, V. ; BORBA, M. C. . Mathematical videos, social semiotics and the changing classroom. ZDM - The International Journal on Mathematics Education, [s. l.], v. 52, p. 1863-9704, 2020.
SANTANA, C. A. S. C; SOUSA, A. S. Produção de videoaulas e aprendizagem de matemática: uma opção possível? Com a palavra, o professor, [Vitória da Conquista], v. 1, n. 1, p. 01-10, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.23864/cpp-v1-n1-51. Acesso em: 09 mar. 2024.
SOUTO, D. L. P. Transformações expansivas em um curso de educação matemática a distância on-line. 2013. 279 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2013.
SOUTO, D. L. P. Transformações expansivas na produção matemática on-line. 1. ed. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2014.
SOUTO, D. L. P., ARAÚJO, J. L. Possibilidades expansivas do sistema seres-humanos-com-mídias: um encontro com a teoria da atividade. In: Borba, M. C., Chiari, A. (eds.) Tecnologias digitais e educação matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2013, p. 71-90.
SOUTO, D. L. P.; BORBA, M. C. Seres humanos-com-internet ou internet-com-seres humanos: uma troca de papéis? Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, Cidade do México, v. 19, n. 2, p. 217-242, jul. 2016.
TIKHOMIROV, O. K. The psychological consequences of computerization. In: WERTSCH, J. V. (org.). The concept of activity in soviet psychology. New York: M. E. Sharpe. Inc,
p. 256-278.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista BOEM
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Declaração de Direito Autoral
Os artigos publicados pela Revista BOEM são de uso gratuito, destinados a aplicações acadêmicas e não comerciais. As/os leitoras/es são livres para transferir, imprimir e utilizar os artigos publicados na Revista BOEM, desde que sempre haja menção explícita ao/s autor/es e à BOEM e que não haja qualquer alteração no trabalho original.
Todos os direitos autorais são atribuídos à revista BOEM. Ao submeter um artigo à Revista BOEM e tê-lo aprovado, as/os autoras/es concordam em ceder, sem remuneração, os direitos autorais à revista BOEM e a permissão para que a revista BOEM redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.
Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista BOEM.
O BOEM adota a licença Creative Commons - Atribuição-Não Comercial-Sem Derivações 4.0 Internacional.