The presence that happens by listening to one another

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431781820231e0040

Keywords:

visual impairment, inclusion, improvisation games, theatre at school

Abstract

Discussing new possibilities of theatre and processes might be a way to figure out the possible understanding that such themes reach currently, considering new pedagogical processes when it comes to school issues. For that matter, we present a provocation to the concept that presence happens by listening to one another. As a reference point, we can mention the experience we had from our master’s degree, which involved Young people between 13 and 17 years old in a public school in the city of Natal, RN, Brazil by applying the method of pedagogical workshop and improvisation games. This has enabled us to move forward in experimenting a process that looks to broaden the concept of face-to-face theatre, by transposing the theatrical scene, having the sound as scenic unfolding. That way, a convergence game and the differences between presence (theatrical scene) and absence (sound scene) are established. The outcome has allowed us to assess the expansion of the scenic process happened by revealing new ways to understand himself and oneself, in addition to provoke the experience that by receiving something from the audible matrix might expand the comprehension of the scenic presence and, in the case of this study, of the very idea of inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago de Lima Torreão Cerejeira, Federal University of Rio Grande do Norte

Possui Graduação em Educação Artística - Licenciatura Plena com habilitação em Artes Cênicas (2006) e Mestrado em Educação (2020) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Especialização em Artes Visuais: Cultura e Criação (2014) pelo Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial (SENAC) e em Mídias na Educação (2020) pela Universidade Estadual do Rio Grande do Norte (UERN). Aperfeiçoamento em Audiodescrição na Escola (2019) pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). É Membro do Grupo de Trabalho e Acessibilidade (GTA) do Centro de Educação (UFRN), da Comissão de Acessibilidade do Museu Câmara Cascudo (MCC/UFRN) e Consultor em audiodescrição e acessibilidade comunicacional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN).

Jefferson Fernandes Alves, Federal University of Rio Grande do Norte

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1991), mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1997) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2004). Professor Associado do Departamento de Práticas Educativas e Currículo, do Centro de Educação/UFRN. É membro dos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Artes Cênicas da UFRN. Orienta e pesquisa na interface Arte, Deficiência e Acessibilidade, com ênfase na relação Teatro e Deficiência Visual.

References

ALVES, Jefferson Fernandes. Audiodescrição e recepção teatral: um diálogo (im)pertinente entre o invisível e o visível da cena. In: DESGRANGES, Flávio.

SIMÕES, Giuliana (Orgs.). O Ato do Espectador: perspectivas artísticas e pedagógicas. São Paulo: Hucitec Editora, 2017. p. 181-195.

ARAÚJO, José Sávio. O papel da tecnologia cênica e seus desdobramentos para uma economia da produção cultural no Nordeste. Moringa. João Pessoa, Vol. 2, n. 1, 113-129, jan./jun. de 2011.

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008. (Coleção Tópicos).

BAITELLO JUNIOR, Norval. A era da iconofagia: reflexões sobre a imagem, comunicação, mídia e cultura. São Paulo: Paulus, 2014.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

BUSATTO, Cléo. Práticas de oralidade na sala de aula. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2010. (Coleção Oficinas aprender fazendo).

DESGRANGES, Flávio. A pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. 3. ed. São Paulo: Hucitec, 2017.

DUBATTI, Jorge. Teatro, convívio e tecnovívio. In: CARREIRA, André Luiz Antunes Netto; BIÃO, Armindo Jorge De Carvalho; NETO, Walter Lima Torres (orgs.). Da cena contemporânea. Porto Alegre: VI Reunião Científica da ABRACE - Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, 2011. p. 12-39.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Produção de Presença: o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Contraponto, 2010.

JOBIM E SOUZA, Solange; ALBUQUERQUE, Elaine Deccache Porto e. A pesquisa em ciências humanas: uma leitura bakhtiniana. Revista Bakhtiniana, São Paulo, v. 7, p. 109- 122, Jul./Dez. 2012.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

PASSERINO, liliana Maria. A tecnologia assistiva na política pública brasileira e a formação de professores: que relação é essa? In: BAPTISTA, Claudio Roberto.(Org.). Escolarização e deficiência: configurações nas políticas de inclusão escolar. São Carlos/SP: Marquezine & Manzini; ABPEE, 2015, p. 189- 204

SCHAFER, R. Murray. O ouvido pensante. São Paulo: UNESP, 1991.

SPOLIN, Viola. Jogos teatrais na sala de aula: um manual para o professor. São Paulo: Perspectiva, 2007.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. 2. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2023-07-12

How to Cite

CEREJEIRA, Thiago de Lima Torreão; ALVES, Jefferson Fernandes. The presence that happens by listening to one another. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. e0040, 2023. DOI: 10.5965/198431781820231e0040. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/e0040. Acesso em: 22 nov. 2024.