Collective construction of a cultural mediation methodology for basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178182022e0026

Keywords:

Cultural mediation, Visual arts, Learning and teaching methodology, Formal education, Contemporary art

Abstract

This article discusses guidelines for the construction of a cultural mediation methodology for basic education, taking as reference the results obtained in the classroom application of two educational materials focused on contemporary art: Sensation and Materiality: the work, its visual and sensory composition and Educational Curatorship for Videodance. Both were produced and tested within the scope of theteaching, research and extension Project Mediation of aesthetic experience at school, at the University of Minas Gerais State - UEMG. Based on a series of conceptual and methodological premises, the Project seeks to integrate aesthetic and ethical education, relying on the ideas of John Dewey, Michael Parsons, Teresinha Franz and George Geahigan, among other scholars. The two educational materials were applied in two public schools of Belo Horizonte between August and October 2017, involving two mediators of the project team, two teachers and six classes of elementar school, reaching approximately 150 students. At the end of the process, all participants evaluated the materials using instruments developed specifically for this purpose. The article relates the results achieved with the theoretical references of the project, seeking to identify guiding principles for cultural mediation in the teaching of visual arts.

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Author Biographies

Rachel de Sousa Vianna, Minas Gerais State University

Professora da Escola Guignard e do Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG. Tem doutorado em educação pela USP e mestrado em arte-educação na University of Texas in Austin.  É líder do Grupo de Pesquisa “Mediação em Arte e Cultura: Teorias e métodos”, e coordenadora do projeto de ensino, pesquisa e extensão “Mediação da experiência estética na escola”, ambos vinculados à UEMG. Desenvolve pesquisas e projetos de mediação cultural no âmbito da educação formal e não formal. 

Gerson Aquiles Mendes de Melo, Minas Gerais State University

Educador bilíngue (inglês) no Memorial Minas Gerais Vale. Tem mestrado em artes pela UEMG e licenciatura em artes visuais pela UFMA. Integrou a equipe do projeto "Mediação da experiência estética na escola" no ano de 2017. Atua nas áreas de mediação cultural e educação básica.

Ana Carolina de Vasconcelos Ministério, Minas Gerais State University

Pesquisadora, professora e mediadora cultural do Programa Educativo da Casa Fiat de Cultura, responsável pelo Núcleo de Pesquisa e Mediação em Arte, Cultura e Patrimônio. É mestre em artes pela Universidade do Estado de Minas Gerais – UEMG, especialista em Cultura e Arte Barroca pela Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP, especialista em Produção e Crítica Cultural pela PUC-Minas, bacharel licenciada em História pela mesma instituição. Participou da equipe do projeto “Mediação da experiência estética na escola” em 2017 e 2018.  Desenvolve pesquisas sobre mediação cultural, educação e história da arte brasileira.

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Published

2022-06-05

How to Cite

VIANNA, Rachel de Sousa; MELO, Gerson Aquiles Mendes de; MINISTÉRIO, Ana Carolina de Vasconcelos. Collective construction of a cultural mediation methodology for basic education. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 18, p. e0026, 2022. DOI: 10.5965/19843178182022e0026. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/17421. Acesso em: 17 jul. 2024.