Contributions of neuropsycededogogy to the pedagogical follow-up of the student with mental disability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431781820232120

Keywords:

learning, mental deficiency, Neuropsychopedagogy

Abstract

The inclusion of mentally handicapped people is among the greatest challenges of contemporary Brazilian education. The school, used to working with a learning model that does not consider human diversity, finds it difficult to adapt to the specificities of students with mental disabilities. Through an exploratory research with a qualitative approach, theoretical contributions were gathered from the fields of special education, neuroscience, neuropsychopedagogy, pediatrics and psychology to understand the implications of mental disability and the possible ways in which the neuropsychopedagogue can assist in the teaching-learning process of students who have such a deficiency. According to several authors, neuropsychopedagogy corresponds to a field of knowledge of extreme importance for the understanding of the brain mechanisms that lead to learning, the elaboration of diagnoses about the origins of learning problems and the performance of assertive pedagogical interventions. The investigative path allowed us to consider the role of neuropsychopedagogy as essential for the growth of self-confidence and motivation for the learning of the mentally disabled.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Glenda Maíra Silva Melo, Minas Gerais State University

Sou docente da Universidade do Estado de Minas Gerais e do Instituto Federal do Sul de Minas. Possuo bacharelado em estilismo em Moda (Uel), licenciatura em Educação Artística (Unifran), especialização em arte e Criatividade (Unifran), especialização em ensino de Artes visuais (Ufmg) e mestrado em Têxtil e Moda. Atuo nas áreas de ensino Artes e Moda. Minhas pesquisas são nas áreas de ensino de artes, aspectos antropológicos do vestuário e restauração e conservação preventiva de têxteis.

References

ANTIPOLFF, Ottíla Braga. Educação do excepcional (manual para professores). Volume I – O excepcional: sua educação, sua escola, métodos. Guanabara: Pestallozzi, 1974.

BATISTA, Marcus Welby; ENUMO, Sônia Regina Fiorim. Inclusão escolar e deficiência mental: análise da interação social entre companheiros. Estudos de Psicologia, Natal, v. 9, n.1, p.101-111, Jan./Apr. 2004. Disponível em: < https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2004000100012 > Acesso em: 20 mar. 2021.

BATSHAW, Mark L.; PERRET, Yvonne. Criança com deficiência: uma orientação médica. São Paulo: Maltese, 1990.

BORGES, Ângela Maria Rodrigues. Como a neuropsicopedagogia aperfeiçoa a aprendizagem na educação especial em Marabá. In: III CONGRESSO PARAENSE DE EDUCAÇÃO ESPECIAL. Anais. Marabá: 24 a 26 de novembro de 2016. Disponível em: < https://cpee.unifesspa.edu.br/images/Anais_2016/Relatos_de_experiencia/Angela_Maria_Rodrigues.pdf > Acesso: em 25 mar 2020.

BRANDÃO, Amanda dos Santos; CALIATTO, Susana Gakyia. Contribuições da neuroeducação para a prática pedagógica. Revista Exitus, v.9, n.3, p.521-547, 2019. Disponível em: < http://ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/926 > > Acesso em: 20 mar. 2021.

GARGHETTI, Francine Cristine; MEDEIROS, José Gonçalves. NUERNBERG, Adriano Henrique. Breve história da deficiência intelectual. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, v. 10, p.101-116, Jul., 2013. Disponível em: < https://nedef.paginas.ufsc.br/files/2017/10/Breve-hist%C3%B3ria-da-defici%C3%AAncia-intelectual.-1.pdf > Acesso em: 30 mar. 2021.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pessoas com deficiência. Disponível em: < https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/20551-pessoas-com-deficiencia.html > Acesso em: 30 abr. 2021.

KINDERSLEY, Dorling. Guia médico da família. São Paulo: Nova cultural, 1994.

KNOBLOCH, H.; PASSAMANICK, B. Diagnóstico do desenvolvimento: avaliação e tratamento do desenvolvimento neuropsicológico no lactente e na criança pequena: o normal e o patológico. 3.Ed. Rio de Janeiro: Atheneu, 1990.

LANFREDI, Mônica Moreira Alves; PROENÇA, Munira Aiex. Aspectos psicológicos do desenvolimmento infantil. In: IPPG - Instituto de Puericultura e Pediatria Gesteira, Departamento de Pediatria da Faculdade de Medicina da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rotinas de pediatria I. 2ed. Rio de Janeiro: Cultural, 1995.

LEITE, Zinole Helena; SILVA, Silvana Maria Moura. Inclusão escolar de alunos com deficiência mental: um desafio à escola. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v.5, n.1, jan./jun. 2012. Disponível em: < http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/5357 > Acesso em: 30 mar. 2021.

MACÊDO, Maria Viôleta Lima. Neuropsicopedagogia: aprendizagem no contexto escolar com crianças com microcefalia em Caxias/MA, Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 5, n. 12, p.28467-28478, dez. 2019. Disponível em: < https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/5121 > Acesso em: 15 fev. 2021.

MELO, Silvana Regina de; OLIVEIRA, Rúbia Maria Monteiro W. de; OLIVEIRA, Daniela Velasquez de; BERNARDI, Tuanay Caroline; MILANI, Humberto. O desafio para compreender a morfologia cerebral: da visualização à quantificação. Saúde e Pesquisa, v. 2, n.1, p.97-106, 2019. Disponível em: < https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/saudpesq/article/view/7053 > Acesso em: 13 fev. 2021.

MENDES, Suely Costa; MONTEIRO, Karla Bianca Freitas de Souza. A escuta das crianças como instrumento qualitativo para atuação do neuropsicopedagogo no contexto do espaço escolar. Estudos IAT, Salvador, v. 4, n.1, 2019, p.20-33. Disponível em: < http://estudosiat.sec.ba.gov.br/index.php/estudosiat/article/viewFile/99/142 > Acesso em: 13 fev. 2021.

Organização das Nações Unidas para Educação, Ciência e Cultura (UNESCO). Declaração de Salamanca de princípios, política e prática para as necessidades educativas especiais. Brasília: CORDE, 1994.

____________ Declaração Mundial sobre Educação para Todos: Plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. Tailândia. 1990. Disponível em: < https://abres.org.br/wp-content/uploads/2019/11/declaracao_mundial_sobre_educacao_para_todos_de_marco_de_1990.pdf > Acesso em: 05 fev. 2021.

PLETSCH, Márcia Denise; BRAUN, Patrícia. A Inclusão de Pessoas com Deficiência Mental: um Processo em Construção. Democratizar, v. 2, n.2, mai./ago. 2008. Disponível em: < http://www.faetec.rj.gov.br/index.php/institucional/revistas-faetec/revista-democratizar/category/4-v2-n2?download=29:Democratizar > Acesso em: 14 jan. 2021.

PIAGET, J. Seis estudos de psicologia. 17. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1989.

Sociedade Brasileira de Neuropsicopedagogia (SBNPP). Código de ética técnico profissional da neuropsicopedagogia. Disponível em: < http://www. sbnpp.com.br/wp-content/uploads/2014/09/C%C3%B3digo-de-%C3%89tica-e-T%C3%A9cnico-Profissional-da-Neuropsicopedagogia-SBNPp. Pdf >. Acesso em: 14 fev. 2021.

SCHIPPER, Carla Maria; VESTENA, Carla Luciane Blum. Características do raciocínio do aluno deficiente intelectual à luz da Epistemologia Genética. Psicologia Escolar e Educacional, v. 20, n.1, p. 79-88, 2016. Disponível em: < https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-85572016000100079&script=sci_abstract&tlng=pt >. Acesso em: 19 fev. 2021.

VASCONCELOS, Márcio M. Retardo mental. Jornal de Pediatria, v. 80, n. 2 (supl), 2004. Disponível em: < https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0021-75572004000300010&script=sci_abstract&tlng=pt >. Acesso em: 14 jan. 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALFENAS. Histologia Interativa: Tecido Nervoso. Disponível em: < https://www.unifal-mg.edu.br/histologiainterativa/tecido-nervoso/ >. Acesso em: 01 mai. 2021.

Published

2023-12-31

How to Cite

MELO, Glenda Maíra Silva. Contributions of neuropsycededogogy to the pedagogical follow-up of the student with mental disability. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 120–141, 2023. DOI: 10.5965/198431781820232120. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/20182. Acesso em: 21 nov. 2024.