Body expression: the interdisciplinarity of Klauss Vianna and the bodysoundword in focus
DOI:
https://doi.org/10.5965/27644669020420220204Keywords:
body language, theater, Klauss Vianna, nterdisciplinarity, bodysoundwordAbstract
Here, the theme of body expression is focused on the notion of harmonic work between body, sound and word in the formation of artists of the scene. In this interdisciplinary approach, we list the founding principles of body expression, revealing that sounds and voice are components of this practice. We present Klauss Vianna as an introducer of corporal expression in Brazilian theater and use as a point of analysis for this interdisciplinary dialogue the Body-Sound-Word course offered by Vianna, Sideny Miller and Paulo Afonso Grisolli in the 1970s in Rio de Janeiro, which leads us to understand how a course from the last century can help us to reformulate our recent practice.
Downloads
References
ALVARENGA, Arnaldo Leite. Klauss Vianna e o ensino de dança: uma experiência educativa em movimento (1948 – 1990). 2009. Tese (Doutorado Educação e Inclusão Social) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009. 306 p.
AQUINO, Dulce. Klauss Vianna: conexão da dança brasileira com a modernidade. Piracema - Revista de Arte e Cultura, n. 1, ano 1, Ministério da Cultura/Funarte, 1993. p. 110-118.
AZEVEDO, Sônia Machado de. O papel do corpo no corpo do ator. São Paulo: Perspectiva, 2009.
BARBA, Eugenio. Além das ilhas flutuantes. Trad. Luis Otávio Bumier. São Paulo/Campinas: Hucitec/Ed. da Unicamp, 1991.
BEUTTENMÜLLER, Maria da Glória; LAPORT, Nelly. Expressão vocal e expressão corporal. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1974.
BRIKMAN, Lola. A linguagem do movimento corporal. Trad. Lizandra Magon de Almeida. 3. ed. São Paulo: Summus, 2014.
CHALAGUIER, Claude; BOSSU, Henri. A expressão corporal: método e prática. Trad. Heloysa de Lima Dantas. Rio de Janeiro: Entrelivros Cultural, 1973.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Coord. e trad. Ana Lúcia de Oliveira; Aurélio Guerra Neto; Cecília Pinto Costa. v. 1, 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011.
DE MARINIS, Marco. Corpo e Corporeidade no Teatro: da semiótica às neurociências. Pequeno glossário interdisciplinar. Revista Brasileira de Estudos da Presença. Porto Alegre, v. 2, n. 1, p. 42-61, jan./jun. 2012. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/presenca. Acesso em: 26 mar. 2019.
FLUSSER, Vilém. Gestos. São Paulo: Annablume, 2014.
GOGAN, Jessica (Cord.); MORAIS, Frederico (Col.). Domingos da criação: uma coleta poética do experimental em arte e educação. Rio de Janeiro: Instituto MESA, 2017.
LUIZ, Macksen. A descoberta do corpo. Jornal do Brasil. Rio de Janeiro, 18 set. 1971. Caderno B, p. 1.
MAGALHÃES, Marina; TAVARES, Joana. Grupo Teatro do Movimento: um gesto expressivo de Klauss e Angel Vianna na dança brasileira. Rio de Janeiro: Gramma, 2019.
MALETTA, Ernani. Atuação polifônica: princípios e práticas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Trad. Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
MOSTAÇO, Edélcio. A questão experimental: a cena nos anos de 1950-1970. In FARIA, João Roberto (Dir.). História do teatro brasileiro, v. 2 - Do modernismo às tendências contemporâneas. São Paulo: Perspectiva: Ed./SESCSP, 2013. p. 215-239.
O GLOBO, Rio de Janeiro, 1972, Acervo MAM, RJ.
PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da (Orgs.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.
PINHEIRO VILLAR, Fernando. Interdisciplinaridades artísticas. Revista da Fundarte, Montenegro, ano 17, n. 33, p. 188-193, jan./jul. 2017. Disponível em: http://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/index. Acesso em: 09 mar. 2018.
RUIZ, Giselle. Arte/Cultura em trânsito: o MAM/RJ na década de 1970. 1. ed. Rio de Janeiro: Mauad X: Faperj, 2013.
STOKOE, Patricia. La expression corporal y el niño. Buenos Aires: Ricordi Americana, 1967.
________. HARF, Ruth. Expressão corporal na pré-escola. Trad. Beatriz A. Cannabrava. São Paulo: Summus, 1987.
TASHKIRAN, Ayse. Diretores de Movimento: linhagens e práticas contemporâneas de trabalho. In BONFATTI, Adriana et al. (Orgs.). Prepraração corporal, direção de movimento e coreografia nas Artes da Cena. Rio de Janeiro: Multifoco, 2021.
TAVARES, Joana Ribeiro da Silva. Klauss Vianna, do coreógrafo ao diretor. São Paulo: Annablume/DF: CAPES, 2010.
VIANNA, Klauss. Expressão corporal. Acervo Klauss Vianna. [197-]. [Manuscrito]. Disponível em: http://www.klaussvianna.art.br/busca_detalhes.asp?busca=express%E3o+corporal&x=17&y=14&klauss=1#[showDet]2911. Acesso em: 25 maio 2019.
VIANNA, Klauss.; CARVALHO, Marco Antonio de (Col.). A dança. 5. ed. São Paulo: Summus, 2005.
VIANNA, Klauss. MILLER, Sidney; GRISOLLI, Paulo Afonso. Curso Corpo-Som-Palavra. Documento datilografado. Acervo Corpo/Som. Museu de Arte Moderna – MAM, Rio de Janeiro, 1971.
Acervos:
MUSEU DE ARTE MODERNA (Rio de Janeiro). Cursos – Departamento Corpo/Som - Pasta Setor Corpo-Som. Out. – Nov. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Katia Milene dos Santos Maffi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.