Probability from a digital perspective: an analysis of videos published at the Festival of Digital Videos and Mathematics Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2357724X12222024e0105

Keywords:

mathematics education, digital technologies, digital videos festival, probability

Abstract

In this study we analyzed two videos published at the Festival of Digital Videos and Mathematics Education (FVDEM), with an emphasis on the probabilistic concepts presented. In addition to analyzing these videos, the objective was to investigate the impact of FVDEM as a platform to promote Mathematics Education, recognizing videos as valuable teaching tools. Using a qualitative approach, the videos were analyzed as examples of how Digital Technologies (DT) can promote student autonomy and deepen learning. It is crucial to highlight the importance of the interaction between human beings and digital media in the creation and dissemination of knowledge, highlighting the active role of videos in this process. Thus, the Digital Video Festival not only contributes to students' understanding of probability, but also empowers them as participatory agents in the construction of mathematical knowledge, demonstrating the transformative potential of DT in Mathematics Education. This approach emphasizes the relevance of videos as dynamic and accessible teaching tools, capable of engaging students and promoting a deeper understanding of mathematical and statistical concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, J. L.; BORBA, M. C. Construindo pesquisas coletivamente em educação matemática. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (org.). Pesquisa qualitativa em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 27-47.

ARAÚJO, P. C.; IGLIORI, S. B. O problema epistemológico da probabilidade. Caderno da Física da UEFS, Feira de Santana, v. 11, n. 12, p. 57-75, 2013. Disponível em:http://dfis.uefs.br/caderno/vol11n12/Artigo05PericlesProbabilidade.pdf. Acesso em: 30 ago. 2024.

AZEVEDO, N. C. S. de, Monica; FURKOTTER, M.; LIMA, C. M. de. Cultura digital e oficina de informática na educação integral: aplicação do software “Virtual Dj Free”. Interfaces Científicas-Educação, Aracajú, v. 8, n. 3, p. 441-454, 2020.

BIAJOTI, E. D. Experimentos probabilísticos: noções de probabilidade no ensino fundamental II. 2013. Dissertação (Mestrado em Matemática) – UFSCar, São Carlos, 2013.

BORBA, M. C. The future of mathematics education since COVID-19: Humans-with-media or humans-with-non-living-things. Educational Studies in Mathematics, [S. l.],v. 108, n. 1, p. 385-400, 2021.

BORBA, M. C. A pesquisa qualitativa em educação matemática. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 27., 2004, Caxambu. Anais [...]. Caxambu, 2004. p. 1-18.

BORBA, M. C.; SOUTO, D. L. P.; JUNIOR, N. R. C. Vídeos na educação matemática: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2022.

BORBA, M. C.; NEVES, L. X.; DOMINGUES, N. S. A atuação docente na quarta fase das tecnologias digitais: produção de vídeos como ação colaborativa nas aulas de matemática. EM TEIA-Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 9, n. 2, p. 1-24, 2018.

BORBA, M. C.; VILLARREAL, M. E. Humans-with-media and the reorganization of mathematical thinking: information and communication technologies, modeling, visualization and experimentation. New York: Springer, 2005.

BORBA, M. C. et al. Humans-with-media: twenty-five years of a theoretical construct in mathematics education. In: HANDBOOK OF DIGITAL RESOURCES IN MATHEMATICS EDUCATION. Cham: Springer International Publishing, 2024. p. 191-216.

CAZORLA, I. M.; KATAOKA, V. Y.; SILVA, C. B. Trajetórias e perspectivas da educação estatística no Brasil: um olhar a partir do GT12. In: LOPES, C. E.; COUTINHO, C. Q. S.; ALMOULOUD, S. A. (org.). Estudos e reflexões em educação estatística. 1. ed. Campinas: Mercado de Letras, 2010. p. 19-44.

LOPES, C. E.; SOUZA, L. de O. Aspectos filosóficos, psicológicos e políticos no estudo da probabilidade e da estatística na educação básica. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 1465-1489, 2017.

MALTEMPI, M. V.; FIGUEIREDO, O. DE A. Reflexões sobre o uso de tecnologias digitais na pesquisa qualitativa. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA E ESTUDOS QUALITATIVOS, 5., 2018, Foz do Iguaçu. Anais [...]. Foz do Iguaçu, 2018. p. 1-8.

BUSSAB, W. DE O.; MORETTIN, P. A. Estatística básica. In: BUSSAB, W. DE O.; MORETTIN, P. A. estatística básica. São Paulo: Saraiva, 2010. 540p.

SILVA, P. V.; CARMO, J. V. C. Educação estatística e software rstudio: perspectivas na educação matemática. In: SITEM - SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE TECNOLOGIAS EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 4., 2023, Rio Claro. Anais [...]. Rio Claro: UNESP/IGCE, 2023. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/sitem2023/659533-EDUCACAO-ESTATISTICA-E-SOFTWARE- RSTUDIO--PERSPECTIVAS-NA-EDUCACAO-MATEMATICA. Acesso em: 15 mar. 2024

SILVA, J. F.; CURI, E.; SCHIMIGUEL, J. Um cenário sobre a pesquisa em educação estatística no boletim de educação matemática – BOLEMA, de 2006 até 2015. Bolema - Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 31, n. 58, p. 679-698, ago. 2017.

Published

2024-10-15

How to Cite

SILVA, Pollyane Vieira da. Probability from a digital perspective: an analysis of videos published at the Festival of Digital Videos and Mathematics Education. Revista BOEM, Florianópolis, v. 12, n. 22, p. e0105, 2024. DOI: 10.5965/2357724X12222024e0105. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/boem/article/view/2357724X12222024e0105. Acesso em: 23 nov. 2024.