The supervised internship in visual arts as a research field in teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267812022086

Keywords:

Supervised internship, Visual arts, Teaching training

Abstract

This writing intends to expand the possibilities of understanding the supervised internship, beyond the moment of teaching practice, perceiving it as a field of research in teacher training and artistic poetics. The writing reviews the literature on supervised internship in visual arts in Oliveira (2013), Oliveira and Lampert (2010), and Pimenta and Lima (2005/2006). Thus, it analyzes the role of the curricular internship in undergraduate courses, as well as aims to contribute to the construction of teaching identity, in the training of researchers and artist-teachers, as it understands the supervised internship as a place of teaching practice, research and artistic poetics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jessica Maria Freisleben, Universidade Federal de Santa Maria

Doutoranda em Educação (PPGE/UFSM). Mestra em Educação (PPGE/UFSM. Especialista em Arte na Educação (UNOESTE). Especialista em Artes (UFPel). Integra o Grupo de Pesquisa MIRARTE. E-mail: jessicafreisleben@hotmail.com Lattes: https://wwws.cnpq.br/cvlattesweb/PKG_MENU.menu?f_cod=146CC95F0C380405C63EF86F66D36CFF# Orcid: https://orcid.org/0000-0003-3581-3979

Lutiere Dalla Valle, Universidade Federal de Santa Maria

Doutor em Artes Visuais e Educação pela Universitat de Barcelona, Espanha. Professor Associado na Universidade Federal de Santa Maria. Atua na formação de Professores (Cursos de Pedagogia e Artes Visuais).

References

GARCIA, C. M. Desenvolvimento profissional: passado e futuro. Sísifo Revista das Ciências da Educação, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009.

OLIVEIRA, M. de O. O que pode um diário de aula? In R. Martins, & I. Tourinho (Orgs.), Processos e práticas de pesquisa em cultura visual e educação. Santa Maria: Editora UFSM. p. 225-236, 2013.

OLIVEIRA, M. de O.; LAMPERT, J. Artes Visuais e o Campo de Estágio Curricular. Revista Nupeart, Santa Catarina, v. 8, p. 78-93, 2010.

PIMENTA, S.G; LIMA, M.S.L. Estágio e docência: diferentes concepções. Poiésis, Rio de Janeiro, v.3, p. 5-24, 2005/2006.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. C. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2011. (Coleção Docência em Formação).

TEUBER, M. Relações entre Ensino, Práticas Artísticas e Pesquisas: Princípios Didáticos para a Formação do Professor de Artes Visuais. Tese (Doutorado em Educação) - Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016.

VASCONCELLOS, S. T. Entre (dobras) lugares da pesquisa na formação de professores de artes visuais e as contribuições da pesquisa baseada em arte na educação. Tese (Doutorado em Educação) – Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2015.

Published

2022-04-30

How to Cite

FREISLEBEN, Jessica Maria; VALLE, Lutiere Dalla. The supervised internship in visual arts as a research field in teacher education. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 086–095, 2022. DOI: 10.5965/24471267812022086. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/21733. Acesso em: 30 nov. 2024.