Intermunicipal political and pedagogical action - 1st forum of the inclusion program in networks: 'special education policies, human training and affirmation of diversity'
DOI:
https://doi.org/10.5965/198431782122025262Keywords:
special education, public policy, collaborative workAbstract
The Inclusion in Networks Program: special education policies, human training and the affirmation of diversity is an intermunicipal program, created based on research from the master's course of the Graduate Program in Education, Contemporary Contexts and Popular Demands (PPGEduc) at the University Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), which integrates the Special Education coordinations of municipal education networks in the Costa Verde/RJ Region that, in a collaborative way, seek to transform their cultures, policies and practices. One of the stages of the program was the execution of the 1st Forum of the Inclusion in Networks Program. The objective of the Forum was to facilitate and strengthen the articulation in a decentralized way and in networks with consequences in concrete actions for the consolidation of inclusion in education in the region of Costa Verde/RJ. Thus, in this article, in the light of Theodor Adorno's studies, we sought to present and analyze the public policies related to the inclusion of people with disabilities in the region, as well as to reveal the organization and execution of the Forum, disclosing the possibilities and potential of the work collaboration between educational networks.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Tradução: Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro, 3ª edição, Editora: Paz e Terra, 1995.
BRASIL. PNE em movimento. Base Legal. Disponível em: Acesso em: 13 de abr. de 2021.
CARDOSO, A. A.; TAVEIRA, G. D. M.; STRIBEL, G. P. Educação especial no contexto de pandemia: reflexões sobre políticas educacionais. Revista Teias, v. 22, n. 65, pp. 510-518, abr. 2021. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/50005. Acesso em: 06 de jul. de 2023.
DAMASCENO, A. R. Educação Inclusiva e Organização da Escola: Projeto Pedagógico na Perspectiva da Teoria Crítica. Tese apresentada ao Programa de Pós-graduação em Educação da FE/UFF, como requisito parcial para obtenção do grau de Doutor em Educação, 2010.
DAMASCENO, A. R.; COSTA, V. A. Políticas Públicas de Educação e Inclusão: Sociedade, cultura e formação. RJ: EDUR. 2012.
DAYRELL, Juvenal. A Escola “Faz” As Juventudes? Reflexões em Torno da Socialização Juvenil. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1105-1128, out. 2007. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/es/a/RTJFy53z5LHTJjFSzq5rCPH/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 14 de fev. de 2023.
GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Educação Especial na perspectiva inclusiva: determinantes econômicos e políticos. Comunicações, v. 23, n. 3, p. 7-26, 2016.
GLAT, R; PLETSCH, M. D. O papel da Universidade no contexto da política de Educação Inclusiva: reflexões sobre a formação de recursos humanos e a produção de conhecimento. Rev. Educ. Espec., Santa Maria, v. 23, n. 38, p. 345-356, set./dez. 2010. Disponível em:< https://www.redalyc.org/pdf/3131/313127410002.pdf> Acesso em: 14 de fev. de 2023.
LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico–social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1984.
MACHADO, R; MANTOAN M. T. Educação e Inclusão, Entendimento, Proposições e Prática. EDIFURB, 2020, p. 29.
MANTOAN, M. T. É. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
MANTOAN, M. T. E. O desafio das diferenças nas Escolas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
PACHECO, José. Aprender em comunidade. 1ª. ed. São Paulo: Edições SM, 2014.
PANTALEÃO, E.; SOBRINHO, R. C.; GOMES, N. R. DO N. A Pesquisa-Ação Colaborativo-Crítica como Perspectiva Teórico-Metodológica: produção de conhecimento e formação-autoformação em contexto. Reflexão e Ação, v. 25, n. 3, p. 131-146, 9 set. 2017. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/9723. Acesso em: 06 de jul. de 2023.
VILARONGA, C.A.R. Colaboração da educação especial em sala de aula: formação nas práticas pedagógicas do ensino. Tese (Doutorado em Ciências Humanas). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014, 216 f.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ALESSANDRA ANDRADE CARDOSO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.
