Hospital educational service in view of inclusive education
DOI:
https://doi.org/10.5965/19843178182022e0027Keywords:
Hospital pedagogy, Inclusive education, Right to educationAbstract
The following text presents a theoretical discussion of educational hospital care from the perspective of inclusive education, it is a bibliographic study that reviews terms and situates the reader in the field of hospital pedagogy study. Bringing to light relevant concepts that guide teaching practice in this field still under construction and problematizes the lack of definition that permeates the area. In the textual path, we will trace a brief history of this service placing the reader in time and space, we will bring some concepts of hospital pedagogy and special and inclusive education to define this relationship and understand the field of performance of teachers in this area, technically belonging to the departments of education. Special Education, but often invisible and disregarded as a field of action, as an essential service and as a theoretical construct. For the construction and defense of what we present here, we carried out the search for information on two technical sites: Google academic and Scielo, with the keywords: hospital class, special education and inclusion.
Downloads
References
ACADEMIA BRASILEIRA DE LETRAS. Dicionário escolar de língua portuguesa. 2ª ed. São Paulo, Companhia Editora Nacional, 2008.
ALBERTONI, Léa Chuster. A inclusão escolar de alunos com doenças crônicas: professores e gestores dizem que... Curitiba, Appris, 2014.
BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Brasília: MEC, 1996.
BRASIL. MEC. Lei n.º 9.394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Câmara dos Deputados, 1999.
BRASIL, Resolução nº 2, de 11 de setembro de 2001, que institui as Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. MEC; SEESP, 2001.
BRASIL. Ministério da Educação. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Secretaria de Educação Especial. Brasília: MEC; SEESP, 2002.
CARVALHO, Rosita Edler. Escola inclusiva: a reorganização do trabalho pedagógico. 6ª ed. Porto Alegre, Mediação, 2014.
CECCIM, R. & FONSECA, Eneida Simões da. Classe hospitalar: buscando padrões referenciais de atendimento pedagógico-educacional à criança e ao adolescente hospitalizados. Integração 9 (21): 31-39. 1999.
COVIC, Amália Neide. OLIVEIRA, Fabiana Aparecida de Melo. O aluno gravemente enfermo. São Paulo, Cortez, 2011.
FONSECA, Eneida Simões. Atendimento Pedagógico-Educacional para Crianças e Jovens Hospitalizados: realidade nacional. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 1999.
FONSECA, Eneida Simões. Atendimento escolar no ambiente hospitalar. 2ª ed. São Paulo, Memnon, 2008.
MAITO, Viviane Pereira. Tecendo relações entre formação de professores, paradigmas educacionais e atuação no atendimento pedagógico ao escolar em tratamento de saúde. In: MATOS, Elizete Lúcia. Moreira. FERREIRA, Jacques de Lima. Formação pedagógica para o atendimento ao escolar em tratamento de saúde: redes de possibilidades online. Petrópolis, Vozes, 2013.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar – o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo, Summus, 2015.
MARTINS, Gilberto de Andrade. THEÓPHILO, Carlos Renato. Metodologia da investigação científica para ciências sociais. – 3. ed. – São Paulo: Atlas, 2016. Disponível: https://passeidireto.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788597009088/epubcfi/6/8%5B%3Bvnd.vst.idref%3Dtitle%5D!/4/2/4%5Bvst-image-button-40478%5D%400:0. Acesso em: 31/03/2020.
MATOS, Elizete L. M. WIESE, Maria do C. S. Trilhando sob novos olhares e novos desafios na Pedagogia Hospitalar. In: MATOS, Elizete Lúcia. Moreira. FERREIRA, Jacques de Lima. Formação pedagógica para o atendimento ao escolar em tratamento de saúde: redes de possibilidades online. Petrópolis, Vozes, 2013.
MINAYO, Maria Cecília. DESLANDES, Suely Ferreira. GOMES, Romeu. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 34 ed. Petrópolis, Vozes, 2015.
MUGGIATI, Margarida M.T.F. Serviço Social: relatos autobiográficos e memorialísticos de uma Assistente Social. Curitiba, Associação de Proteção à Infância Dr. Raul Carneiro, 2012.
PACCO, Aline F. R. GONÇALVES, Adriana G. Implantação da política para o atendimento ao escolar em tratamento de saúde: apontamentos por professores em um curso de formação reflexiva colaborativa. Revista: Educação, Psicologia e Interfaces, Volume 3, Dossiê Inclusão e Diversidade, p. 98-110, 2019. ISSN: 2594-5343. DOI: https://doi.org/10.37444/issn-2594-5343.v3i4.193.
PARANÁ. Diretrizes Curriculares da Educação Especial para a Construção de Currículos Inclusivos. SEED. Curitiba, 2006.
PRADOS, Rosália Maria Netto. GIORDANO, Carlos Vital. THOMSEN Débora Bernardi Gradjean. Inclusão Educacional: Discursos Político-Educacionais e Desafios das Classes Hospitalares. REVASF, Petrolina- Pernambuco - Brasil, vol. 9, n.18, p. 103-122, abril, 2019. ISSN: 2177-8183.
ROCHA, Simone Maria da; PASSEGGI, Maria da Conceição. Classe hospitalar: um espaço de vivências educativas para crianças e adolescentes em tratamento de saúde. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 3, n.1, p. 113-121, jan./jun. 2010.
SCIELO. Scientific Electronic Library Online. Disponível em: https://www.scielo.org/. Acesso em: 13/09/2020.
SCIELO. Critérios, política e procedimentos para a admissão e a permanência de periódicos na Coleção SciELO Brasil. maio de 2020. Disponível em: https://wp.scielo.org/wp-content/uploads/20200500-Criterios-SciELO-Brasil.pdf. Acesso em 13/09/2021.
SILVA, Ainda Maria Monteiro. COSTA, Valdelúcia Alves. Educação Inclusiva e Direitos Humanos: perspectivas contemporâneas. São Paulo, Cortez, 2015.
SILVA, Ainda Maria Monteiro. A formação docente na perspectiva da educação inclusiva e a relação com os Direitos Humanos. In: SILVA, Ainda Maria Monteiro. COSTA, Valdelúcia Alves. Educação Inclusiva e Direitos Humanos: perspectivas contemporâneas. São Paulo, Cortez, 2015.
SILVA, Rosilene F. G. MARTINS, Cristina A. CARVALHO, Graça S. Educação da criança hospitalizada: percepções, desenvolvimento socioeducativo e enfrentamento da hospitalização. III Enjie – Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação. Lisboa, Edições Universitárias Lusófonas, 2019.
TELLES JUNIOR, Hamilton de O. TELLES, Rute E. M. M. O. PRADOS Rosália M. N. Classe hospitalar: inclusão além dos muros escolares. Revista Científica UMC. Mogi das Cruzes, v.3, n.2, agosto 2018. I
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ITAMARA PETERS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.